Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Honda se celý život hnal za zvukem motoru, svět naučil jezdit na mopedu

  11:26
Z umouněného technického nadšence se stal jedním ze symbolů japonského průmyslu. Soičiró Honda začal s opravami jízdních kol v dílně svého otce a dnes jeho jméno nese jedna z největších automobilek světa. Jeho legendární moped se stal jedním ze symbolů osobní mobility.
Soičiró Honda na archivním snímku

Soičiró Honda na archivním snímku | foto: Profimedia.cz

Byl to právě zvuk běžícího motoru, co Soičiró Hondu nasměrovalo mezi legendy japonského průmyslu. Jako malý chlapec z prefektury Šizuoka jednoho osudového dne zaslechl projíždějící auto a rozhodl se ho dohonit – za každou cenu.

„Nechápal jsem, jak se může samo od sebe pohybovat tak rychle,“ popsal později svůj zážitek. Tuto spontaneitu si Honda uchoval po celý svůj život, který lze ve zkratce popsat jako hon za rychlostí.

Malý Soičiró se narodil v roce 1906, v době, kdy Japonsko vstoupilo mezi světové mocnosti a zažívalo rozmach cyklistiky. Vyrůstal v dílně svého otce, kde byly opravy porouchaných bicyklů na denním pořádku. Honda byl technikou fascinován už jako malý školák. Mezi spolužáky si kvůli umouněné tváři vysloužil přezdívku „lasička z černým nosem“.

Škola ho nebavila a rozhodně nepatřil mezi premianty. Nechtěl ale, aby se rodiče o jeho mizerných školních výsledcích dozvěděli. Jejich podpis pod známkami v žákovské knížce nahradil razítkem se symbolem rodinného jména, které vyrobil z gumového cyklopedálu. Když stejným způsobem začal „podepisovat“ i výkazy svých spolužáků, na podvod se brzy přišlo.

„Devadesátdevět procent úspěchu je neúspěch.“

Ani pozdějšímu vzdělávání Honda moc nedal. Rodné město opustil bez maturity v 15 letech, aby odešel do Tokia, kde sehnal práci v opravně aut a motocyklů Art Shokai. Nejprve dostával jen podřadnou práci a na starosti měl i hlídání šéfových dětí, ale velmi rychle ale ukázal, co v něm je.

Později pracoval na závodním automobilu Art Daimler, které poháněl přepracovaný letecký motor. Na tu dobu superrychlý stroj se stal důležitým kouskem ve skládačce Hondova příběhu. Po šesti letech dal Tokiu sbohem a vrátil se domů, kde si v dubnu 1928 otevřel vlastní opravnu.

Od sporťáků k motorkám

Dalším osudovým momentem v jeho životě byly automobilové závody, kterých se dokonce sám účastnil ve vozu vlastní konstrukce. Ze závodu v roce 1936 si ale odnesl řadu zlomenin a za volant sportovního vozu už neusedl.

Formální vzdělání si vynahrazoval samostudiem technických disciplín. Když přišel do továrny Toyota s pístními kroužky vlastní konstrukce, dočkal se nejprve příkrého odmítnutí. Mladík, který byl od dětství zvyklý na to hnát se za tím, co ho fascinovalo, to ale nevzdal a kontrakt nakonec získal.

„Skutečně nejvzácnější chvíle v životě se dají počítat na okamžiky, kdy je dotčena vaše duše.“

Honda tak založil si svůj vlastní podnik, který během druhé světové války prosperoval díky armádním zakázkám. Byl však poškozen bombami a poničilo ho i zemětřesení. Firmu po válce prodal Toyotě a vrátil se skoro na začátek - k jízdním kolům. Ty už vyráběl pod značkou Honda Motors Company, kterou založil v roce 1948.

Lidský pohon Hondu neuspokojoval. Ke kolům přimontoval pomocné motorky a první motocykly značky Honda byly na světě. Honda věřil, že budoucností dopravy je v osobní mobilitě každého Japonce. Vlajkový stroj pro všechny pojmenoval „Sen“ a neméně příznačné bylo motto společnosti: „Vyzývat limity“. Deset let po založení Honda Motor Company se zrodil jeden z nejslavnějších výrobků - moped Honda Cub.

Jednoduchý stroj s motorem o objemu 50 ccm se vyrábí dodnes a z Hondových továren jich na silnice vyjelo už přes 60 milionů. V mnoha anketách byl vyhlášen za nejlepší motocykl všech dob, zejména pro svoji odolnost a spolehlivost. Honda se svým mopedem koncem padesátých let dobyl i americký trh.

Rodinná auta i rychlookruhy

Nutnost hnát se neustále za něčím novým Hondu nikdy neopustila. V roce 1963 uvedl na japonský trh první automobily se svým jménem, se kterým o sedm let později zopakoval i americký úspěch. V červenci 1972, rok předtím, než Soičiró Honda odešel na odpočinek, se objevil první Civic - automobil, který jezdí v generačních obměnách po silnicích dodnes.

Značka Honda se vždy prezentovala i na zavodní dráze a její motocykly i automobily si odnesly řadu vítězství. Vozy se značkou Honda už v 60. letech zvítězily ve dvou velkých cenách formule 1, pak ale společnost okruhy opustila, aby se mezi nejrychlejší monoposty světa vrátila v 80. letech jako dodavatel motorů. Nejvýraznějších úspěchů značka dosáhla v jedné stopě. Jezdci na motocyklech Honda získali desítky titulů mistrů světa na okruzích, což značku řadí na historické první místo.

Soičiró Honda sledoval od začátku 70. let úspěchy své firmy jen zpovzdálí, od roku 1983 byl ověnčen titulem „nejvyšší poradce“, přezdívalo se mu také „japonský Henry Ford“. Hon za rychlostí a něčím novým si Honda ponechal i ve zralém věku. Věnoval se lyžování a létáním v balónu, oblíbil si také závěsné létání. Chlapec fascinovaný zvukem projíždějícího motoru se nakonec dožil 84 let a jeho jméno dnes nese jedna z největších automobilek na světě.

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Chystá se nová plavba naháčů Karibikem. Povinný bude ručník pod zadek

5. května 2024

Cestovní kancelář Bare Necessities, která realizuje nudistické plavby, zahájí v příštím roce plavbu...

Přepych na umělých ostrůvcích. V Dubaji ožívá projekt luxusních vil

5. května 2024

Uměle vybudované souostroví ve tvaru mapy světa se po léta považovalo za symbol excesů, které Dubaj...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....