Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sponzorujete olympionika? Až získá v Riu medaili, tweetovat o tom nesmíte

  5:12
V šestitýdenním období zahrnujícím i olympijské hry se nesmí úspěchy českých sportovců chlubit nikdo jiný než oficiální sponzoři olympijského výboru. Je to tedy zapovězeno i těm, díky jejichž podpoře se jednotliví olympionici na jeden z vrcholů své kariéry kvalifikovali.

Zlatá medaile určená olympijským vítězům z Ria de Janeira. | foto: ČTK

Vodní slalomář Jiří Prskavec má hned několik sponzorů. V čele s velkou pojišťovnou a v závěsu třeba s dealerem aut nebo developerem. Pokud český kajakář potvrdí roli favorita a ve středu večer získá v brazilském Riu zlatou olympijskou medaili, budou z toho pravděpodobně on i sponzoři mít velkou radost.

Podělit se o ni ale budou moci obě strany jen dost omezeně. Prskavec nebude moci do médií, na svém webu a třeba ani na sociálních sítích svým sponzorům jmenovitě poděkovat. A ani oni mu nebudou moci stejnými kanály pogratulovat, pokud by se u toho zmínili o uzavřeném partnerství.

Místo Prskavce lze dosadit v podstatě kohokoli ze 105členné české olympijské výpravy. A místo jeho sponzorů stovky firem, které jim dlouhodobě pomáhají. Důvodem jsou marketingová pravidla olympiády a fakt, že v jejich dodržování je Mezinárodní olympijský výbor (MOV) tradičně velmi přísný.

Za porušení hrozí sportovcům vyloučení z her

Sponzoři ČOV

  • Užívat olympijskou symboliku mohou v šestitýdenním období okolo olympiády v Rio de Janeiru pouze generální a oficiální partneři Mezinárodního olympijského výboru nebo Českého olympijského výboru.
  • Generálními partnery ČOV jsou Pilsner Urquell, Škoda Auto a Skupina ČEZ.
  • Mezi takzvané oficiální partnery patří RWE, Česká pošta, T-Mobile, Lesy ČR, Alpine Pro, Sazka, Česká spořitelna a Agrofert (ten vlastní i mediální skupinu MAFRA, pod níž patří i iDNES.cz nebo MF DNES)

To samo o sobě není nic nového. S tím, jak ale od poslední olympiády vzrostl význam sociálních sítí (nejen) v marketingové komunikaci, nabrala celá problematika větších rozměrů co do četnosti.

Základem je smlouva, kterou sportovci podepisují s Českým olympijským výborem (ČOV). V té se zavazují, že v ochranném období, které trvá od 12. července do 24. srpna, nesmí propagovat jiné než oficiální sponzory ČOV nebo MOV.

Pokud to poruší, hrozí jim v krajním případě až odebrání akreditace, tedy vyloučení z her. K tomuto řešení ale výbory ještě kvůli sponzorským pravidlům nikdy nesáhly.

„Většinou se stává, že sportovec nasdílí třeba na Facebook fotografii, na které je vidět logo neoficiální firmy, například etiketa na lahvi. To se většinou řeší upozorněním a následným stažením,“ přibližuje praxi mluvčí ČOV Tomáš Houska.

Přihlásit se k medailistovi na Facebooku? Nelze

Jiné to už je ale ze strany firem, které by se chtěly na olympijských hrách či olympionicích „přiživit“. To platí stejně jak pro úplně cizí firmy, tak i pro společnosti, které olympioniky sponzorují.

Podle Housky se v tomto případě na marketingová pravidla vztahuje přímo Zákon o ochraně olympijských symbolik. Ten se podle něj nevztahuje jen na obligátní kruhy nebo slovo „olympijský“. Ale po dobu ochranného období i na olympioniky samotné a komerční zmínky o nich.

Hranice mezi tím, co ČOV firmám dovolí a co ne, je zejména na sociálních sítích poměrně tenká. „Nevadí například, když sdílí obsah ČOV nebo třeba články z médií, že nějaký sportovec získal medaili. Pokud se ale k němu nějakým způsobem hlásí už to problém je,“ vysvětluje Petr Andrýsek z agentury Socialsharks.

Konkrétně opět na příkladu vodního slalomáře Prskavce: Nevadí sdílení fotografie, na které se raduje po zisku zlaté medaile nebo článku o tom, když k tomu správce profilu firmy dopíše například „Gratulujeme Jiřímu Prskavcovi ke zlatu“.

Už by ale vadilo, pokud by firma gratulovala „našemu Jiřímu“ nebo „Jiřímu Prskavcovi, jehož jsme hrdým sponzorem“. A to i přesto, že to je pravda a závodník se právě i díky jejich sponzorským penězům mohl na vrchol čtyřletého cyklu připravit.

ČOV: Chráníme sportovce i oficiální partnery

Právě Andrýskovu agenturu Socialsharks Český olympijský výbor pověřil monitorováním sociálních sítí po dobu olympijského ochranného období. „Monitorujeme klíčová slova a speciálně se ještě díváme na profily určitých firem,“ říká Andrýsek s tím, že několik set nálezů denně následně reportují svému klientu, tedy Českému olympijskému výboru.

Jak to vidí právník

Použití olympijských symbolů i slov "olympiáda" a "olympijský" v obchodu nebo v reklamě bez souhlasu Českého olympijského výboru zakazuje zvláštní zákon (č. 60/2000 Sb.).

Pokud někdo využívá spojení s olympiádou bez dohody s ČOV, riskuje, že bude muset platit minimálně dvojnásobek obvyklé ceny za licenci. Mezinárodní olympijský výbor jde ještě dál.

Jedním z pravidel pro účast na olympiádě je, že sportovec nesmí během her nechat své jméno, vyobrazení ani sportovní výkon použít k reklamním účelům bez souhlasu olympijského výboru.

Za porušení tohoto pravidla nenese odpovědnost sponzor, ale jen sportovec. Trestem může být až vyloučení z her nebo odebrání medaile.

Jakub Císař, partner advokátní kanceláře Novalia (není v žádném obchodním vztahu s ČOV ani MOV)

Proč se tohle všechno děje? Mluvčí ČOV Houska vyzdvihuje hlavně dva důvody. „Chráníme tím naše oficiální sponzory a zároveň zajišťujeme, aby byly olympijské hry nadále co nejvíce bez log a reklamy,“ říká s tím, že v porovnání s jinými sportovními akcemi jsou sportoviště na olympiádě stále velmi „čistá“.

„Zároveň tím i chráníme sportovce od toho, aby po nich sponzoři nechtěli přehnanou marketingovou aktivitu a oni se během her a před nimi mohli soustředit na sport,“ dodává Houska.

Poněkud jinak to ale vnímají jednotliví „neolympijští“ sponzoři. Ve většině individuálních sportů jsou totiž právě olympijské hry zdaleka nejsledovanější událostí v celém čtyřletém cyklu.

Například ve vodním slalomu, kanoistice nebo třeba sportovní střelbě těžko najdete moment, který je veřejností sledovanější než finálový olympijský závod nebo moment, kdy sportovec na stupních vítězů přebírá medaili. A právě tento moment oni marketingově vytěžit nesmí.

„I když nelze rozhodně říci, že by to sponzoři chápali nebo jim to nevadilo, naučili se to dodržovat,“ říká například mediální manažer v úvodu zmíněného Jiřího Prskavce Ivan Krákora.

Krákora sám se s nástrahami, které přísná marketingová praxe přináší, setkal už jako zástupce společnosti Red Bull při předloňských zimních olympijských hrách. Rakouská nápojářská firma totiž tradičně podporuje - jak tréninkově, tak i poskytnutím zázemí - třeba snowboardisty.

Zmínit se o tom přímo při jejich olympijských úspěších ale také nemohla. „Vzhledem k tomu, že by to mohlo ve finále poškodit samotného sportovce, tak firmy vesměs pravidla respektují,“ dodává.

Půl miliardy korun za čtyři roky

Zástupci ČOV, respektive MOV ale praxi hájí tím, že olympijské hry vytváří déletrvající publicitu, kterou by jinak většina sportovců na vlastních šampionátech nezískala. „Využívat toho individuální sponzoři mohou začít hned po skončení ochranného období, což je tři dny po slavnostním ukončení her,“ argumentuje Houska.

Jak navíc dodává marketingový ředitel ČOV Marek Tesař, oficiální olympijští sponzoři jsou pro výbor klíčoví a prospěšní jsou i sportovcům. „Za čtyřletý cyklus od našich partnerů získáváme přibližně půl miliardy korun, což je pro naše fungování vedle dotace ze státního rozpočtu klíčové,“ popisuje.

Část těchto peněz potom podle něj skrze jednotlivé svazy putuje právě i na podporu vybraných olympijských medailových nadějí.

V Brazílii vyrobili přes pět tisíc olympijských medailí:

9. července 2016

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Skončí v Česku lyžování? Snad se tak extrémní výkyv počasí už neobjeví, říká expert

4. května 2024

Premium Prosincový sněhový příděl velmi rychle vystřídala obleva, která začala s počátkem jarních prázdnin...

Návyková jako cukr. Aplikace Temu vábí uživatele na psychologické triky

4. května 2024

Čínské internetové tržiště Temu válcuje svět. Důvodem je nadčasový obchodní model. Aplikace využívá...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...