Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zájem o větší auta kazí výrobcům emisní normy

  5:00
Více než půl roku po vypuknutí aféry Dieselgate oprašují automobilky téma emisí a boje proti přísným limitům, které mají do pěti let splnit. Je totiž čím dál jasnější, že do roku 2021 zřejmě nezvládnou zrealizovat cíle stanovené Evropskou komisí. Zvláště když prodeje větších, a tedy méně ekologických aut rostou.

ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Minulý týden zástupci Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) lobbovali u českých úřadů, stejná organizace objíždí postupně všechny členské země Unie.

„Chceme racionální debatu o tom, co bude dál. Tlak na autoprůmysl je extrémní, i když my nejsme největším znečišťovatelem ovzduší,“ říká šéf Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn. Evropské automobilky proto mají obavy, že náklady na snižování emisí sníží jejich konkurenceschopnost ve světě.

Za Dieselgate prý může Audi

Systém umožňující manipulace s testy emisí oxidů dusíku u naftových automobilů koncernu Volkswagen vyvinula divize Audi. Informoval o tom německý list Handelsblatt s odvoláním na zdroje z odvětví.

Inženýři Audi podle listu vytvořili software schopný vypnout při testování některé funkce motoru již v roce 1999. Používat ho však začali až o šest let později inženýři Volkswagenu, když se jim nedařilo snížit emise pod stanovené limity.

zdroj: ČTK

Pod pojmem racionální debata si Martin Jahn představuje i to, že Evropská unie začne řešit problematiku komplexně. Tedy například se bude zabývat i skutečností, že velká část emisí vzniká tím, že v řadě míst chybějí dálnice pro plynulejší, a tím pádem ekologičtější jízdu. Řidiči totiž musí popojíždět v kolonách.

„Stát by měl lépe řídit dopravu, aby byla plynulá,“ říká někdejší šéf Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) Ivan Hodač. Podle něj výrazně pomáhá snížit emise a spotřebu také například školení řidičů.

Příliš přísná pravidla

Podle plánů Evropské komise by měly průměrné emise C O2 na každé auto dosáhnout maximálně 95 gramů na kilometr. Takové číslo ale dnes splní v podstatě jen nejmenší auta nebo vozy na alternativní pohony, například hybridy či elektromobily. Automobilky budou muset plnit průměrné číslo za všechny prodané vozy.

O ekologické vozy je však v tuto chvíli minimální zájem: statistiky prodejů ukazují, že trh se posouvá i díky levné ropě k čím dál větším autům a výrobci tomu vycházejí vstříc, nejvíce posilují především segment větších SUV vozů.

Příkladem je i Škoda Auto, která letos vyjede se svým velkým SUV vozem, označovaným zatím jako Kodiaq. I když technologie umožňují pokles spotřeby, ten není nekonečný. S limitem bude mít automobilka problém a splní ho jen za cenu velkých investic.

Podívejte se na novou škodovku:

„Je pravděpodobné, že se některým automobilkám nepodaří této hranice dosáhnout. Rozhodující bude především mix modelů konkrétní automobilky. U některých modelů může být splnění limitů tak nákladné, že automobilky přistoupí na zaplacení sankcí namísto toho, aby uvedly do prodeje automobil, který nesplní očekávání zákazníků z pohledu požadovaných parametrů nebo bude za příliš vysokou cenu,“ říká Jan Linhart, partner poradenské společnosti KPMG.

Emise klesají pomalu

Podle údajů Evropské agentury pro životní prostředí emise u nových vozů klesají zatím spíše pomalu. Loni o tři procenta na 119,6 gramu C O2 na kilometr. Nejméně úsporné vozy jdou podle statistik na odbyt v Estonsku a Lotyšsku, naopak nejnižší emise mají vozy prodávané v Nizozemsku. To je však způsobené i tím, že právě v Nizozemsku je největší podíl prodaných hybridů a elektromobilů, celkem 12 procent všech vozů. V celé Evropě je to lehce přes procento.

ACEA proto chce, aby státy více podpořily investice do elektromobilů, jejichž prodeje umožní přiblížit se průměrným požadovaným hodnotám. Jenže auta na elektřinu jsou zatím výrazně dražší než ta na naftu či benzin. ACEA ukazuje na příklad zemí, kde je podporují, třeba Norsko. To je ale částečně extrémní případ: klasická auta tam jsou na rozdíl od elektromobilů vysoce zdaněná. Česko se zatím k podpoře elektromobilů příliš nemá: ani velké zakázky na nákup nových vozidel pro státní správu s elektromobily zatím příliš nepočítají.

Martin Jahn připouští, že možnou inspirací může být právě Nizozemsko, které ale více zdaňuje méně ekologické vozy, než je například běžné v Česku. Podle Jana Linharta je vhodné vést diskusi o tom, jak do budoucna parametry emisí a pozitivní nebo negativní finanční stimuly nastavit. Naráží i na fakt, že se řeší jen emise CO2, ale nikoliv oxidy dusíku.

„Zkušenosti z České republiky pak ukazují, že stát není schopen postihovat závažné porušování předpisů ze strany některých provozovatelů vozidel, například odmontované filtry pevných částic a nevyhovující technický stav mnoha vozidel. Snaha o snižování emisí C O2 by proto měla být doprovázena důsledným vymáháním sankcí za porušování stávajících předpisů, dodal Linhart.

Prodej aut na alternativní pohon v Evropě.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....