Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bosch: Lidi nejsou, trh je v Česku vysušený a nepomůžou nám tu ani roboti

  18:04
Generální reprezentant českého zastoupení společnosti Robert Bosch Klaus Peter Fouquet je přesvědčen, že automobily čeká v příštích letech velká revoluce v oblasti jejich ovládání a řízení. Jeden z největších tuzemských zaměstnavatelů s více než osmi tisíci lidmi ale naráží v Česku na problém sehnat dostatek zaměstnanců.

Klaus Peter Fouquet, šéf společnosti Bosch pro Česko, Slovensko a Rakousko | foto: Bosch

Celosvětově má Bosch přes padesát procent tržeb z automobilového průmyslu, v Česku je to ještě více. Nemáte obavy, že případný pokles trhu zamává výrazněji i vaší skupinou?
Automobilový trh je pro nás skutečně silný, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že bychom klesali, první čtvrtletí dopadlo nad očekávání dobře. Navíc vidíme příležitost nejen v tom, že se prodává více aut, ale že se nám daří dostávat do aut více našich dílů a řešení než v minulosti. Vidíme velký posun zejména v oblasti vybavení aut různými technologiemi usnadňující řízení a v této oblasti patříme k lídrům trhu.

Klaus Peter Fouquet (57)

Je regionálním reprezentantem německé společnosti Robert Bosch pro Česko, Slovensko a Rakousko. Do skupiny Bosh nastoupil v roce 1987 na stáž jako absolvent ekonomických věd na univerzitě Stuttgart-Hohenheim.Před tím působil krátce jako odborný asistent na Univerzitě v Mannheimu.

Před nástupem na současnou pozici působil jako prezident společnosti Robert Bosch Ltd, kde byl odpovědný za obchody Bosch Group ve Velké Británii. V průběhu kariéry u firmy Bosch zastával různé vedoucí pozice v oblastech nákupu, logistiky, controllingu a podnikového plánování v Německu a Turecku. Je ženatý a má dvě děti.

O nástupu samořiditelných aut se mluví dlouho, kdy ale nastane doba, kdy budou plně rozšířená?
Myslím, že jsme opravdu blízko. Ale nemluvil bych jen o samořiditelných autech, ale hlavně vozech s konektivitou, která jsou připojená na internet a lze je ovládat například mobilním telefonem. Stačí se podívat, co vše dnes už auta umí. I když se neříká, že jsou samořiditelná, dokáží za vás zaparkovat nebo za vás jezdit po dálnici. Celkově vidíme velkou poptávku po těchto výbavách do všech aut, dříve to byla záležitost jen dražších vozů, dnes už je například parkovací asistent běžnou součástí vozidel. Lidé řeší čím dál méně výkon motoru, ale mnohem více je zajímá, jak je auto vybavené. Prodeje radarových sensorů za loňský rok stouply o šedesát procent, video sensorů dokonce o osmdesát procent.

Kam se tedy zatím bude propojenost aut posouvat?
Určitě hlavně do parkování. Už jsme představili ve spolupráci s Mercedesem automatické parkoviště (valet parking), kam řidič přijede, vystoupí a auto za něj samo zaparkuje a pak si ho telefonem přivolá zpět. Nejde ale jen o takováto parkoviště, jde i o systémy chytrého parkování, kdy má auto přehled o tom, kde je volné místo na ulici nebo v parkovišti se senzory.

Budou se na tomto boomu konektivity nějak podílet české závody Bosche?
V Česku se zabýváme jinými činnostmi, takže ne. V automobilovém průmyslu to jsou hlavně výrobky týkajících se pohonů aut. Ale naše závody tu mají dostatek práce a stále hledáme lidi jak do vývoje, tak výroby.

Může se hodit

Neváhejte a najděte si své nové zaměstnání na jobDNES.cz. Každý den zde naleznete nové pracovní nabídky.

Roky si stěžujete, že máte nedostatek lidí. Mění se to nějak?
Mění, ale spíše k horšímu. Zkoušíme různé kampaně, už jsme zcela skončili s billboardy, více se zaměřujeme na sociální sítě, ale příliš se to nelepší. Česko je v tomto opravdu špatné. Zrychlili jsme proces náboru lidí, ale stále to nestačí. Nedávno jsme otevírali podobné pozice v Maďarsku a Srbsku a nebyl problém tam najít lidi.

Není to i o tom, jakou mzdu jim nabízíte?
V Maďarsku i Srbsku nabízíme nižší mzdy než tady. Myslím, že jsme dobrý zaměstnavatel. Trh práce je tu ale úplně vysušený.

Není pro vás řešením urychlit automatizaci výroby a nahradit lidi roboty?Není. Máme tu kvalifikované lidi a moderní technologie už teď, takže nám roboti tolik nepomohou. Nicméně i české závody Bosch pilotují projekty v oblasti Průmysl 4.0 a zaměřují se na Data mining, 3D tisk, (Smart) chytrou a (Predictive) předvídatelnou údržbu.

Největší závod Bosch v Česku je Bosch Diesel v Jihlavě. Nemáte obavy z klesající poptávky po naftových motorech po loňské aféře Dieselgate?
Nevidíme žádné zpomalení prodejů aut s naftovým motorem, zatím odbyt roste i v prvním čtvrtletí. Určitý výkyv může být, ale dlouhodobě nevidím důvod, proč by měli lidé odcházet od nafty.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...