Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Železniční odboráři mluví o stávce. Kvůli výrokům Ťoka o konci režijek

  1:16
Průkaz, který opravňuje více než sto tisíc lidí k téměř bezplatnému cestování po české železnici, začíná být čím dál větší rozbuškou ve sporu mezi odboráři a ministerstvem dopravy. Odborová organizace začíná v reakci na slova ministra dopravy mluvit o stávce.
Na režijní jízdenku má nárok 219 tisíc lidí.

Na režijní jízdenku má nárok 219 tisíc lidí. | foto: Lukáš BíbaMF DNES

Ministr dopravy Dan Ťok už začal mluvit o zrušení režijních jízdenek v reakci na rozhodnutí antimonopolního úřadu, které i kvůli povinnosti Českých drah uznávat je na všech tratích, zrušilo soutěž na rychlíky Plzeň - Most (více čtěte zde).

Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) totiž ve svém rozhodnutí uvedl, že jedním z důvodů zrušení zakázky je právě i povinnost Českých drah uznávat režijní jízdenky.

„Pokud by skutečně měl závěr ÚOHS platit, byly by problémem režijního jízdného ohroženy nejen další soutěže na státní rychlíkové linky, ale i krajské tendry na regionální dopravu. Ministerstvo by pak zřejmě bylo nuceno předložit návrh na zrušení paragrafu, který umožňuje stanovit režijní jízdné pro zaměstnance ČD, SŽDC a dalších vybraných státních organizací,“ řekl ministr Ťok.

Režijní jízdenky

Na režijní jízdenku má nárok 219 tisíc, využívá ji ale 131 tisíc lidí. Nejvíce jízdenek mají důchodci (57 tisíc) a zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty (30 tisíc).

Za jízdenku platí poplatek tisíc korun ročně, důchodci méně. I tak se některým lidem vůbec nevyplatí.

Jeho slova ale silně rozbouřila železniční odboráře. „Výroky o zrušení režijních výhod ukazují, že neví, o čem mluví. Jestli je chce zrušit, bude to malér hlavně pro něj,“ řekl předseda Odborového sdružení železničárů Jaroslav Pejša.

Ve svém vyjádření označil ministrovy výroky za snahu o zrušení sociálního smíru na železnici. „Připomínám, že poslední celodenní stávka na železnici byla v červnu 2011, takže ještě máme všichni v živé paměti, co může nastat,“ dodal Pejša.

Sám Pejša je přitom ve vztahu k režijkám v poněkud schizofrenní situaci. České dráhy na režijkách totiž prodělávají, musí platit výrazně zvýhodněné cestování i zaměstnancům jiných organizací, především pak Správě železniční dopravní cesty. Jako člen dozorčí rady Českých drah by proti takovému ztrátovému hospodaření měl bojovat. Jenže současně vede i železniční odboráře, pro které je režijka jednou ze zásadních výhod.

„Je zarážející, že někteří zástupci odborových organizací, jež jsou současně členy orgánů tohoto dopravce, trvají na zachování režijního jízdného. Mají jednat s péčí řádného hospodáře a přitom údajně tvrdí, že povinnost uznávat takto státem stanovené podmínky přepravy vymezených osob jí fakticky způsobuje majetkovou újmu,“ říká advokát Petr Špetlák, který se specializuje na železniční právo.

Zmínky o zrušení režijek se pravidelně objevují, stát musí stejně do konce roku 2017 vymyslet, co s nimi dál bude. Odboráři už mají vlastní řešení, které chtějí příští týden představit.

České dráhy už letos částečně režijkářům zkomplikují jejich ježdění: na trase mezi Prahou a Ostravou, která není dotovaná, budou evidovat jejich jízdy tím, že si budou muset „koupit“ za nula korun místenku.

Debaty o zrušení trvají několik let

Režijní jízdné stanovuje zákon z roku 2002, který velmi nepovedeně rozdělil železnici na správce infrastruktury a dopravce. Zákon mluví navíc přitom o tom, že na režijky mají nárok ti, kteří pracovali v oblasti drážní dopravy, což umožňuje i výklad, že na ně mají nárok i zaměstnanci soukromých dopravců.

„Mohli bychom se tedy dopracovat i k závěru, že i bývalí zaměstnanci soukromých dopravců by měli mít nárok na režijní jízdné a tím, že tento nárok fakticky v rozporu se zákonem přiznán nemají, jsou diskriminováni,“ dodal Špetlák.

Debaty o konci režijek trvají několik let, naposledy výrazně na jejich možný konec upozornil poslanec ANO Martin Kolovratník. Už v minulosti se objevily hlasy za jejich zrušení i z řad vedení Českých drah, dřívější ministr financí Miroslav Kalousek navrhoval jejich zdanění.

Ve hře jsou navíc velké peníze, které Českým drahám unikají za to, že platí zaměstnancům jiných organizací sociální výhody. Obdoba režijní jízdenky, karta IN100, stojí ročně 20 tisíc korun. I kdyby daly České dráhy SŽDC jako velkému zákazníkovi výraznou slevu a oproti běžné komerční ceně nabídly roční jízdenku ročně za polovinu, tedy deset tisíc korun, získaly by ze SŽDC 300 milionů.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

USA a eurozóně se nedaří překonat inflační trápení. Snížení sazeb je v ohrožení

3. května 2024

Rok 2024 se měl mimo jiné nést v postupném snižování úrokových sazeb v eurozóně i Spojených státech...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...