Dříve vlivný ostravský podnikatel Daneš Zátorský skončil na základě evropského zatykače v polské policejní cele. Polské policisty požádalo o pomoc ostravské státní zastupitelství, které se obávalo, že by Daneš Zátorský, podezřelý z podvodu se škodou přesahující 100 milionů korun, utekl.
Pro ostravského podnikatele, známého úzkými styky s místními politiky, se v polské vazbě uzavřel kruh. Na začátku devadesátých let, předtím, než začal podnikat, totiž působil právě jako policista.
Po odchodu z policie začal pracovat jako jeden z prvních burzovních makléřů u nás a z burzovně vydělaných peněz začal budovat své impérium. „Byl jsem mezi prvními absolventy makléřských kurzů. Byli jsme první na trhu, všude byl obrovský prostor,“ vzpomínal Daneš Zátorský před několika lety v rozhovoru pro server iDNES.cz.
Zátorského impérium dosáhlo vrcholu v polovině minulého desetiletí. Letecké firmy, stavební firma, záložna, bezpečnostní služba, zemědělský podnik, kamenolom, taxislužba. Na Ostravsku prakticky neexistoval obor, do kterého by některá z jeho firem nezasahovala. Nejviditelnější byl letecký sektor. Z mošnovského letiště se létalo za přispění krajských peněz postupně do Mnichova, Vídně nebo Paříže.
K tomu společnost Job Air Technic postavila obří hangár, v němž se mohou opravovat i velké dopravní boeingy. A právě tady začal postupný Zátorského sestup. V březnu roku 2012 padla tehdy čtvrtá největší kampelička v republice Unibon.
VOKD zamíří do konkurzu. Plány na reorganizaci firmy selhaly |
„Důvodem odebrání povolení byly přetrvávající nedostatky v podnikání záložny, které významně a negativně ovlivňovaly její bezpečnost a stabilitu,“ komentovala odebrání licence Česká národní banka. Problémem kampeličky bylo, že část klientů dlouhodobě nesplácela úvěry. Mezi neplatiči figuroval i holding Geofin, tehdy vlajková loď Daneše Zátorského.
Ten prostřednictvím své další firmy, VOKD, ovládal v Unibonu zhruba třetinový podíl. Po pádu Unibonu začaly problémy firem Daneše Zátorského vyskakovat na všech stranách. Postupně přišel o letecké firmy, navenek se vzdal i vlivu na firmu Job Air Technic a do problémů se dostala i společnost VOKD.
Tu přitom ostravský podnikatel považoval ještě v roce 2012 za svou nepotopitelnou loď. „VOKD nespadne nikdy. Jsme napůl horníci, napůl stavbaři. Máme výhodu diverzifikace, můžeme lépe odolávat výkyvům trhu.“ Mýlil se, VOKD je v současnosti v konkurzu.
Obdobně Daneš Zátorský tvrdil, že si s problémy poradí také jeho vlajková loď - Geofin. „Geofin je v pořádku, byť máme nějaké problémy. Nejvíc nás poškodila stavba hangáru. Stát nám dluží 210 milionů na dotacích. Nečekal bych, že stát nebude držet slovo. A do toho přišla krize, banky začaly přepracovávat úvěry, měnit úvěrovou angažovanost a už se to vezlo,“ řekl v rozhovoru z dubna 2012. Konkurz na společnost Geofin byl vyhlášen v srpnu roku 2014.
Opravnu chce zbrojař
V úpadku, už od května 2012, byla letecká společnost Job Air - Central Connect Airlines, stejně tak společnost CCG.
Zbrojař Strnad je v ráži, krouží kolem kunovického výrobce letadel |
Společnost Job Air Technic, provozující opravárenský hangár, je nyní v insolvenčním řízení s povolenou reorganizací. O firmu mimo jiné bojuje například skupina zbrojaře Jaroslava Strnada.
Letecké společnosti Daneše Zátorského provozovaly devět nákladních letadel. „Když začala krize, vypověděli nám Němci smlouvy a během jediného dne jsme měli většinu letadel uzemněných,“ vzpomínal podnikatel na konec rozmachu letecké divize jeho holdingu.
A krachy firem pokračovaly. K VOKD se přidaly dceřiné firmy, v úpadku je i kamenolom Slezský kámen.
Finanční problémy Daneše Zátorského vyvrcholily v dubnu letošního roku, kdy byl bývalým obchodním partnerem podán insolvenční návrh přímo na jeho osobu.
Daneš Zátorský s insolvenčním návrhem nesouhlasí a směnky považuje za neplatné. O tom, jak insolvenční řízení dopadne, se možná dozví v polské vazbě, v níž čeká na vydání do České republiky. O to v evropském zatykači požádalo ostravské státní zastupitelství kvůli podezření z podvodu.