Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Po Slavii a pivu si Číňané dělají v Česku zálusk také na Tatru

  11:26
Číňané mají zájem o nákup další české firmy, tentokrát z průmyslového prostředí. Jedná se o Tatru Trucks. Podle majitele k žádnému prodeji nedochází, jiné zdroje z okruhu firmy mu však oponují. V úvahu přichází i přesun nebo rozšíření výroby do Číny.
Tovární polygon pořádně prověřil všechny nápravy nového tatrováckého vozu.

Tovární polygon pořádně prověřil všechny nápravy nového tatrováckého vozu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Čínská skupina CEFC, kterou v Česku reprezentuje lobbista a exministr obrany Jaroslav Tvrdík, obhlíží tuzemské výrobní firmy.

Po českém pivu a fotbalovém klubu Slavia Praha by si čínští investoři rádi sáhli na další tuzemský symbol úspěchů minulosti, tentokrát z průmyslového prostředí. Rádi by získali společnost Tatra Trucks, pokračovatele slavného výrobce nákladních vozů z Kopřivnice, které svého času svět poznával díky několikanásobnému vítězství v rallye Paříž-Dakar.

Tatra investovala 40 milionů, připraveny má další peníze

Podle dvou na sobě nezávislých zdrojů z okruhu Tatry i tuzemských finančních skupin se současným majitelem Tatry, zbrojařským magnátem Jaroslavem Strnadem, majitelem skupiny Excalibur, jednal bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík, který v Česku reprezentuje čínskou investiční skupinu CEFC China Energy Company Limited.

Po několikatýdenním oťukávání Strnad, který firmu ovládl v roce 2013, nabídky ze strany čínských investorů údajně odmítl. Oficiálně se k jednání ani jedna ze stran vyjadřovat nechce.

Tatru neprodáme, říká majitel

„Tatra není na prodej, víc k tomu říkat nebudeme,“ uvedl na otázky Strnadův mediální zástupce Andrej Čírtek.

Jiné zdroje z okruhu firmy nicméně potvrzují, že vedení Tatry i majitelé jsou v česko-čínských vztazích velmi aktivní, s čínskými partnery pravidelně komunikují, účastní se delegací a také údajně vyjednávají o přesunutí či rozšíření části výroby právě do Číny.

Také Jaroslav Tvrdík se k údajnému zájmu o tradičního výrobce nákladních vozů a vojenských speciálů nevyjádřil. Na písemné dotazy několik dní nereagoval a nebral telefony. Nicméně před několika dny v rozhovoru pro MF DNES připustil, že skupina uvažuje o prohlubování svých aktivit v Česku mimo jiné právě v oblasti průmyslu a energetiky.

Tatra dnes vyrábí několik set speciálních nákladních vozů ročně a obrat firmy v roce 2014 vyrostl na 3,7 miliardy korun, zatímco o rok dříve to bylo 2,6 miliardy. Provozní zisk firmy loni činil bezmála 350 milionů korun.

„Je to určitě hodně zajímavá firma z hlediska kvalitní výroby. Hlavními překážkami, které v minulosti odrazovaly třeba zahraniční investiční fondy, je příliš velká expozice vůči armádě a také specifický zakázkový byznys ve velkých celcích, který není vždy úplně transparentní,“ říká manažer nejmenovaného mezinárodního investičního fondu, který před mnoha lety o vstupu do Tatry také uvažoval.

Hodnotu firmy dnes oslovení odborníci odhadují od 2,5 do 3 miliard korun. Mezi hlavní odbytiště patří tradiční trhy jako Rusko, řada dalších postsovětských republik, ale třeba také Izrael, Indie, země z Arabského poloostrova, Austrálie a evropské státy. Na domácím trhu patří k největším zákazníkům Armáda ČR či Hasičský záchranný sbor.

Společnost Tatra Trucks vznikla v roce 2013, kdy se původní výrobní podnik dostal kvůli dluhům do exekuce a šel do aukce. V prodeji firmy se svého času angažovala česko-slovenská investiční skupina J&T.

J&T je dnes pro čínskou skupinu CEFC zásadní obchodní partner pro evropské aktivity. CEFC dokonce majetkově vstoupila do bankovní části skupiny a společně také ovládli Pivovary Lobkowicz Group.

Z Tatry se stává nedostatkové zboží, říká šéf představenstva

Tatru od roku 2006 do roku 2013 kontrolovali čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní dlouholetým šéfem firmy Američanem Ronaldem Adamsem.

Strnad v roce 2013 firmu ovládl společně s podnikatelem Reném Materou, obchodníkem se surovinami pro slévárenství a majitelem skupiny Promet Group. Oba v té době drželi nejvíc pohledávek za Tatrou. Svůj vstup do firmy tehdy vysvětlovali záchranou důležitého obchodního partnera.

Náklaďáky i paštiky

Tatra není rozhodně první výrobní firma, kterou si bohatí čínští investoři s Tvrdíkovou pomocí vyhlédli. Po již zmiňovaných pivovarech se také přihlásili do tendru na nového majitele potravinářské společnosti Hamé. Severští majitelé se tradičního výrobce paštik, džemů a dochucovacích omáček snaží prodat už více než rok. K rozuzlení prodejního klání zatím nedošlo.

K hlavním favoritům svého času patřil norský potravinářský obr Orkla Group, který už v Česku vlastní společnost Vitana. Zájem o Hamé také projevil investiční fond Andreje Babiše a Jozefa Janova Hartenberg Capital.

Pokud jsou informace z trhu přesné, nástup Číňanů do zápasu o Hamé dosavadní favority odsunul na vedlejší kolej. CEFC nabízí zdaleka nejvíce ze všech uchazečů - kolem 4,5 miliardy korun. Ani zájem o Hamé však zástupci CEFC oficiálně komentovat nechtějí.

Tatra vyvíjí speciál pro těžaře plynu. Má 6 tisíc koní:

29. května 2014

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...