Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stát sjednotí dotace na lokálky. Některým krajům hrozí škrty

  12:00
Kraje získají jistotu, že až do roku 2034 jim bude ministerstvo dopravy přispívat kolem třiceti procent na provoz regionální železniční dopravy. Počítá s tím materiál o způsobu řešení organizace a financování regionální železniční dopravy po roce 2019.

Jeden z nových vlaků RegioShuttle RS-1 Stadler, které objednal Liberecký kraj. Na snímku na viaduktu ve Smržovce na Jablonecku | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Stát se v materiálu zavazuje, že na krajské vlaky bude přispívat nejméně do roku 2034. Jistota dotací však některým krajů výrazně zhořkne. Dosud se totiž podíl státního příspěvku na regionální vlaky jednotlivým krajům výrazně liší. Zatímco Karlovarskému kraji hradí ministerstvo 20,4 % nákladů na vlaky, Královéhradeckému přes 41 procent.

Takové velké výkyvy mají skončit. Stát navrhuje tři různé verze pevného příspěvku ve výši 29-33 % celkových nákladů. To v praxi znamená, že některé kraje si výrazně s dotacemi polepší, některé naopak výrazně pohorší.

Pokud by například nastala minimalistická verze s pevným příspěvkem státu ve výši 29,312 % všech nákladů, Karlovarský kraj získá od státu namísto stávajících 74,6 milionu korun 120 milionů korun. Naopak v Královéhradeckém kraji přijdou o více než sto milionů: příspěvek státu spadne z 262 na 152 milionů korun. Většina krajů se aktuálně pohybuje s výší příspěvku kolem třiceti procent.

„Vyslovili jsme písemný nesouhlas se stanovenými podmínkami. Výpadek by znamenal kritický dopad na zajištění drážní dopravy s ohledem na skutečnost,“ řekla mluvčí Královéhradeckého kraje Martina Götzová.

„Jsme přesvědčení, že ke krajům bychom měli přistupovat spravedlivě, tedy podíly by měly být stejné,“ řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Stát bude hlídat hospodárnost

Rozdíly v procentním podílu příspěvku podle něj vznikly v roce 2009, kdy se řešilo memorandum s kraji. „Snahou bylo zafinancovat tehdejší ztrátovost regionální dopravy. Systém fakticky vedl k tomu, že kraje, které se o dopravní obslužnost více staraly, v konečném důsledku dostaly menší dotace. Předložený materiál by měl tuto nerovnost odstranit,“ dodal Neusar.

Regionální vlaky ročně stojí přes osm miliard korun, v drtivé většině jde o provoz podle nevysoutěžené smlouvy s Českými drahami zadané napřímo. Stát na ně přispívá necelými třemi miliardami korun, další čtyři miliardy korun platí za provoz dálkových vlaků. Příspěvek se má každý rok valorizovat o inflaci.

Stát ustoupil od myšlenek, že by převzal od krajů objednávku regionálních vlaků, částečně jim ale do dopravy přesto chce mluvit. „Jde o to, aby prostředky nebyly poskytovány na dopravní služby, které zcela zjevně budou provozovány nehospodárně, a to nejen z pohledu kraje, ale z pohledu veřejných rozpočtů jako celku,“ uvádí materiál. Stát tak chce dát podmínku, aby se financovaly pouze tratě, kde pojede alespoň šest párů vlaků denně v pracovních dnech.

Ministerstvo ale nechá krajům volnou ruku v tom, zda budou dál posílat peníze rovnou Českým drahám bez jakékoliv soutěže nebo začnou dopravce vybírat v tendrech. „Vzhledem k tomu, že právní předpisy v oblasti železnice umožňují objednatelům soutěžit nebo zadávat přímo, nepokládáme za vhodné systém dotací podvazovat jednou z možností. I nadále tedy kraje v samostatné působnosti mohou rozhodnout, v jakém rozsahu zajistí dopravní obslužnost a jakým způsobem vyberou dopravce,“ dodal Neusar.

Chceme povinné soutěže, volají soukromníci

S materiálem mají velký problém především soukromí dopravci, kteří se zatím většinou marně snaží kraje přesvědčit, aby vlaky soutěžily. Podle Petry Valentové z Leo Express materiál navazuje na memorandum z roku 2009, které bylo tehdy prezentováno jako výjimečné opatření kvůli ohrožení provozu 40 % dopravních služeb.

„Toto provizorní řešení se tímto nově navrženým dokumentem stává statem quo. Po šesti letech očividně záchranný model nepomohl, neboť i nyní se používá stejný argument: pokud stát krajům nezafinancuje část dopravní obslužnosti, bude skoro polovina spojů ohrožena,“ řekla Valentová.

Obdobné stanovisko má i další soukromý dopravce RegioJet. „Není možné na přímo zadat z veřejných peněz miliardové zakázky tam, kde prokazatelně existují další zájemci, kteří jsou připraveni se zúčastnit výběrového řízení a přijít z lepší nabídkou,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

„Přímé zadání jde pouze tam, kde by o veřejnou zakázku neměl nikdo další zájem a taková situace v České republice neexistuje,“ dodal.

Soukromníci by rádi peníze navázali na povinnost tratě soutěžit. „V opačném případě hrozí, že okamžitě po podpisu smlouvy o zajištění dopravní obslužnosti mezi státem a kraji, dojde k prodloužení smluv s ČD a k zakonzerovování současného stavu úrovně veřejné dopravy,“ dodala Valentová.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

USA a eurozóně se nedaří překonat inflační trápení. Snížení sazeb je v ohrožení

3. května 2024

Rok 2024 se měl mimo jiné nést v postupném snižování úrokových sazeb v eurozóně i Spojených státech...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...