Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velká zakázka Českých drah zvýhodňuje Škodu. Kvůli schvalování

  9:02
České dráhy vypsaly minulý týden největší zakázky v historii na nákup nových vozidel za evropské peníze. Ve hře je více než 11 miliard korun a nastavené podmínky zvýhodňují Škodu Transportation. Velkým výrobcům vozidel připadají kritéria tendrů diskriminační.
Na českou železnici se má v příštích letech dostat přes dotace na nové vlaky z evropských fondů částka přesahující 20 miliard korun.

Na českou železnici se má v příštích letech dostat přes dotace na nové vlaky z evropských fondů částka přesahující 20 miliard korun. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Ve hře je více než 11 miliard korun, které chtějí České dráhy utratit za elektrické a dieselové jednotky a nové expresní vozy. A jak to podle nastavených podmínek tendrů vypadá, největší naději na získání zakázek v případě elektrických jednotek má tuzemský dominantní dodavatel vlaků pro České dráhy – Škoda Transportation.

Podle současných podmínek se například do soutěže nemůže přihlásit většina největších zahraničních výrobců vozidel. Důvody jsou dva: termíny dodání a příliš široký rozptyl závazně odebraného počtu vlaků.

Portál iDNES.cz se obrátil s dotazem na tři velké výrobce vozidel, zda se jim zdají podmínky soutěže v pořádku, všichni tři pod zárukou anonymity uvedli, že jim připadají diskriminační.

Do patnácti měsíců

Zvýhodnění tuzemského dodavatele je nejzjevnější v podmínce, že vítěz soutěže má dodat první vlaky do 15 měsíců od uzavření smlouvy. Na rozdíl od osobních aut totiž výrobcům vlaků nestačí získat „homologaci“ v jedné zemi. Kvůli rozdílným požadavkům musí mít každý typ vlaku certifikaci pro každou zemi zvlášť.

Jde o nákladný a dlouhotrvající proces v řádu měsíců až roků i v případě, že už stejné vlaky několik let bez problémů jezdí například v Německu. Patnáct měsíců je proto podle lidí pohybujících se v oboru nereálná doba, pokud výrobce vlak v Česku schválen nemá.

Nejvíce peněz má jít na nákup elektrických jednotek. Škoda Transportation se do soutěže hlásí se schválenou jednotkou InterPanter. Většina zahraničních výrobců se schvalováním v Česku otálí.

Už před třemi lety z podobných důvodů kritizoval soutěž na elektrické jednotky pro rychlíky švýcarský Stadler. Tento výrobce má sice v Česku schválenou jednotku Flirt, ale pouze pro jednu napájecí soustavu.

České dráhy šly dosud způsobem soutěžení Škodě Transportation na ruku. Rozdělovaly například soutěže do menších objemů, což velké hráče odradilo. V součtu šlo přitom o desítky miliard.

Poslední velkou zakázku na rychlíkové jednotky zahraniční výrobci ignorovali zase kvůli krátkým dodacím lhůtám. Přihlásila se opět pouze plzeňská Škoda.

Hlavní dodavatel vlaků pro ČD má přitom sám ze zahraničí zkušenost, že doby dodání jsou delší. Na schválení nových vlaků pro National Express do Německa (smlouva není stále uzavřena, protože výběr dopravce řeší tamější úřady) dostala Škoda čas přes dva roky od podpisu smlouvy. O minimálně dvou letech mluví i šéf RegioJetu Radim Jančura. Ten se chystá vypsat rovněž soutěž pro případ, že by stát vlaky nekupoval sám.

„České dráhy opakovaně s předstihem deklarovaly záměr výběrová řízení vypsat. Předpokládáme proto, že se na to již připravují a nechají si svá vozidla schválit pro plnohodnotný provoz v ČR,“ sdělil iDNES.cz mluvčí Radek Joklík.

Podle něj ČD Škodu nijak nezvýhodňují. „Pokud je nám známo, vozidla na dvě ze tří vypsaných zakázek nemá Škoda Transportation ve svém výrobním portfoliu, vyrábí totiž pouze elektrické jednotky. Naopak konkurenční společnosti tato vozidla vyrábí, a nic jim nebrání se s nimi do soutěží přihlásit,“ uvedl Joklík.

Chceme být flexibilní

V zadávacích podmínkách je ještě jedno úskalí: velký rozptyl možného počtu odebraných vozů. Výrobci totiž mají určit cenu vlaků tak, jako by dodávali jednu až třicet jednotek. České dráhy se zkrátka nezavazují k vyšším odběrům a může se stát, že v rámci smlouvy odeberou jediný vlak. Pro firmy je pak těžké kalkulovat, jak rozpustit fixní náklady na zakázku, protože pro větší počet závazně objednaných vlaků je cena logicky nižší.

České dráhy odmítají, že by zakázka byla diskriminační. „Jde o to, aby ČD mohly být v tomto ohledu flexibilní a mohly své požadavky stanovovat dle aktuálních potřeb,“ říká mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Dráhy totiž nemohou ovlivnit například harmonogram, jak bude ministerstvo soutěžit provoz rychlíků. Podle něho jsou podobně krátké dodací lhůty i v jiných zemích, v Maďarsku jedna ze soutěží počítala s dodáním do sedmi měsíců.

Na českou železnici se má v příštích letech dostat přes dotace na nové vlaky z evropských fondů částka přesahující 20 miliard korun. Kvůli velkému objemu dotací stát vážně připravuje variantu, že vlaky pořídí sám a bude je půjčovat. Tento plán se však nelíbí především Českým drahám.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...