Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nejoblíbenější značky v Česku jsou z internetu. Auta i pivo oslabily

  13:13
Nejúspěšnější mladé české značky se stále častěji nacházejí na internetu. A je jedno, jestli jde o portál, e-shop či antivirový program.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: koláž iDNES.cz

Nejsilnější českou značkou, která vznikla po roce 1989, je podle odborníků Seznam.cz. Česká internetová ikona tomuto žebříčku vévodí prakticky od nepaměti.

Letos se však vedle ní zařadily také další internetové firmy, které byste dříve v čele žebříčku hledali marně.

Druhou nejsilnější značkou se vůbec poprvé stala Alza.cz, největší tuzemský e-shop s tržbami přes 11 miliard korun. Na čtvrtém místě se umístil další internetový obchod Mall.cz. Do první desítky se vešli rovněž světově úspěšní výrobci antivirového softwaru Avast a AVG.

Oděvní značky mají problém

Pracují pro nás děti uprchlíků ze Sýrie, zjistily oděvní značky H&M a Next

Syrské děti prchající s rodiči před Islámským státem nedaleko turecké hranice...

Vyplývá to z tradiční studie reklamní společnosti Ogilvy & Mather, která oslovila na 150 marketingových odborníků v ČR.

„Změnilo se nákupní chování, trendem je internet, internetové obchodování a e-shopy. Rychlé a dostupné informace se staly samozřejmostí, lidé si chtějí zajistit vše potřebné obratem a jednoduše za výhodnou nebo konkurenceschopnou cenu,“ glosuje výsledky Michal Richtr, řídící partner společnosti Dynamo design, která se specializuje na grafický design značek a vizuální komunikaci.

Popularita e-shopů roste

Značky jako Alza.cz či Mall.cz působí na trhu více než dekádu, ale jejich popularita vystřelila nahoru až v posledních pěti letech. Dokonce i oproti roku 2013, kdy se tento průzkum uskutečnil naposledy, je vidět značný posun.

Naopak z desítky nejznámějších dle mínění marketérů zmizela investiční skupina PPF, značka prodejen s elektrospotřebiči Datart či sázková kancelář Fortuna. Oslabily autobazary AAA Auto stejně jako pivovar Bernard.

Nejznámější značky vzniklé po roce 1989

Z tradičních „off-line“ značek své pozice statečně hájí jedině Student Agency podnikatele v dopravě Radima Jančury a přes mírný pokles i jihočeská značka zahradní techniky Mountfield.

„Kdybych to vzal z pohledu zákazníků, tak je jasné, že e-commerce značky jim jsou mnohem blíže a jejich vztah je intenzivnější než s ‚off-line‘ značkami. Zároveň je tam kus té novoty,“ myslí si Oldřich Bajer, marketingový odborník a internetový podnikatel, svého času spolumajitel a spoluzakladatel společnosti Centrum.cz.

„Pokud to hodnotí marketingoví odborníci, tak to může být i o paradoxu – tradiční značky stěhují komunikaci na internet, naopak internetové značky jsou vidět více mimo internet. Je to dáno tím, že je tu obrovský boom nákupů na internetu a e-shopy se snaží co nejrychleji a inovativně oslovit nové zákazníky,“ dodává Bajer, který je spolumajitelem internetového obchodu s módou Zoot. Právě ten, jako vůbec nejmladší projekt v žebříčcích, odborníci zařadili mezi desítku značek s největší perspektivou růstu.

„Rosteme v obratu o sto procent ročně, výrazně jsme zvýšili počet výdejních míst. Kromě on-line marketingu za našimi zákazníky chodíme všude – na festivaly, do kina. Takže i my expandujeme mimo internet,“ dodává Bajer.

Vůbec nejvíce odborníci věří společnostem Alza.cz, Student Agency a Avastu.

S dalším vysvětlením ohledně pohybů popularity u jednotlivých značek přichází Ondřej Obluk, ředitel skupiny Ogilvy & Mather Prague, která průzkum připravila. „Některé pohyby jsou dané i tím, že lidé vybrané značky již nevnímají jako nové. Ostatně historie některých z nich je delší než 20 let. To je třeba případ PPF i Mountfieldu,“ myslí si Obluk.

Bonton a Koryna na ústupu

Naopak mezi značky, kterým marketingoví manažeři věští problémy, se propadl kdysi úspěšný Bonton. Někdejší součást mediální skupiny a

Kdo táhl v roce 2013

Průzkum týkající se značek vzniklých po roce 1989 se naposledy uskutečnil před 3 roky.

  • Za nejúspěšnější nové české značky tehdy marketéři považovali značky Seznam.cz, PPF, Student Agency, Alza.cz, Mountfield, AAA Auto, Datart a Avast.
  • Nejvyšší tržní hodnotu měl dle respondentů internetový portál Seznam.cz, stejně jako letos. Za ním se umístily PPF a Student Agency.
  • Největší důvěru v úspěšný budoucí rozvoj si u marketérů získaly značky Alza.cz, PPF a Agrofert.
  • V ohrožení naopak podle nich byly značky U:fon, LEO Express, Bonton, Bushman a Centrum.cz.

hudebního vydavatelství, kterou založil v roce 1989 podnikatel a hudebník Martin Kratochvíl a právník Zdeněk Kozák, je dnes rozdrolena do více projektů. Společnost Bonton zápasí s milionovými účetními ztrátami a kdysi významný řetězec s hudebními nosiči Bontonland pozavíral většinu poboček v obchodních centrech. Tím se značka výrazně stáhla z očí veřejnosti.

Také výrobce kuchyní Koryna se v minulých letech potýkal s finančními problémy, marketéři příliš nevěří ani českým oděvním firmám.

Mezi desítkou potenciálně ohrožených značek se tak objevili oděvní výrobci jako Pietro Filipi, Alpine Pro, Bushman či Blažek.„Jde o značky, kde odborníci nevidí prostor pro větší růst. Zejména oděvní značky z Česka mají podle nich velmi obtížnou pozici,“ říká k výsledkům Obluk.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Zemědělci znovu vyrazí do Prahy. Protesty vypuknou za tři týdny

2. května 2024  15:08

Další kolo protestních zemědělských akcí bude ve středu 22. května v Praze. Ve čtvrtek to...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...