Data o počtech žádostí ve čtvrtek zveřejnil Drážní úřad na tiskové konferenci. Podle jeho ředitele Jiřího Koláře roste současně i počet žadatelů o průkaz způsobilosti opravňující k řízení strojů na vlečkách.
I přes rostoucí zájem o tuto práci neroste úspěšnost uchazečů při zkouškách na licenci. U nich uspělo loni z 1 013 zájemců 526 žadatelů.
„Máme žadatele, který skládal zkoušku jedenáctkrát. Řešením by bylo zkoušky zpoplatnit, dosud jsou bezplatné,“ řekl Kolář. Licenci má v Česku už třicet žen, dvě mají oprávnění pro obsluhu lanovky. Zájem o tuto práci mezi ženami roste, u zkoušek jsou úspěšnější.
V Česku má licenci strojvedoucího přes 12 tisíc lidí, jen Českým drahám a ČD Cargo přitom schází zhruba 200 strojvedoucích.
Podle zástupce ředitele Drážního úřadu Ondřeje Fanty trvá nejméně tři týdny školení, pak jsou zkoušky. S licencí může jít k dopravci, kde získává osvědčení pro konkrétní vozidlo.
Větší zájem o práci strojvedoucího může být způsoben i platovými podmínkami. Podle statistik se průměrná mzda přiblížila v roce 2015 ke 36 tisícům. Nedostatek strojvedoucích ale vede současně k tomu, že řada z nich jezdí pro více dopravců a nedodržuje zákonné přestávky.
Drážní úřad chce takovému problému zabránit tím, že se bude do systému zapisovat k číslu vlaku i číslo licence, aby bylo jasné, kdo vlak řídí. Na rozdíl od řidičů kamionů dosud neexistují žádné kontrolní mechanismy na dodržování zákonného odpočinku.