Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj v rozkladu potvrdil dvousettisícovou pokutu u zakázky na dodávku patnácti třívozových elektrických jednotek z roku 2011. V ní vyhrála Škoda Vagonka, která patří do skupiny Škoda Transportation. V soutěži byla jediná. Ostatní výrobci se nepřihlásili, protože podle nich byly příliš krátké lhůty na výrobu a schválení, poukazovali například i na požadavek širokých dveří.
ÚOHS pokutoval České dráhy za to, že dodatkem změnil původní obsah smlouvy a tím ji tak výrazně změnil. Dodatek se týkal právě smluvní pokuty za zpoždění dodávky, České dráhy neměly podle dodatku právo účtovat pokutu za dobu, kdy vlak jezdil pouze ve zkušebním provozu, ale nebyl ještě schválen.
„Vybraný dodavatel byl tedy změnou provedenou dodatkem zvýhodněn oproti jiným konkurenčním uchazečům. Pokud by zadavatel již při zahájení zadávacího řízení stanovil, že smluvní pokuta nebude požadována v průběhu zkušebního provozu, nelze vyloučit, že by měla pozitivní dopad na počet obdržených nabídek a že by zadavatel mohl obdržet výhodnější nabídku od některého z dalších potenciálních dodavatelů,“ řekl předseda ÚOHS Petr Rafaj.
České dráhy pokutu odmítají. „Trváme na tom, že k pochybení z naší strany nedošlo. Rozhodnutí analyzujeme a ve lhůtě pro podání opravného prostředku zvolíme odpovídající postup,“ řekl mluvčí Českých drah.
Pokuta od ÚOHS jsou ale drobné v porovnání s tím, co hrozí Českým drahám za vstřícnost vůči Škodě od jiných veřejných institucí. Nákup RegioPanterů byl totiž financován z evropských peněz a ministerstvo financí usoudilo, že nevymáhání smluvní pokuty bylo také v rozporu se zákonem, a chce část peněz vrátit. Podle pololetní zprávy Českých drah jde o 545 milionů korun. Jedná se o peníze i za nákup vlaků od dalších výrobců, nejen od Škody.