Podle Hospodářských novin, které o transakci informovaly, by se cena mohla pohybovat v nižších stovkách milionů korun. Největší hodnotou Avie je značka a letňanský areál, ve kterém se nyní dělají jen náhradní díly. „Musíme nejdřív převzít dokumentaci a sklady. A pak přijde to nejtěžší - zajistit nové objednávky,“ řekl HN Strnadův spolupracovník Petr Rusek. Firma prý zatím neví, zda v Letňanech zůstane dlouhodobě.
Obrozená Tatra chce zdvojnásobit výrobu, prodej firmy Číňanům odmítá |
Strnad již v minulosti převzal například kopřivnickou Tatru, která vyrábí těžké a středně těžké nákladní vozy. Není vyloučeno, že budou obě automobilky spolupracovat. „Průmyslově jsme se na propojení Avie s Tatrou ještě nedívali, nicméně na některé typy tater by například pasovala kabina, kterou má Avia velmi kvalitní,“ uvedl Rusek.
Indům nesmíte poroučet, říká Čech, který dohlížel na výrobu náklaďáků |
Indové Avii získali v roce 2006 od investiční skupiny Odien, která ji o dva roky dříve koupila od korejské Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat. Produkce v Česku byla ukončena v roce 2013 a poté Ashok Leyland odstěhoval zařízení pro výrobu nákladních aut do Indie a propustil 173 z 226 lidí v letňanském závodu (více čtěte zde).
Vedení firmy Ashok se již dříve netajilo tím, že Avii koupili ze dvou důvodů. Jedním z nich bylo, že jim pomohla při prodeji v Evropě a druhým důvodem byla technologie pro výrobu kabiny, díky které mohla indická firma začít vyrábět svůj nový vůz Boss. Podle jednoho z nejmenovaných vedoucích pracovníků firmy Ashok, na kterého se odvolával server business-standard.com, by musela firma bez Avie vynaložit na vývoj této kabiny obrovské peníze, které díky akvizici ušetřila.
Avia, která ještě v 90. letech vyráběla přes 10 000 aut ročně, v roce 2012 zhotovila přes tisíc aut, o rok později už jen čtyři vozy a poté pouze doprodávala zásoby. Tržby se v roce 2013 propadly z 600 milionů do záporných hodnot způsobenými dobropisy za vrácené vozy. Ty firma prodala o rok později.
Czechoslovak Group je přejmenovaná skupina Excalibur Group. Firmy ze skupiny se v minulosti dostaly do povědomí veřejnosti třeba kvůli obžalobě za údajné skladování zakázaných výbušnin v muničním skladu ve Vrběticích. Uchází se také o významné české armádní zakázky a vyváží zbraně třeba do Iráku. Loni podle odhadů holding zvýšil tržby ze 7,6 miliardy na 12,3 miliardy korun.