Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi si zamilovali velká auta, pětina loni prodaných vozů byla SUV

  4:00
Každé páté auto registrované loni v Česku patřilo do kategorie SUV. Do té v Česku spadají auta jak do terénu, tak i vozy se zvýšeným podvozkem budící na první pohled dojem, že by mohly jízdu mimo silnice zvládnout.
Dacia Duster

Dacia Duster | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Prodeje těchto aut stouply loni o 35 procent, rostly tedy téměř dvakrát rychleji, než celý trh. Ještě před čtyřmi lety byl jejich podíl na trhu poloviční, dá se přitom čekat další růst. Obliba větších aut je nejen českou záležitostí, ale i dalších zemí. Podíl na trhu za celý rok dosáhl přes 19 procent, v prosinci 21 procent.

Šéfdesigner společnost Aufeer Design Branislav Maukš vidí rostoucí oblibu aut SUV především v tom, že řidiči i cestující jsou výše, než pasažéři v jiných autech a cítí se tak bezpečněji. Například při bočním nárazu jsou mnohem lépe chráněni, než v nižším autě. „Jsou to auta, která už mají velmi dobrou dynamiku pro běžnou jízdu. Automobilky si už uvědomily, že to nejsou auta, s kterými chtějí jezdit lidé do lesa,“ dodal Maukš.

Nejprodávanější auta kategorie SUV v Česku

Škoda Yeti 5750 vozů (2237 s pohonem 4x4)

Dacia Duster 3764 (1570)

Nissan Qashqai 2630 (88)

Hyundai ix35 2023 (675)

VW Tiguan 1992 (797)

Kia Sportage 1896 (492)

Mitshubishi ASX 1720 (298)

Renault Captur 1415 (0)

Peugeot 2008 1367 (0)

Nissan Juke 1104 (43)

zdroj: SDA, data za celý rok 2015

Podle něj už řada vozů v této kategorii nesplňuje význam zkratky SUV - sportovní užitkový vůz, ale spíše jde o SAV, tedy sportovní vůz pro aktivity. O velké oblibě svědčí i to, že řada automobilek začíná nabízet například terénní vozy jako třídveřové kupé.

Podle Vojtěcha Opleštila z automobilové expertní skupiny PwC se už vozy SUV čím dál více vzdalují ryze terénním vozům a stávají se běžnými městskými automobily. „V Česku a Evropě obecně očekávám zájem spíše o menší SUV a nejrůznější crossovery,“ dodal Opleštil. To statistiky potvrzují: registrace nejmenších SUV vyskočily loni o 40 procent.

„Jsou zajímavým artiklem i pro automobilky, neboť jim umožňují odlišit se od konkurence a zároveň mít vyšší marže než v konkurenčně velmi těsných třídách, jako je nižší či nižší střední,“ dodal.

Češi tato auta skutečně nekupují, aby jezdili v terénu. To dobře dokazují statistiky nejprodávanějších vozů v této kategorii. Ještě lépe to dokládají prodeje aut s náhonem na všechna čtyři kola, u nejprodávanějších modelů netvoří ani polovinu všech prodaných vozů. Řada řidičů vysvětluje nákup těchto aut i stavem tuzemských silnic.

Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti jsou vozy kategorie SUV bezpečnější, a proto jsou v tak oblibě. Stále jsou ale výrazně těžší, což znamená, že v případě střetu s menším autem mohou být následky u cestujího v malém voze podstatně horší. „Střety s chodci nedopadají už tak špatně. Přední část vozů totiž prošla velkou proměnou, v případě vzájemné kolize jsou proto chodci lépe chráněni,“ dodal Budský.

Pro ostatní auta ale SUV představuje větší nebezpečí než menší vozidla. „Čím větší vozidlo, tím větší kinetická energie, která závisí na rychlosti a hmotnosti vozidla,“ říká Martin Farář, šéf Besipu. Podle něj navíc některé průzkumy ukázaly, jak jsou tato auta pro chodce nebezpečná: podle výzkumu publikovaného v roce 2003 připadá na 1000 srážek vozidel SUV s chodcem zhruba 115 usmrcených chodců, zatímco při stejném počtu srážek s klasickým osobním vozidlem zahyne „jen“ 45 chodců.

Vyšší váha vozidla je i jedním z hlavních důvodů, proč mají vozy SUV větší spotřebu. Lidé jsou kvůli pocitu bezpečnosti schopni oželet i často menší zavazadlový prostor nebo nepříliš praktické rozměry pro parkování. Pro řadu lidí je vlastnictví většího vozu také ukázkou společenského statusu.

V Česku se vyrábí zatím dva terénní modely: Škoda Yeti v Kvasinách a Hyundai Tucson v Nošovicích. V případě Hyundai tvoří auta SUV přes polovinu produkce, podíl těchto aut poroste i ve Škodě Auto. Ta letos začíná s výrobou SUV modelu pro Seat a novým, větším SUV, než je Yeti. O něm se mluví zatím jako o Kodiacovi, o konečném názvu ale ještě není rozhodnuto.

Automobilky očekávají v Evropě další růst kategorie SUV. Celý segment těží i z toho, že právě k němu automobilky upínají největší pozornost a je v něm čím dál větší nabídka nových modelů. Největším odbytištěm těchto aut je Velká Británie.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...