Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Polsko se o trať u hranic nepostará, spravovat ji mají Češi s Němci

  6:30
Příští rok měla po dlouhých letech začít oprava zubožené trati přes polské území, aby se vlaky z Liberce přes Žitavu a do Drážďan nemusely šinout hlemýždí rychlostí. Jenže dosavadní dohody o tom, že polská strana trať opraví, padly.

Polský úsek železniční trati Liberec - Žitava. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Polsko nově chce, aby trať dala do pořádku česká a německá strana a aby byla v jejich správě. Češi a Němci by tak převzali odpovědnost za údržbu.

Dosavadní přípravy tak jsou, zdá se, k ničemu. Vytvoření nových podkladů a především příprava nové mezinárodní smlouvy, kterou budou muset podepsat prezidenti, může trvat další roky. Bez ní například nemůže Správa železniční dopravní cesty opravovat koleje na území sousedního státu.

„Podmínkou české a saské strany je garance zachování provozuschopnosti této tratě v dlouhodobém horizontu. To znamená udržitelnosti této naší ‚zahraniční‘ investice. Jednání, kde by polská strana měla představit možné řešení i určení zodpovědností při opravě a provozování, tendrech na modernizaci této tratě, by mělo proběhnout koncem dubna,“ uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Rekonstrukce bude důkladnější

Rekonstrukce podle něj bude důkladnější, než pouhá původně plánovaná oprava svršku, s níž Poláci počítali.

„Nebyla by to tak špatná zpráva, opravu bychom aspoň měli pod kontrolou. Problém je ale v čase. Stav trati se bude zhoršovat, příprava potrvá další roky. Kdybychom s touto variantou počítali dřív, mohli jsme už finišovat. Takhle se vracíme s přípravou na začátek o několik let zpátky,“ posteskl si Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která v kraji koordinuje veřejnou dopravu.

V loňském roce se za průjezd jednoho vlaku platilo necelých 3,30 € (zhruba 90 Kč). Trať je v tak špatném stavu, že ještě před dvěma lety se přes ni muselo jezdit jen dvacetikilometrovou rychlostí. Po drobné opravě dnes vlaky jezdí čtyřicítkou. I to je ale tristní. Na české straně jezdí vlaky rychlostí 70 kilometrů v hodině, na německé devadesátkou.

„Od opravy nejhoršího na podzim 2015 jsme nezaznamenali žádnou patrnou údržbu nebo opravu. Při špatném stavu může dojít k vykolejení vozidla,“ varoval Michal Barták, vedoucí organizační složky Die Länderbahn, která provozuje vlaky Trilex. „Mám obavu z případného řešení nějaké mimořádné události, jež by souvisela se špatným stavem polského úseku.“

Stav tratě by se mohl zhoršit

Barták se obává, že se stav tratě ještě zhorší. „Pokud bude k údržbě a rekonstrukci tratě takto přistupováno, můžeme se za tu dobu například opět vrátit na dvacet kilometrů v hodině. Nebo se můžeme dočkat úplného zavření. Jen doufám, že k tomu nedojde.“

Podle kuloárních informací se Poláci bojí toho, že po velké opravě začnou na trati jezdit dálkové nákladní vlaky do baltských přístavů a budou objíždět Polsko. To je podle spekulací důvod zdržovací taktiky.

„Něco takového nehrozí. Kvůli technickým parametrům tratí na české straně. Pro těžké nákladní vlaky jsou tu velká stoupání a délky kolejí ve stanicích a kapacita není dostatečná, dlouhé vlaky by se neměly kde vykřižovat,“ upozornil Blažek.

Nízká rychlost působí potíže s návazností vlaků

Kvůli nízké rychlosti v Polsku jsou značné potíže s návazností vlaků. Z Hrádku do Žitavy jede vlak devět minut. Provozovatelé vlaků by se potřebovali dostat na pět minut.

Problém se navíc zhorší na konci roku 2018, kdy se změní časy odjezdů vlaků v Německu kvůli modernizaci trati z Berlína do Mnichova. Korid se už teď obává velkých problémů a zhoršeného cestování.

„Probírají se dvě varianty. Podle jedné budou sice návaznosti, ale vlak bude muset v Žitavě dvacet minut čekat, podle druhé vlak čekat nebude, ale zároveň nebudou návaznosti. Kvalita cestování by se tak zhoršila,“ uvedl Blažek.

Do budoucna je cílem, aby vlaky přes všechny tři státy jezdily stokilometrovou rychlostí. Opravou by pak musely projít i německý a český úsek. „Má to ale smysl dělat až tehdy, když bude vyřešena polská část,“ dodal Blažek.

12. listopadu 2015

Autor:
  • Nejčtenější

Lanovkou na Ještěd za 500 korun? Liberečtí se svezou levněji, slibuje město

30. dubna 2024  11:16

K vysílači a hotelu Ještěd bude jezdit nová lanovka typu jedné kabiny zavěšené na dvou lanech. Její...

Pozor, kam šlapete. Motýli si v obchodním domě sedají na zem i návštěvníky

27. dubna 2024  8:12

Blankytně modrý s křídly ve tvaru srdce. Černý s oranžovými puntíky. Nebo hnědý, jehož vzorování...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pif paf, slýchává před tréninky táta Krčmář. Ve střelbě nám ujel vlak, říká

27. dubna 2024  11:27

Biatlonista Michal Krčmář měl po skončení sezony úplně jiné starosti než vrcholový sport. K...

Oprava bazénu v Liberci je v nedohlednu, provizorně by mohl otevřít letos

25. dubna 2024  14:50

Očekávaný začátek rekonstrukce libereckého bazénu se stále odkládá. Přesto je od konce března pro...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lanovka na Ještěd bude delší a jen s jednou kabinou. Hotová má být za pět let

25. dubna 2024  18:15

Je rozhodnuto. Zastupitelé Liberce si dnes v podvečer odhlasovali, že k vysílači a hotelu Ještěd...

Zoo v Liberci letos přivítala skoro čtyřicet mláďat, včetně vzácného uriala

2. května 2024  15:47

Liberecká zoo se již v první třetině letošního roku může pochlubit hned několika významnými...

Svátek akademického sportu se vrátí pod Ještěd na moderní sportoviště

2. května 2024  11:10

Na půdu Technické univerzity v Liberci se po deseti letech vrací České akademické hry. Podle...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Moderní galerie, ale i night club v lázních. Dotace z unie ne vždy pomohly

2. května 2024

Od velkolepého vstupu České republiky do Evropské unie (EU) uplynuly už dvě dekády. Díky podpoře z...

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ STAVEBNÍCH PROJEKTŮ

Advantage Consulting, s.r.o.
Liberecký kraj
nabízený plat: 55 000 - 80 000 Kč

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...