Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Posun ve snaze o rychlovlaky: kudy pojedou, má být jasno do dvou let

  5:00
Správa železniční dopravní cesty pokročila s přípravou vysokorychlostního spojení Praha–Brno–Břeclav. V příštích týdnech vypíše velkou soutěž na studii proveditelnosti, která by měla jasně říct, kterou trasou vlaky pojedou a jakou rychlostí.

Francouzský rychlovlak TGV Océane (Ilustrační foto) | foto: SNCF

Právě spojení Praha–Brno má být základem vysokorychlostních tratí v Česku. „Zadávací dokumentace je připravena, vypsání soutěže je otázkou několika týdnů,“ tvrdí ředitel odboru strategie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radek Čech. Cílem je, aby cesta z Prahy do Brna trvala zhruba hodinu. Celkové náklady na studii, která se bude připravovat více než dva roky, odhaduje SŽDC na 45 milionů korun.

Vítěz soutěže má posoudit, která z možných tras je nejvhodnější a ekonomicky nejlepší. Dosavadní studie přitom vedou dvěma směry: jižní přes Benešov, severní přes Havlíčkův Brod. Každá má své výhody i nevýhody. V případě jižní varianty se zatím jako největší problém ukazuje trasování přes vodní nádrž Želivka.

Studie má ukázat rovněž to, která varianta je schůdná z hlediska posuzování vlivu stavby na životní prostředí. „Je těžké najít úplně nejvhodnější trasu, prochází řadou oblastí Natura, kde je získání povolení těžší,“ dodal Čech.

Podle Čecha není zatím jasné, jakou rychlostí vlaky budou jezdit. Autoři studie musí prověřit výhodnost variant na 250, 300 a 350 kilometrů v hodině. Méně otazníků je nad trasováním z Prahy. Vlak by měl hlavní město opouštět novým tunelem na jihu města, zda pak bude pokračovat nejprve více na východ, nebo jihovýchod, ukáže až další studie. Brno má studie řešit bez ohledu na polohu nádraží, o jehož přesunu se mluví desítky let.

Rychlotrať i pro pomalé

SŽDC počítá s tím, že na rozdíl od německé trati Frankfurt – Kolín nad Rýnem budou koleje přístupné i pro pomalejší vlaky, které obslouží menší města, případně z hlavní páteřní trasy odbočí na tratě s nižší rychlostí. V Porýní mohou na koridor pro rychlovlaky pouze nejrychlejší soupravy, užitek z nových tratí pak není tak velký.

Úsek z Prahy do Brna má být navíc základem pro rychlá spojení do Ostravy či do Vídně. SŽDC kvůli tomu chystá další studie proveditelnosti, stejně jako pro rychlé spojení Praha–Plzeň a dál do Bavorska.

Příští rok by se měla začít soutěžit také studie na nový pražský železniční uzel, který by mohl přinést vybudování nového podzemního patra na pražském hlavním nádraží.

Předvolební téma

Z vysokorychlostních tratí se před volbami stalo silné téma, poslanci dokonce usnesením pověřili vládu, aby s přípravami pohnula rychleji. Poslanci nejsou spokojeni ani s materiálem ministerstva dopravy o plánování rychlovlaků. Například podle poslance Martina Kolovratníka je málo ambiciózní.

Česku má se stavbami rychlých tratí radit britský odborník Andrew McNaughton. Měl by se podílet hlavně na chodu pracovní skupiny, která kvůli přípravě vysokorychlostních tratí vznikla. Do Česka by měl expert jezdit na konzultace zhruba jednou za dva měsíce. Cenu za jeho rady zatím stát nezveřejnil.

„Chtěli jsme do přípravy zapojit někoho, kdo má zkušenosti ze zahraničí,“ vysvětlil Kolovratník.

McNaughton působí dosud jako technický ředitel projektu HS2, což je nové vysokorychlostní spojení ve Velké Británii pro rychlost až 360 kilometrů v hodině. Jako strategického poradce si ho pro přípravu rychlovlaků najala rovněž australská vláda.

Britský odborník nechce Česku navrhovat, kudy mají tratě vést. Má spíše působit jako kritický oponent návrhů ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty. „Fakt, že tu ještě vysokorychlostní tratě nemáte, je i výhodou. Můžete se učit od jiných zemí a z jejich chyb,“ řekl McNaughton. Ten za úspěšné projekty považuje především japonské a italské rychlovlaky.

Příprava vysokorychlostních tratí v Česku byla až dosud ryze českou záležitostí. Průlomem je i nedávná zakázka na studii proveditelnosti pro trať Praha–Drážďany, kterou bude připravovat český Cedop s francouzskou projekční firmou EgisRail. Ta stojí za projekty nových rychlotratí ve Francii.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...