Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Oblouky v údolí zmizí, na koridoru nově vzniknou tři kratší tunely

  8:22
Modernizace železničního koridoru mezi Chocní a Ústím nad Orlicí je o něco blíž. Ministerstvo dopravy schválilo studii nutnou k výstavbě. Plány Správy železniční a dopravní cesty počítají se zahájením stavby v roce 2019.

Klikatou trať mezi Chocní a Ústím by měly napřímit tunely. (Ilustrační foto) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Již v minulém desetiletí se ukázalo, že modernizace koridoru mezi Chocní a Ústím nad Orlicí bude komplikovaná. Původně plánované dva několikakilometrové tunely by byly moc drahé a jakékoli zásahy do přírodního údolí Tiché Orlice zase narážely na odpor obyvatel Brandýsa nad Orlicí i zájmy přírody. Nakonec zvítězil kompromis.

Ministerstvo dopravy schválilo studii proveditelnosti k výstavbě koridoru v tomto úseku. Projektanti počítají se třemi tunely, brandýské nádraží vystřídá zastávka.

„Stavba bude v jiné trase, místo dvou dlouhých tunelů budou tři kratší,“ řekl hlavní inženýr chystané stavby František Pilný.

Do prvního tunelu „Hemže“ bude vlak od Pardubic vjíždět za bývalým choceňským tunelem, dlouhý bude zhruba 390 metrů.

„V Brandýse nad Orlicí se bude trať držet současné stopy, jen se jí upraví vjezdové oblouky od Chocně a od Ústí, abychom tam mohli dodržet stošedesátku pro pendolina. Železniční stanice v Brandýse nad Orlicí bude zrušena a zůstane tam pouze zastávka pro osobní dopravu. Ta bude posunuta k přejezdu nedaleko firmy C. I. E. B, ten zůstane,“ sdělil Pilný.

Železniční přejezd ve stanici Brandýs nad Orlicí by měl být vyřešen tak, aby na něm vlaky pouze projížděly, nikoliv čekaly. Za brandýskou stanicí, v místě přímé trati za mostem přes Tichou Orlici, bude zřízena výhybna pro nákladní a osobní dopravu.

Zastávka v Bezpráví zmizí

Další tunel vznikne v osadě Bezpráví a bude dlouhý 560 metrů. „Zastávka v Bezpráví bude zrušena, protože se musí propíchnout kopec, aby se napřímila trať. Pak bude následovat tunel zvaný Hrádek nedaleko serpentin, ten bude dlouhý 690 metrů. Tunely nenásledují za sebou, mezi nimi jsou estakády a mosty,“ vysvětlil František Pilný.

Studie proveditelnosti byla schválena na Centrální komisi ministerstva dopravy. Prošla varianta s názvem Střední 2 s případnou alternativou v existenci stanice Brandýs nad Orlicí. „Započaly práce na přípravné dokumentaci, která obsahuje studii EIA o vlivu na životní prostředí,“ uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Přípravná dokumentace by podle Ptačinského měla být hotova do konce roku 2016 s tím, že snad do dubna 2016 by měly být hotovy podklady v technickém řešení pro zásady územního rozvoje.

Přes Brandýs vlaky zpomalí

Jak bude vypadat zastávka v Brandýse? Není jasné, zda takzvané předjízdné koleje určené pro zastavování a odbavování vlaků s cestujícími budou dvě, nebo jedna. „Padly návrhy na stanici o jedné předjízdné, technologicky je spíše podporována plnohodnotná dopravna čtyřkolejná, to znamená s předjízdnou pro každý směr,“ dodal Ptačinský.

Zvolená trasa rychlostně odpovídá nejvyšší traťové rychlosti 160 kilometrů za hodinu převážně v úseku Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí s následným propadem rychlosti na 110 -120 kilometrů za hodinu především v oblasti procházející vlastním městečkem a v obdobné rychlosti je dotažena k napojení do stávající trasy před mostem přes Tichou Orlici před Chocní.

Zrušení zastávky v osadě Bezpráví se nelíbí starostovi obce Orlické Podhůří Josefu Novákovi. „Chataři využívají železnici, aby se dostali ke svým chatám. Sice nám Oredo slibovalo, že když nebude dráha, tak budou jezdit autobusy, přitom se už nyní ruší i poslední sobotní a nedělní autobus,“ postěžoval si starosta.

Starosta Brandýsa: Nikdo se nás na nic neptá

Vedení Brandýsa nad Orlicí oceňuje, že se konečně něco děje a dokončí se podklady pro zásady územního rozvoje. „Ale vadí nám nezájem ze strany SŽDC jakkoli informovat vedení města o plánovaných změnách, absence komunikace a přitom se změny či plánovaná oprava nejvíce dotknou právě Brandýsa nad Orlicí, který je v současnosti v pozici rukojmího SŽDC a nemůže sám rozhodovat o svém dalším rozvoji,“ řekl brandýský starosta Petr Řehák.

Vadí mu, že nikdo s městem nekonzultuje plánované změny, které se výrazně dotknou života v Brandýse i možnosti další výstavby. „Nemáme ani možnost se seznámit s konečnou plánovanou variantou a zhodnotit, v jak velkém rozsahu se života ve městě dotkne,“ dodal starosta.

Projektanti však setkání s radnicemi už připravují. „Chystáme vstupní jednání s obecními úřady a krajským úřadem, které se uskuteční koncem října na radnici v Ústí nad Orlicí,“ řekl František Pilný.

  • Nejčtenější

Stegosaurus se skluzavkou stál sedm milionů. Stal se terčem kritiky i posměchu

11. května 2024

Premium Už nejen opoziční zastupitelé upozorňují na vysokou cenu nového hřiště v pátém pardubickém obvodě....

Kvůli požadavkům armády obchvat postaví blíž k obcím u letiště, starostové zuří

15. května 2024  16:55

Nová varianta jihozápadního obchvatu Pardubic se nelíbí obcím Starý Mateřov a Staré Jesenčany....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Památkově chráněné nádraží hyzdí reklamy. Musíme platit daně, hájí se vlastníci

13. května 2024  11:39

Nádraží v Ústí nad Orlicí, zapsané na seznam kulturních památek, zůstává opuštěné. Aktivisté, kteří...

Svědek v případu brutální vraždy přišel vypovídat opilý, soudce ho poslal domů

13. května 2024  13:09

U Krajského soudu v Hradci Králové dnes pokračovalo hlavní líčení s obžalovanými Pavlem Jirečkem a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Pardubicích se začnou rychle rozšiřovat zóny placeného parkování

14. května 2024  11:38

Doba, kdy se dalo v širším centru Pardubic odstavit auto zadarmo, končí. Obvody zvýší počet ulic,...

Začíná dohadování o stamilionech na obchvat Mýta, kraj nabídl 200 milionů

18. května 2024  9:42

Pardubický kraj připravil návrh memoranda, kterým by se stát, kraj a Vysoké Mýto zavázaly vybudovat...

Hyka dlouhodobou smlouvu v Pardubicích nedodrží. Odchází do Sparty

17. května 2024  21:13,  aktualizováno  21:36

Hokejový útočník Tomáš Hyka předčasně skončil v Pardubicích a v extralize bude pokračovat v dresu...

Koridor mezi Českou Třebovou a Olomoucí čeká test ETCS, v noci a bez omezení

17. května 2024  16:46

Strojvedoucí některých vlaků na hlavním železničním koridoru mezi Českou Třebovou a Olomoucí se v...

Rallye podle vlaku. Nezvyklý závod veteránů zpestří den plný páry v Žamberku

17. května 2024  13:44

Neobvyklý závod krásných strojů se v sobotu pojede mezi Hradcem Králové a Žamberkem. Posádky...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...