Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Auta z e-shopu. Škoda spustí prodejní web a zapojí se do sdílené ekonomiky

  5:12
Značka Škoda by už letos ráda v tuzemsku otestovala prodej podobný e-shopu. Zatímco dosud si můžete auto nakonfigurovat přes internet a zbytek dořešit v autosalonu, nově půjde vše vyřešit přes web. Zástupci značky ho pak jen doručí na zvolené místo.
Škoda Kodiaq.

Škoda Kodiaq. | foto: Škoda Auto

„Neobejdeme přitom ale dealery. Zákazník si zvolí, u kterého partnera značky bude chtít vůz převzít a kde ho bude servisovat, popřípadě využívat dalších služeb,“ říká ředitel Škody Auto pro český trh Luboš Vlček.

Která auta budete přes internet nabízet?
Určitě ne všechny modely ihned. Vidíme prostor hlavně v nabídce našeho programu pro operativní leasing Škoda Bez starostí. Ten využívají převážně mladší lidé, kteří hledají chytré řešení své mobility.

Digitalizace a konektivita jsou velkým tématem automobilového průmyslu. Jak konkrétně se projevují na prodejích Škody v Česku?
Dorůstá nám zcela nová klientela, o níž se nedá říct, že to jsou zákazníci, na které jsme byli dosud zvyklí. Chtějí vše on-line, a pokud možno ihned. A my nemůžeme zůstat u toho, že budeme nabízet vozy prostřednictvím tradičních kanálů jako dosud. Dále je jasné, že vývoj směřujeme k autonomnímu řízení a elektromobilitě, ale je otázkou, kdy to nastane. Ve vyspělém západním světě elektromobily drží zatím hlavně dotace a různé pobídky. Ke skutečnému rozmachu dojde teprve tehdy, až se ceny budou blížit klasickým spalovacím motorům, bude zde dostatečná infrastruktura a stabilní legislativní rámec.

Luboš Vlček, šéf Škoda Auto pro Česko

Začali jste spolupracovat s univerzitami na projektu sdílení aut. Jak jste daleko?
Je to věc několika univerzit, respektive jejich studentů. Mají za úkol připravit koncept carsharingu mezi studenty v Praze. Jsou dva týmy, každý má své nápady. Praha je pro ně výzva, je tu velmi dobrá veřejná doprava, a proto je jasné, že aby se projekt uživil, musí být auta hodně v provozu. Půjde o komunitní carsharing.

Loňský rok byl pro trh s novými auty rekordní, jak ho hodnotíte?
Výsledky loňského roku jsou rekordní, ale nejsou to úplně reálné údaje. Stále tu máme u některých značek fenomén reexportů. Ve skutečnosti jsou prodeje o deset až patnáct procent nižší. Přesto to byl velmi pozitivní rok. Stále se u nás ale neprodává tolik nových aut, kolik by bylo potřeba k omlazení vozového parku, který je v porovnání s vyspělou Evropou skutečně v tristním stavu.

Kolik by to mělo být?
Loni se v Česku vozový park obnovil z pěti procent, ideální je sedm až devět procent. Je to o dlouhodobé a koncepční práci i ze strany státu, ne o nějakých unáhlených krocích v podobě šrotovného nebo jednorázových dotací. Dlouhodobá politika obnovy vozového parku tu bohužel stále chybí, jakkoliv dílčí pokroky pozvolna přicházejí.

Vládní materiál navrhuje spousty opatření, jak vozový park omladit. Která se líbí vám?
Jsem osobně pro zavedení malusů a bonusů, tedy aby ti, co mají ekologičtější auto, byli zvýhodněni a naopak. Vybrané prostředky by měly být použity na motivaci klientů přes různé programy. Určitě je také dobrá větší podpora operativního leasingu, která současně umožňuje větší nabídku „mladých“ ojetin pro klienty, co na nové auto nedosáhnou.

Není ale zásadní problém stáří vozového parku způsoben tím, že lidé na lepší auta nemají, zvláště když u nás ceny ojetin kvůli kurzu koruny stouply?
Je to určitě jeden z důvodů. Ale od toho by měly být různé dlouhodobé programy, které by nákup nového ekologičtějšího auta usnadnily. Slabší kupní sílu jde eliminovat například moderními způsoby financování.

Pomáhá vám nedůvěra zákazníků vůči některým autobazarům kvůli stáčení tachometru? Máte program Škoda Plus zaměřený na prodej ojetých vozů, v němž garantujete jejich stav...
Zájem o použité vozy z programu Škoda Plus hodně roste, je to velmi úspěšný obchodní model. Přece jen je pro zákazníky něco jiného, když jim stav vozu garantuje přímo automobilka. Při nákupu jakéhokoliv ojetého vozu Škoda třeba zdarma nabízíme technickou kontrolu pro případ, že nemá zákazník jistotu, že ojeté auto má skutečně najeto tolik, kolik prodávající deklaruje.

Letos by měly skončit intervence ČNB, což zřejmě povede k výraznějšímu posilování koruny, co to provede podle vás s cenami nových vozů?
Nečekám žádné zásadní změny. Ceny v Česku jsou jedny z nejnižších v Evropě a někteří importéři spíše jen navýší marže nebo je dostanou ze záporu do normálu umožňujícího rozvoj služeb pro klienty.

Loni na podzim jste začali prodávat kodiaq. Nenastane situace jako u superbu, kdy zákazníci čekali často i přes půl roku?
V náběhové fázi každého modelu jsou čekací doby vždy delší. Aktuálně jsme s modelem Kodiaq na několika málo měsících, u některých variant to může být i déle. To je myslím ale ještě dobrá doba a klient je s tím srozuměn. Pořizuje si výjimečný vůz vyrobený na míru. Více než devadesát procent vozů se objednává v individuální konfiguraci. V Česku už máme přes tři tisícovky objednávek, což je skvělý výsledek s ohledem na skutečnost, že vůz se začne prodávat až 22. února.

Velké debaty vzbudil facelift octavie. Nebojíte se poklesu zájmu o vaši vlajkovou loď?
Tyto debaty se scvrkly často jen do problematiky o dvou světlech navíc, ale o tom nová octavia není. Nejedná se o pouhý facelift, změn je tolik, že bych se nebál hovořit o téměř nové generaci. Pokud jde o vybavení vozu, octavia se dostává na úroveň vyšší třídy. Přibývá spousta techniky, asistenčních systémů a také možností v oblasti konektivity. A zákazníci to umí ocenit: jen za leden jsme měli přes dva tisíce nových objednávek, což je více než loni.

Prohlédněte si novou octavii:

7. února 2017

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....