Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Italská éra hlavního nádraží končí, Grandi Stazioni chce miliardu

  17:24
Prostory nejrušnější české železniční stanice přebere v neděli ve čtyři odpoledne do své péče od italské firmy Grandi Stazioni Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Nejde o rozvod v dobrém. Spor o nádraží bude zaměstnávat právníky a soudy ještě dlouho.
Chátrající budova pražského Hlavního nádraží na snímku ze srpna 2014

Chátrající budova pražského Hlavního nádraží na snímku ze srpna 2014 | foto:  Petr Topič, MAFRA

„Pro nás je prioritou, aby cestující vůbec nepoznali, že došlo ke změně,“ říká Tomáš Drmola, náměstek SŽDC. Na správu přešla smlouva, již s firmou založenou italskými státními železnicemi Ferrovie dello Stato Italiane a Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (EBRD) uzavíraly v roce 2003 České dráhy.

SŽDC nechá nádraží zatím bez soutěže spravovat stejnou firmu, která nyní pracuje pro Grandi Stazioni: ISS Facility Services.

Ve hře je hodně peněz: Italové utratili na nádraží přes miliardu korun, a kdyby splnili všechny podmínky smlouvy, mohli mít celý areál pronajatý ještě dalších třicet let. I proto teď chtějí nemalé odškodné, SŽDC ale platit nic nehodlá.

V posledním dopise firma Grandi Stazioni napsala členům správní rady, že bude požadovat nejméně miliardu korun odstupného.

„Kromě technického zhodnocení máme nejméně nárok i na vrácení předplacení věcného nájemného. Prodlení s úhradou kompenzace je spojeno se smluvní pokutou ve výši 0,5 procenta denně, což představuje více než miliardu ročně, a ještě zákonným úrokem z prodlení,“ napsali právníci společnosti členům správní rady SŽDC.

Podle Drmoly se však ve smlouvě mluví pouze o možném uhrazení technického zhodnocení po odpisech, nikoliv o výši investice. Navíc smlouva skončí a zůstatková cena v ní je 0 korun. Nájemní smlouva má skončit, protože Grandi Stazioni nesplnila podmínky pro prodloužení.

„Požadovat mohou cokoliv, třeba modré z nebe, ale musí prokázat, že na to, co požadují, mají též nárok. A o tom, na co mají nárok, nechť rozhodne soud,“ dodal Drmola.

Dá se tak očekávat velká právní bitva. Grandi Stazioni zastupuje hlavně advokátní kancelář Wein- hold Legal, SŽDC využívá v tomto sporu zejména služeb Advokátní kanceláře Kříž a spol.

K opravě Fantovy budovy se Italové neměli

Italové pražské hlavní nádraží proměnili výrazně k lepšímu, ale zejména tam, kde jim následný pronájem obchodních prostor vydělával. Podle smlouvy měli do roku 2013 opravit i historickou Fantovu budovu. K její rekonstrukci se ale příliš neměli. Už v roce 2013 tak mohly České dráhy smlouvu ukončit. Jenže tehdejší vedení prodloužilo smlouvu na další tři roky.

Italové tři roky navíc nevyužili, budovu opravit nestihli. I když kolem ní vyrostlo lešení, opravovalo se tempem, proti němuž jsou kritizované pomalé stavební práce na českých dálnicích bleskurychlé.

Nádraží zvládneme opravit sami. Italové měli času dost, říká náměstek SŽDC

Grandi Stazioni v dopise SŽDC vysvětluje důvody zpoždění například tím, že jim České dráhy neposkytly dostatečnou součinnost nebo že technický stav budovy byl mnohem horší, než čekali. V dlouhém seznamu výmluv figuruje i hospodářská krize nebo provoz na magistrále.

Firma Grandi Stazioni zkoušela do poslední chvíle prosadit smlouvu, podle níž nádraží opraví do roku 2018. Nádraží v Mariánských Lázních, které má společnost rovněž pronajaté, se spory ohledně hlavního nádraží v Praze netýkají.

Rekonstrukce se značně protáhne

Firma investovala do hlavního nádraží 1,2 miliardy korun, rekonstruované prostory otevíral v roce 2010 i italský prezident. Tamější železnice se letos podílu v Grandi Stazioni zbavila a prodala ho společnosti, kterou tvoří infrastrukturální fondy Antin a ICAMAP a investorská skupina Borletti Group. EBRD je s 39 procenty stále druhým vlastníkem.

Drmola tvrdí, že nejjednodušší řešení by bylo, kdyby Italové pokračovali. Argumentuje ale právními posudky i stanoviskem antimonopolního úřadu, že by šlo o porušení zákona o veřejných zakázkách. Italové naopak přišli se svým právním posudkem, že smlouvu prodloužit lze.

Firma Grandi Stazioni zkoušela různé tlaky: od návštěv velvyslance u ministra dopravy až po spoustu dopisů správní radě SŽDC. Tu ale neobměkčila, takže byl v pátek definitivně konec Italů na nádraží schválen.

Podle posledních dostupných výsledků Grandi Stazioni za rok 2014 firma na nájmech obchodních prostor na hlavním nádraží utržila 145 milionů korun. Stále také měla více než půlmiliardový úvěr.

SŽDC plánuje, že nájemcům nechá stejné smlouvy, jako mají dosud. Pro samotnou rekonstrukci hlavní budovy ale bude muset udělat projekt a vybrat v soutěži nového zhotovitele. Rekonstrukce se tak značně protáhne.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...