Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zmražené desítky miliard na investice. Stát odloží stavbu nových dálnic

  5:00
Nejčernější možný scénář pro stavby nových silnic a dálnic začíná být skutečností. Kvůli problémům se studiemi vlivu na životní prostředí nebude možné desítky miliard korun investovat letos, ale až příští rok. Mimo jiné se nezačne stavět 88 kilometrů nových dálnic, s nimiž se počítalo.

Zahájení dostavby úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce u Hradce Králové. (22. července 2014) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Kladívka na poklepání základních kamenů staveb nových silnic mohou na ministerstvu dopravy letos nechat ve skladu. Nebudou totiž kvůli posudkům vlivu na životní prostředí potřeba.

Takový vývoj předpokládá materiál, který poslalo tento týden ministerstvo do meziresortního připomínkového řízení. Jednání s Evropskou komisí o výjimce totiž neskončila úspěšně - ústupky navrhované Bruselem situaci neřešily. Materiál sice nestanoví konkrétně časový úsek, po který nebude možné rozjíždět nové stavby, navrhovaný postup však nedává jinou šanci než začít stavět až následující rok.

Nejvíce bude muset měnit své plány Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Místo budování nové infrastruktury se zaměří na opravy silnic a ze šuplíku bude vytahovat méně důležité projekty, které mají povolení.

Stavby dálnic jsou ohroženy. Nemají posudky dopadu na životní prostředí

Nezačne mimo jiné stavět devět důležitých dálnic, s nimiž stát počítal. Patří k nim další část dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové nebo D6 na Karlovy Vary.

Důvodem zastavení staveb jsou takzvané studie vlivu na životní prostředí (EIA). V Česku totiž existují desítky dopravních projektů, u nichž tento materiál vznikl ještě před vstupem do Evropské unie. Nový zákon přitom neumožňuje, aby se takové studie uznaly pro vydání stavebního povolení.

Jde o důsledek velmi pomalé přípravy nových silnic v Česku. Problém se týká staveb, které se vyprojektovaly už před více než deseti lety, ale nepodařilo se například včas vykoupit pozemky nebo získat územní rozhodnutí. Problém se starou EIA má více dopravních staveb, ty ale často nejsou tak rozpracované.

Osm měsíců jednání

Ministerstvo dopravy se pokoušelo vyjednat výjimku s Evropskou komisí déle než osm měsíců. Nakonec se však odhodlalo k ráznému kroku: všechny stavby projdou novým posouzením EIA. „Souběžně s dalším pokračováním jednání s Evropskou komisí se přistoupí ke krokům, které zamezí dalšímu prodlení v přípravě klíčových staveb,“ uvádí ministerstvo v­ materiálu.

„Musíme být připraveni na variantu, že ani jednání na nejvyšší úrovni, která stále pokračují, nepovedou k dohodě s Evropskou komisí,“ vysvětluje mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Největší zakázka na dálnice za osm let. Stavět se bude 26 kilometrů D35

Ministerský plán počítá s tím, že se nová stanoviska EIA začnou vypracovávat okamžitě. Ředitelství silnic a dálnic je už začíná zadávat pro jednotlivé stavby v malých soutěžích do hodnoty dvou milionů korun.

„Pokud půjde vše dobře, první stanoviska by mohla být v září a do konce roku i povolení,“ prohlašuje náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Hodně také bude záležet na přístupu ministerstva životního prostředí, které stanoviska schvaluje.

Desítky milionů navíc

Pokud stavby naberou zpoždění jen rok, nemělo by to zásadně ohrozit čerpání evropských peněz. Při delším zpoždění má ministerstvo dopravy alternativní plán: přesunout ještě více peněz na nákup nových vlaků, kde dosud rozpočet dosahuje 20 miliard korun.

Dá se očekávat, že u některých staveb se povolování protáhne, protože proti nim vystupují ekologičtí aktivisté. ŘSD už poslalo do věstníku veřejných zakázek oznámení o soutěžích, které chystá letos ještě vypsat a na něž ještě nemá povolení.

Není ale jisté, zda se nakonec bude soutěžit. Na jednu stranu může ŘSD ušetřit kvůli přetahované firem z obav z nedostatku práce, na druhou stranu se může povolování protáhnout na několik let a silničáři pak budou mít zasmluvněné stavby, které nejsou jisté.

Ministerstvo dopravy v materiálu připouští, že může dojít k marně vynaloženým nákladům. To kdyby z­ nové studie EIA vzešla povinnost plánovanou stavbu technicky upravit. „Je ospravedlnitelné, že v rámci snahy o minimalizaci časového zdržení před zprovozněním budou tyto finanční náklady v řádu desítek milionů korun vynakládány,“ obhajuje úřad svůj postup. Speciální stavební úřad a povolovací orgán EIA na ministerstvu životního prostředí navíc kvůli očekávanému návalu práce bude muset přijmout další zaměstnance.

Největší problémy s EIA mají stavby nových silnic a dálnic. Na železnici se problém týká jen čtvrtého koridoru a chystaného zrychlení tratě u Českých Budějovic.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...