Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vlaky nabíraly zbytečné zpoždění. Správci tratě totiž chyběla výhybka

  15:16
Do českých železnic se letos investice jen hrnou. Správa železniční dopravní cesty proto naplánovala velké množství oprav tratí. S tím souvisí i zvýšení počtu výluk. Opravy se často prodlužují, protože náhradní díly nejsou skladem. Kvůli tomu se například čekalo dva měsíce na jednu výhybku.

Na výluky doplácejí nejvíce České dráhy. Lidé totiž často nerozlišují, kdo za zpoždění může; ilustrační foto | foto: České dráhy

Jen málokdy najdou soukromí dopravci na české železnici společnou řeč s Českými drahami. Když však přijde řeč na způsob, jakým organizuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) výluky a jak pomalu řeší některé potíže, těžko byste našli rozdíl. Soukromníci hovoří bez obav, České dráhy reagují oficiálně opatrně, mimo zápis však jejich manažeři mluví jako soukromníci.

Česká železnice zažívá letos rekordní rok investic a kvůli tomu i výluk. Jenže podle dopravců SŽDC provoz zbytečně zdržuje špatným plánováním výluk i pomalým řešením běžných oprav.

Během října se například na hlavní trati mezi Prahou a Ostravou jezdilo pomaleji dohromady na více než 42 kilometrech. Zdaleka nešlo jen o plánované modernizace. „Velká část je výsledkem špatné údržby tratě. SŽDC ji není schopna udržet v normovém stavu ani v době, kdy je tolik výluk,“ říká provozní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Podle něj se navíc výluky navzájem vůbec nekoordinují.

Zpomalení na trati = zpoždění

Dopravci letos nemohli přijít SŽDC na jméno především kvůli závadám na dvou místech hlavní tratě Praha – Česká Třebová. V Záboří u Kolína a v Chocni musely několik týdnů vlaky zpomalit z více než stokilometrové rychlosti na padesátku jen kvůli tomu, že se zde porouchala část tratě. Na banální opravu však správce kolejí neměl díly.

V případě Chocně pomalá jízda trvala dokonce dva a půl měsíce, a to kvůli porouchané výhybce. Mimochodem, shodou okolností v Chocni zrušil své vysílání portál Chocen.tv, který přenášel provoz na železniční trati – prý hlavně kvůli bezpečnosti. SŽDC vysvětluje dlouhou dobu oprav tím, že má jen určitý rozsah skladových zásob pro potřeby operativních odstraňování vzniklých technických závad.

„Velikost stavu zásob je limitována jednak ekonomickými možnostmi a jednak značným rozsahem jednotlivých náhradních dílů,“ řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení státní organizace, která letos hospodaří s více než čtyřicetimiliardovým rozpočtem.

„To platí zejména pro výhybky. Jsou případy, že některé náhradní díly je nutno u výrobce zadat do výroby – což je i případ Chocně,“ dodal s tím, že se omezení snaží vždy odstranit co nejrychleji.

Podobně to dopadlo i v Záboří, kde dokonce musely vlaky zpomalit na 30 kilometrů v hodině. Sami strojvůdci si ze SŽDC začali dělat legraci a po ukončení pomalé jízdy se po internetu začal šířit obrázek s ironickým nápisem – Tak rychlé opravy by nám svět záviděl.

Každé zpomalení přitom ovlivní propustnost trati. Koridor mezi Prahou a Českou Třebovou je přitom bezkonkurenčně nejvytíženější v Česku a každé zpomalení znamená další zpoždění, které velká část vlaků na této trati nabírá kvůli jiným výlukám. Zpoždění se pak z hlavního koridoru přenáší na vlaky a další spoje po celé zemi.

SŽDC letos čelí i jiným problémům. Ne všechny stavební akce se daří dodavatelům kvůli obrovskému přetlaku zakázek dokončit včas. Například na trati mezi Valašským Meziříčím a Frýdlantem nad Ostravicí vyjedou letos vlaky o téměř dva měsíce později, protože dodavatel nestíhá. Na trati chybějí přejezdy.

Dodržování jízdních řádů se zhoršilo o desetinu

Podle statistik SŽDC se letos zhoršilo plnění jízdního řádu oproti minulému roku o desetinu. „Vzhledem k tomu, že počet závad na infrastruktuře a závad dopravců je v těchto letech přibližně stejný, lze celých 10 procent zhoršení přičíst na vrub zvýšené intenzitě výlukové činnosti,“ dodal Illiaš.

Extrémní stavební rok způsobil i stát tím, že nebyl schopen v minulosti plynule čerpat evropské peníze a teď se je snaží na poslední chvíli dočerpat. „Vzhledem k vysokému počtu a délce výluk pro investiční akce bylo nutno redukovat plánování výluk pro opravy a běžnou údržbu zařízení železniční dopravní cesty v místech s intenzivní investiční činností,“ dodal Illiaš.

Na výluky letos doplácejí hlavně České dráhy. Musí nahrazovat vlaky autobusy, jenže ani těch se nedostává. Lidé navíc často vůbec nerozlišují, kdo za zpoždění může.

„Pověst Českých drah, objednatelů i veřejné dopravy jako celku se tím neustále poškozuje. České dráhy navíc mají se zajištěním obslužnosti v době výluk značné náklady,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Deset procent činí nárůst zpoždění v porovnání s minulým rokem. Mohou za to výluky.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....