Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Trochu jiné finské město. Radioaktivní jaderný odpad mu nevadí

  1:16
Finům se jako prvním na světě podařilo zahájit stavbu konečného úložiště vyhořelého jaderného paliva. Mnohem těžší něž najít vhodnou lokalitu z pohledu geologie bylo přesvědčit místní obyvatele. Stejná cesta nyní čeká i Česko. I když se Češi vůči jaderné energii staví vstřícně, vyhořelé palivo ve své obci nechtějí.
Podzemní prostory komplexu Onkalo.

Podzemní prostory komplexu Onkalo. | foto: Posiva

Šéf samosprávy městečka Eurajoki Vesa Jalonen je zřejmě jedním z mála, kterého těší neustálé průtahy a mnohonásobné navyšování nákladů při stavbě třetího bloku jaderné elektrárny Olkiluoto. Ta leží v katastru obce, a městská kasa tak profituje z daně z nemovitosti. Platí, že čím dražší elektrárna, tím vyšší je i příspěvek do městského rozpočtu.

Elektrárna ovšem není jediné jaderné zařízení, které se na území Eurajoki nachází. Dalším je první konečné úložiště vyhořelého jaderného paliva na světě, které Finové příznačně nazvali Onkalo, tedy Jeskyně. V jiných zemích včetně Česka vyvolávají úvahy o podobném úložišti hlasité protesty obyvatel, v Eurajoki však stavbu schválili bez větších debat. A to přestože na rozdíl od reaktorů do obecního rozpočtu eura nepřináší. Soustavy „průzkumných“ tunelů se daň z nemovitosti netýká.

Obyvatelé městečka se podle Jalonena spokojili se stanoviskem finského úřadu pro jadernou bezpečnost (STUK), který řekl, že uložení vysoce radioaktivních odpadů v hloubce 450 metrů pod zemí je bezpečné a pár kilometrů vzdálené domovy obyvatel Eurajoki neohrozí. „Věříme STUK, věříme, že je nezávislý na politicích,“ prohlašuje Jalonen.

Češi úřadům nevěří

Jeho slova jsou špatnou zprávou pro tuzemskou Správu úložišť radioaktivních odpadů (SÚRAO), která v současnosti hledá místo pro český odpad. Jak ho najít, se zaměstnanci SÚRAO učí právě od finských expertů, kteří se zatím dostali na celém světě nejdále.

Ve všech sedmi lokalitách vytipovaných pro projekt v odhadované hodnotě 111 miliard korun se však SÚRAO potýká se silným odporem místních. Zapříčinily ho jak některé nekoncepční kroky ministerstva průmyslu (více štětě zde), tak tradiční česká nedůvěra v instituce. Je proto jen málo pravděpodobné, že by názor občanů změnila záruka bezpečnosti ze strany úřadů. Odpor veřejnosti je nicméně jedním z hlavních důvodů, proč se konečné úložiště dosud nepodařilo vybudovat ani jinde ve světě.

Finské hledání vhodné lokality sepřitom v mnohém podobalo tomu, na co nyní narážejí Češi. Z původních více než sto kandidátů zbyly nejdříve čtyři, pak už jen dva. Jedním z nich byla elektrárna Olkiluoto.

Do finálové trojice Finové na poslední chvíli přibrali ještě okolí druhé jaderné elektrárny Loviisa, s nímž se původně nepočítalo. Stejně jako u Olkiluota byli totiž tamní obyvatelé na jaderný průmysl zvyklí a očekávalo se u nich větší porozumění.

To potvrdily i průzkumy. S úložištěm nemělo v těchto lokalitách problém kolem 60 procent obyvatel, jinde to byla sotva polovina.

SÚRAO postupuje obdobně. Do konce příštího roku vybere čtyři a do roku 2020 dva finalisty. Jako zálohu však kromě toho prověřuje i okolí obou jaderných elektráren Dukovany a Temelín, kde očekává menší odpor místních.

Ve Finsku nakonec zvolili právě „jadernou lokalitu“ Olkiluoto. Kimmo Letho ze společnosti Posiva, která úložiště buduje, přiznává, že značnou roli sehrálo právě pozitivní přijetí ze strany místní samosprávy a skutečnost, že zde byla k dispozici dostatečně velká plocha. Dalším významným faktorem bylo, že většina odpadu v lokalitě přímo vzniká nebo se tam z minulých let už nachází, takže se nemusí nákladně přepravovat.

Příprava na dobu ledovou

Geolog Kimmo Kemppainen ukazuje na dvě žlutá podivná vozidla. „Jsou to prototypy, které jsme vyvinuli a testovali,“ vysvětluje. Úkolem prvního ze strojů bude projíždět podzemím tunelem, na jehož podlaze se v pravidelných odstupech nachází zhruba devět metrů hluboké díry. Do těch bude vůz spouštět až pět metrů vysoké měděné kontejnery s vyhořelým palivem. Úkolem druhého ze strojů bude díru „zazátkovat“ bentonitem. Jde o jílové materiály, které obalují kontejner a udržují ho ve stabilní pozici. Vytvoří nepropustnou obálku kolem kontejneru a jsou schopny do své struktury pevně zavázat radionuklidy a zabránit tak jejich možnému úniku z kontejneru.

Dole pod zemí na konci pět kilometrů dlouhé podzemí spirálovité silnice, po níž Kemppainen projíždí elektromobilem, už takové tunely existují. Zatím však slouží pouze jako laboratoř geologů. Ti testují, zda v nich odpad bude bezpečně uložen i za sto tisíc let.

Nahoře na na povrchu se přitom může dít cokoli. „Počítáme s rozdílnými scénáři, co za sto tisíc let může nastat. Je jisté, že jednoho dne určitě přijde doba ledová,“ vysvětluje v podzemí Kemppainen. První odpad se do Onkala má zavážet od počátku příštího desetiletí, fungovat by pak úložiště mělo zhruba sto následujících let.

Podobně jako v Česku se i ve Finsku výstavba hradí ze speciálního fondu spravovaného ministerstvem pro ekonomické záležitosti. Do toho přispívají všichni producenti jaderného odpadu, tedy především provozovatelé elektráren. Podle výkonného ředitele Posiva Solutions Miky Pohjonena je ve fondu aktuálně 3,6 miliardy eur, tedy zhruba sto miliard korun.

V odhadech, kolik bude stavba Onkala a jeho následný provoz stát celkem, jsou však všichni raději opatrní. V konečném důsledku se náklady budou odvíjet i od toho, kolik paliva bude potřeba uskladnit a zda do Onkala bude směřovat také odpad z plánované elektrárny Hanhikivi. A také od toho, zda geologové nenarazí pod zemí na nějaký problém.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

Revoluční elektromobil Sony a Hondy propojí svět aut, hudby a filmu

Afeela (Sony Honda Mobility)

VIDEO Auto pro geeky vyrazí na silnice až v roce 2026, ale již letos si s ním budete moci zajezdit v...

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

USA a eurozóně se nedaří překonat inflační trápení. Snížení sazeb je v ohrožení

3. května 2024

Rok 2024 se měl mimo jiné nést v postupném snižování úrokových sazeb v eurozóně i Spojených státech...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...