Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Muskovy smělé plány s revoluční Teslou začínají narážet na zeď reality

  5:00
Majitel Tesly Elon Musk načrtl velkolepou budoucnost elektrických aut. Zatím se ale potýká s obtížemi; jeho vozy jsou příliš drahé a továrny neplní výrobní cíle. Automobilka je rovněž ve ztrátě a opustilo ji několik vrcholových manažerů. Je tak otázka, zda se plány podaří přetavit do reality.
Při objednávce musí zájemce složit zálohu tisíc dolarů.

Při objednávce musí zájemce složit zálohu tisíc dolarů. | foto: AP

Chlapi v hospodě zase mají o čem diskutovat. Je šéf automobilky Tesla Elon Musk snílek, nebo génius? Pětačtyřicetiletý byznysmen sice pěkně naplánoval budoucnost elektrických aut, jeho automobilka však zatím čelí problémům.

Před dvěma týdny Musk načrtl ve druhé části svého „Velkého plánu“ nové vize, kam chce Teslu vést. Navázal tím na svůj původní plán, který předestřel před deseti lety.

Něco se podařilo splnit. Zrodil se model Tesla Roadster, luxusní elektrický sporťák vyráběný v malém počtu. V jeho vyšší ceně zákazníci zaplatili i vývoj dostupnějších modelů.

Spoléhal na autopilota, zemřel. USA řeší první smrt v samořízené Tesle

Jenže další modely o mnoho dostupnější nebyly. Sedan Model S a sportovně užitkový Model X stojí i na americké poměry stále dost peněz. První skutečně „lidový“ elektromobil má přijít až v příštím roce. Jmenuje se Model 3 a jeho cena má začínat na 35 tisících dolarů (v přepočtu 840 tisíc korun).

Upravená vize se opírá o propojení výroby solární energie s jejím skladováním v bateriích. Musk tvrdí, že bez spojení Tesly s výrobcem panelů Solar City nelze cíle dosáhnout. Plánovaná fúze firem, které Musk spoluvlastní, se však nelíbí řadě menších investorů.

Musk počítá rovněž s elektrickými minibusy a náklaďáky, které hodlá představit v první polovině příštího roku. S výrobou se má začít do pěti let. A dalším bodem plánu je vylepšování samořídících funkcí jeho vozů.

Autopilot má pak umožnit vrchol Muskova velkého plánu - sdílení aut. Pokud auto zrovna nevyužíváte, můžete ho nabídnout jiným a vydělat si tak na splátky za jeho pořízení, tvrdí Američan jihoafrického původu. Proto už prý není třeba vymýšlet levnější auto než Model 3.

Tato miliardářova teorie má však jednu trhlinu. Budou tak drahá auta konkurenceschopná Uberu či jiným alternativním taxislužbám?

Stále ve ztrátě

Sdílením aut se Muskův kruh nového bezemisního pojetí dopravy, jemuž trůní baterie, uzavírá. „V nějakém bodě musíme přejít na energeticky soběstačnou ekonomiku, jinak spálíme všechna fosilní paliva a civilizace zkolabuje,“ vysvětluje svou motivaci Musk.

Jenže jeho nový ambiciózní plán zcela postrádá pasáže, jakými prostředky ho chce Musk dosáhnout a jak vysoké investice si jeho naplnění vyžádá. „Ten plán je stejný jako ten předchozí - a vlastně jako všechno, co Tesla dělá. Plný strhujících představ, ale bez finančních podrobností,“ říká analytik Barclays Capital Brian Johnson.

Ačkoliv Musk slibuje, že upírá všechny síly do rozjezdu masové výroby, jeho továrny se stále potýkají s problémy. A to vede k nižší produkci: ve druhém letošním čtvrtletí dodala Tesla zákazníkům pouze 14 400 vozů místo původně plánovaných 17 tisíc.

A to se Musk nechal slyšet, že v roce 2018 už chce vyrobit půl milionu aut, a o dva roky později dokonce milion. Automobilka je navíc prakticky od počátku ve ztrátě. Letos ve druhém čtvrtletí prodělala zhruba sedm miliard korun navzdory všem dotacím, které Musk obdržel na „zelenou“ energii.

Prodražuje se také výstavba nových závodů. Tesla počítá s tím, že výroba a testování Modelu 3 vyjde na 2,25 miliardy dolarů, předchozí odhad přitom činil jen 1,5 miliardy.

Tím však problémy automobilky nekončí. Od začátku roku opustilo Teslu osm vrcholových manažerů, v květnu například odešli viceprezidenti pro výrobu Greg Reichow a Josh Ensign.

„Historie ukazuje, že firma se potýká s velkými obtížemi, pokud ji v krátké době opustí velký počet seniorních zaměstnanců. A to je případ současné Tesly,“ upozorňuje významný newyorský investor Jim Chanos, který sází na pokles hodnoty akcií automobilky.

Nervózní investoři

Investoři už ostatně začínají být nervózní. Akcie Tesly po letech trvalého růstu přišly od počátku roku o 15 procent. A může být hůř.

Vyzkoušeli jsme nejlepší elektromobil světa, Teslu Model S

„Nakládá toho na sebe víc a víc, ale svět často nefunguje tak rychle jako Elon,“ míní autor Muskovy biografie Ashlee Vance. „Není to tak, že by ho napadaly nové myšlenky ve sprše. Vše je propočítané,“ dodává Ali Javidan, který v Tesle vedl vývoj prototypu Modelu S.

Muskovy vize již přitom inspirovaly řadu světových automobilek, které sypou miliardy dolarů do jejich naplňování. Tesla však může paradoxně zůstat na místě, pokud se jí nepodaří plnit vlastní cíle.

„Muskův nový plán zcela ignoruje nejčastější kritiku, a to že Tesla slibuje příliš, nestíhá vyrábět a že se příliš upíná k Muskovým vizím. Je třeba, aby se zaměřila víc na realitu dneška, ne na možnosti zítřka,“ míní automobilový analytik Edward Niedermeyer.

1. dubna 2016


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Z kurtu mezi finanční elitu. Serena Williamsová investuje do začínajících firem

4. května 2024

Serena Williamsová je jednou z nejúspěšnějších tenistek světa, vítězila na Grand Slamech, zlato má...

Rusko do konce srpna zakázalo vývoz cukru, chce zajistit stabilitu na trhu

4. května 2024  7:16

Rusko přechodně zakázalo vývoz cukru ze země. S odkazem na vládní nařízení o tom píší ruské tiskové...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...