Počet cestujících mezi Prahou a jižní Moravou se podle údajů Ročenky dopravy, kterou vydává pravidelně ministerstvo dopravy, za posledních pět let více než zdvojnásobil. Ročně každým směrem cestuje více než půl milionu lidí.
Tempo růstu přitom zrychluje, loni meziročně přibyla ve vlacích pětina cestujících. Jde o jediná oficiální čísla o počtech lidí ve vlaku na této trase, České dráhy podrobnější údaje neuvádějí.
České dráhy přidávají internet zdarma do vlaků, zasíťují dalších 89 vozů |
Důvodů k rostoucí oblibě vlaků je více, některé jsou zásluhou Českých drah, jiné má na svědomí Ředitelství silnic a dálnic. Cestování mezi dvěma největšími městy České republiky je ruleta: někdy řidiči těch zhruba 200 kilometrů přejedou bez větších problémů, jindy tráví na cestě hodiny v kolonách.
„Mezi Brnem a Prahou jsme dokázali cestující získat a udržet díky nasazení nejmodernějších vlaků včetně railjetů a interpanterů a nastavení vysoké úrovně služeb. Investovali jsme i do zavedení půlhodinového taktu ve špičce,“ říká mluvčí Českých drah Radek Joklík.
„Toho se dnes snaží využít konkurenční dopravci a usilují o převzetí části námi zavedených spojů,“ naráží Joklík na plány soukromého RegioJetu, který chce od prosince provozovat až osm spojů denně.
Pokud je to váš případ, jak nejčastěji cestujete mezi Prahou a Brnem?
Stát díky nárůstu cestujících doplácí na ztráty Českých drah na této trase mnohem méně než v minulosti. Zda si na sebe vlaky z Prahy do Brna vydělají, však není jasné. Platba za ně je součástí balíku za všechny dálkové vlaky na trase Děčín–Praha–Břeclav, přičemž zejména okrajové úseky mohou prodělávat. Případný zisk z hlavní trasy by tak pouze snižoval celkovou ztrátu.
Pohodlná cesta
Cestující dnes mají na trase mezi Prahou a Brnem jistotu, že pravidelně jezdí moderní, kvalitně vybavený vlak. Zároveň s tím se zkrátila doba cestování díky rozsáhlým modernizacím koridoru. Ještě v roce 2010 jel vlak z Prahy do Brna dvě hodiny a 43 minut, dnes jede o třináct minut rychleji. Podle jízdního řádu mu tak cesta trvá stejně jako autobusu jedoucímu kratší vzdáleností po D1.
RegioJet přidá spoj na trase Praha - Brno. Vyhne se kolizi s ČD |
Na autobusové trase dominuje RegioJet. Podle mluvčího Aleše Ondrůje zůstává dlouhodobě počet cestujících mezi Brnem a Prahou stejný a pohybuje se kolem milionu ročně. „Je to naše hlavní trasa, kde aktuálně nerosteme ani neklesáme. Vlaky přitáhly hlavně cestující z aut,“ míní Ondrůj.
Vlaky dnes kapacitně často nestíhají, proto se chystá v prosinci se změnou jízdních řádů další navýšení spojů a nasazení nových vlaků. České dráhy například opravují patrové vozy, které plánují uvést do provozu na tratích okolo Prahy už od prosince.