Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo chce česká letadla? Mocná skupina čínské komunistky milující luxus

  15:45
O velké průmyslové skupině Wanfeng Auto Holding Group se v poslední době hodně hovoří v souvislosti s investicemi do českého leteckého průmyslu. Méně už se ví, že za holdingem stojí mocná čínská rodina s „hliníkovou lady“ v čele.

Jednou z mála dosud uskutečněných dohod Číňanů je koupě licence na ultra lehké letadlo Alto z produkce české firmy Direct Fly (na snímku Alto 100). | foto: Direct Fly

Pan Wu Liangding je typickým příkladem čínského miliardáře s rudou knížkou první generace. V čele strojírenského holdingu stojí již od konce 70. let, ale až ekonomické reformy ze začátku 90. let mu rozvázaly ruce k novému rozmachu. Z magnáta v oblasti strojů na textilní výrobu se stal mocný patriarcha, jehož rodinné impérium protíná mnoho různých odvětví.

Loni americký časopis Forbes ocenil majetek jeho rozvětvené rodiny na dvě miliardy dolarů, s nimiž obsadil 106. příčku mezi nejmovitějšími krajany. Jeho impérium se koncentruje do významné provincie Če-ťiang, která se nachází jižně od Šanghaje.

Rodina si průmyslovou skupinu rozdělila

Už v polovině 90. let předal jako osvícený lodivod řadu svých aktivit rodinným příslušníkům. Zatímco on si ponechal vedení nad tehdejší vlajkovou lodí multi-průmyslovou společností Zhongbao Corporation, jeho syn Wu Jie převzal kontrolu nad technologickou skupinou Rifa Holding Group.

Městem miliardářů je nově Peking. Boháčů v New Yorku moc nepřibývá

„Wu Jie se zajímá o špičkové moderní technologie, nemá zájem o tradiční průmysl,“ vysvětloval před 13 lety americkému deníku The Wall Street Journal (WSJ), proč vsadil na svého syna, jinak vystudovaného právníka.

Ale tím přeskupování jeho rodinné říše neskončilo. Poměrně mladou část byznysu, která se věnovala zejména výrobě hliníkových dílů pro automobilový průmysl, předal své druhé ženě, Chen Ailian. Ta tak v roce 1993 stanula v čele holdingu Wanfeng Auto Group, který je dnes v Česku znám především svým zájmem o česká letedla.

„Synovi tradiční průmysl nic neříká. Má žena má zase velkovýrobu a tradiční průmysl ráda. Já se zase přikláním k řízení firem obecně. Kdybychom zůstali všichni tři v jedné firmě, bylo by asi velmi těžké se na něčem dohodnout,“ popsal pro WSJ velmi střízlivou úvahu, proč jednotlivé aktivity rodinného byznysu mezi členy raději důkladně rozdělil.

Komunistická funkcionářka se zálibou v luxusu

Sám sedmdesátiletý Wu Liangding se z byznysu spíše stáhl, nejvýraznější tváří rodinného klanu se stala právě jeho žena Chen Ailian, která Wanfeng Auto Group řídí velmi pevnou rukou. Skupina, respektive její dceřiná veřejně obchodovaná společnost Wanfeng Auto Wheels, je dnes jedním z největší producentů hliníkových kol z lehkých slitin pro motocykly a automobily na světě.

Má za sebou také již světově významné akvizice, získala například severoamerického producenta materiálů pro automobilový průmysl Meridian. Investovala také ve Velké Británii či USA. Udává přes 10 tisíc zaměstnanců v několika zemích světa.

Kromě hliníkových kol je dnes skupina rozkročena do dalších oblastí, od robotiky přes stavebnictví až po investice do nemovitostí.

Chen Ailian se stabilně umísťuje v žebříčcích nejvlivnějších žen v Asii, podle čínských médií začínala jako řidička kamionu s menší vlastní výrobou autodílů. Později také získala řadu akademických titulů na prestižních ekonomických školách. Na čínské poměry není překvapivé, že miliardářka Chen Ailian je zároveň aktivní členku komunistické strany, funkcionářskou a delegátkou stranických kongresů. Dáma, která má ráda luxusní módu a jezdí v Rolls Royce, v tom rozpor nevidí.

„Stejně jako dělníci, rolníci, intelektuálové, kádry a vojáci, také soukromí podnikatelé jsou stavitelé socialismu s čínskými rysy,“ uvedla před několika lety manažerka v politicky laděném článku deníku China Daily.

Zatím v Česku podepsali dvě memoranda...

Také ona při budování skupiny vsadila na členy rodiny. Ve Wanfeng Auto Holding Group pracují hned čtyři její synové. Jedním z nich je také Frank Chen, který řídí zatím nejmladší divizi Wanfeng Aviation. Frank Chen je v těchto dnech na opakované návštěvě Česka, kde jedná o možné spolupráci s místními výrobci i technickými školami.

Dvacet miliardářů vlastní víc než 152 milionů Američanů dohromady

„V posledních letech se začali strategicky věnovat i leteckému průmyslu, v jehož rozvoji na čínském trhu oprávněně spatřují velký potenciál. Zorganizovali jsme proto pro vedení firmy několik návštěv České republiky, během nichž se podařilo přesvědčit vedení firmy o tradici a vyspělosti českého leteckého průmyslu,“ říká generální konzul v Šanghaji Richard Krpač.

Ten je jakousi spojkou mezi českými firmami a Wanfengem, jako jeden z mála Čechů se zná osobně s Chen Ailian i jejími syny.

„Wanfeng na oplatku nabízí českým výrobcům finanční zázemí a detailní znalost čínského trhu. Česká letadla tak v budoucnu mohou hrát v Číně podobně významnou roli, jakou již hrají škodovky mezi automobily,“ dodává Krpač.

Wanfeng zatím podepsal s českými partnery dvě memoranda, hovoří se o investicích od dvou do čtyř miliard korun. Za 30 milionů euro chce společně s ČVUT v Česku vybudovat výzkumné a vývojové centrum. Další dvě miliardy korun mají zamířit na akvizice. Ale zatím je to jen teorie.

Prvním skutečně konkrétním obchodem je dohoda se společností Direct Fly, tuzemských výrobcem ultra-lehkých sportovních letadel. Ta Číňanům prodala výrobní licenci jejich letadla pro asijské trhy. Redakci to potvrdil majitel Ivo Lederer, o detailech obchodu se ale bavit nechtěl.

... jinde se ale nedohodli

Ale obecně jsou zatím první dojmy z čínské bohaté společnosti rozpačité. Jednání například nedopadla s dalším výrobcem Jihlavan airplanes. „Nedohodli jsme se. Oni mají nějakou představu, ale jednání s nimi není snadné, moc nenaslouchají,“ říká šéf Jihlavanu Igor Stratil.

Číňané chtějí česká letadla. Na společný vývoj slíbili miliardy

Také dalších několik oslovených expertů a tuzemských podnikatelů v letectví zatím na aktivity Wanfengu koukají s nedůvěrou. „Vývojové centrum za miliardy v Česku nedává moc smysl, nejsou tu na to kapacity. Moc tomu nerozumím, ale možná jen nemáme dost informací,“ říká jiný podnikatel v oboru, který ale nechtěl uvádět své jméno.

Jiní se obávají, že Česko má jen posloužit jako odrazový můstek dál. „Slyšel jsem, že mají za úkol stát se experty na letectví, je po tom v Číně i politická poptávka, neboť Čína bude brzy největší letecký trh na světě. A oni zatím o tomto oboru nic neví. Od nás chtějí hlavně informace,“ říká jiný muž, který je blízko jednání, ale i on raději nechce mluvit na jméno.

Zároveň ale všichni doufají, že to nakonec pro zdejší výrobce přece jen bude i šance, jak se prosadit na asijských trzích. Jasněji může být už tento týden, kdy Frank Chen s českými firmami jedná o dalších obchodech.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

ČEZ snížil fixované ceny energií. Od léta zlevní i smlouvy na dobu neurčitou

2. května 2024  10:50

Energetická společnost ČEZ zlevňuje dodávky elektřiny a plynu. Tento měsíc snižuje ceny u...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...