Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pojišťováky čeká už za měsíc regulace provizí. Co se změní pro klienty?

  11:20
Od prosince začnou po dlouhých tahanicích platit nová pravidla pro vyplácení provizí v životním pojištění. Co budou znamenat pro finanční poradce a jejich klienty? iDNES.cz přináší odpovědi na nejdůležitější otázky.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

? Jakých produktů se změny týkají

Regulace se týká pouze produktů životního pojištění, tj. pojištění pro případ smrti, dožití, svatebního pojištění, důchodového pojištění a pojištění spojených s investičním fondem, včetně připojištění pro případ úrazu nebo nemoci. Jde tedy o regulaci jak rezervotvorných (chybně nazývaných jako „spořící“), tak čistě rizikových životních pojistek. Naopak novela nijak nezasahuje neživotní pojištění (včetně úrazového pojištění) anebo další finanční produkty.

? Jak se změní výplata provizí pro poradce

Zatímco dnes dostávali zprostředkovatelé svou odměnu za sjednání smlouvy zpravidla celou najednou, od 1. prosince bude rovnoměrně rozdělená do pěti let. Poradci budou tedy svým způsobem ručit za to, aby se jimi sjednané pojištění nezrušilo dřív, než za pět let. Jinak budou muset pojišťovně vracet šedesátinu své provize za každý měsíc, který do pěti let chybí. Měla by se tak snížit jejich motivace smlouvy tzv. přetáčet (viz box Nešvar v životním pojištění). Není však stanoven žádný limit na výši provize, dnes provize dosahují až 200 procent ročního pojistného.

? Kolik dostane člověk, jehož smlouva se zruší

Pojišťovny si nově budou moci odečíst jen poměrnou část nákladů, které jim v souvislosti s uzavřením pojistky vznikly. To by mělo znamenat víc peněz na tzv. odkupném, což je částka, kterou klient dostane při zrušení smlouvy. Dnes, když člověk zruší smlouvu v prvních letech (třeba proto, že ho jiný poradce přesvědčí, že jiné pojištění je „lepší“), nedostane skoro nic. Skoro všechny jeho peníze totiž šly na výplatu provize.

„Novela zavádí rozložení pořizovacích (počátečních) nákladů na stejné období pěti let, což by mělo klientům zajistit nenulové odkupné v prvních letech. Pojišťovny však již nyní zavádí poplatky, které toto ustanovení obcházejí, například za předčasné ukončení smlouvy,“ upozorňuje však Jiří Šindelář, šéf profesní asociace USF ČR sdružující finančně poradenské firmy.

? Odkdy změny platí a na koho se vztahují

Na jakoukoliv smlouvou sjednanou po 1. 12. 2016 se již budou vztahovat nová pravidla, stejně tak i na významné změny smluv sjednaných dříve. Novela upravuje pouze vztahy mezi pojišťovnou a poradenskou společností (pojišťovacím agentem/makléřem), naopak nijak neřeší vztahy mezi poradenskou společností a jejím konkrétním poradcem, na ně však změny nepřímo dopadnou také.

„Zákon nijak neupravuje interní distribuci pojišťoven prostřednictvím jejich zaměstnanců, jde tedy v tomto směru o zjevnou diskriminaci,“ stěžuje si na znevýhodnění svých členů šéf USF.

? Změní se přístup poradců ke klientům

Podle USF budou muset poradci podstatně více dbát na kvalitu obchodu a udržitelnost smluv a počítat s tím, že smlouvy na hraně (vyšší investiční složka, vysoké pojistné, doba trvání do pokročilého věku) nebudou pojišťovnou vůbec přijaty, respektive poradenská firma bude usilovat o jejich zrušení jako příliš rizikových.

Poradce bude muset klientům věnovat mnohem více pozornosti, a to jak v okamžiku sjednání smlouvy (při vysvětlení pojistných podmínek a nastavení smlouvy), tak v jejím průběhu (aktualizace pojištění podle současné situace klienta), aby minimalizoval pravděpodobnost předčasného zrušení smlouvy.

Zprostředkovatelé se nebudou moct tolik spoléhat na životní pojištění jako hlavní zdroj svých příjmů. Budou se muset víc zaměřit i na nabízení hypoték, neživotního pojištění nebo úvěrů.

Nešvar v životním pojištění

Největším problémem na trhu životního pojištění je dnes tzv. přepojišťování. Vysoké provize za pojistky (které dosahují i 200 procent ročního pojistného, tedy i desítky tisíc korun) totiž vedou některé poradce k tomu, aby smlouvy „přetáčeli“, tedy jednomu člověku uzavírali opakovaně nové smlouvy.

Funguje to jednoduše. Pojišťovna získá nového klienta a vyplatí za něj provizi. Po dvou letech, kdy skončí takzvané storno období (po které musí poradce provizi v případě rušení smlouvy vrátit), o něj zase přijde. Poradce totiž původní smlouvu zruší a uzavře novou.

Pojišťovna tak vyplatí vysokou provizi za smlouvu, která neběží tak dlouho, jak měla, a pojišťovna na ní tedy nemůže vydělat. Na vytvoření současného systému se nicméně v honbě za plněním svých obchodních plánů podílely samy pojišťovny.

Na přepojišťování doplácí také klient. Často totiž neví, že v prvních letech jdou jeho peníze (tedy i ta část, která se má investovat) právě na výplatu provize poradce a že mu po brzké výpovědi smlouvy z tzv. odkupného nic moc nezbude.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...