Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Někteří řidiči autobusů pracují 350 hodin. Jsou přepracovaní, říká odborář

  19:57
Ve čtvrtek má stávka dopravních odborů ochromit linkovou autobusovou dopravu na území celé republiky. Zatím se ke stávce hlásí stovky řidičů ve čtyřech krajích. Šéf odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík říká, že kraje a zaměstnavatelé už teď zastrašují řidiče, aby je od stávky odradily. „Bez zásadního navýšení mezd se systém linkových autobusů zhroutí,“ dodává odborářský boss.

Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík v diskusním pořadu iDNES.tv Rozstřel (21. února 2017) | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Co od čtvrteční stávky očekáváte?
Změnu stávajícího systému, tedy že se začnou plnit dohody, které měly vést k zásadnímu navýšení mezd ve veřejné linkové dopravě. Nebyli jsme to my, kdo z televize sliboval řidičům, že dostanou přidáno osm až devět tisíc, to byl premiér Sobotka...

Stávka řidičů autobusů

O kolik byste si představovali, že se mzdy navýší?
Zatím se navýšily jen na zaručené minimum, tedy 98,10 hrubého na hodinu (dříve 71,60 Kč) a poté došlo k dalšímu navýšení příjmu řidičů za čekání (88 Kč namísto 50 Kč za hodinu) a nový příplatek za ztížené pracovní prostředí (6,60 Kč za hodinu). Ale v reálu mzdy nijak výrazně nenarostly. Bavit se o tom, jestli má mít řidič na hodinu 98, nebo 105, to je mimo diskusi, musíme se bavit o jiných částkách.

Byla tedy podle vás chyba vylobbovat si na ministerstvu práce a na vládě navýšení minimálních mezd? Teď všichni argumentují tím, že řidiči dostali, co chtěli, a nemají tedy důvod si stěžovat...
Je určitě dobře, že nepodkročitelná mzda byla navýšena, ale nemůžeme se držet minim. Rozhodně musíme mít prostor pro navýšení, a ne aby zaměstnavatelé tvrdili, že nemohou přidat, protože jim na to kraj nedá.

Když dopravní firma zakázku na dopravu řádně vysoutěžila a kraj jí víc nedá, jak říkáte, kde jinde by na to mohla vzít?
To je otázka pro ně. Podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících mají dopravci garantovanou tříprocentní rentabilitu, která by měla sloužit k obnově parku a k řadě dalších věcí, ale náklady na pohonné hmoty a personální náklady jsou dvě největší položky. Každý musí pochopit, že autobusy bez řidičů jezdit nemohou.

Kde si tedy představujete, že na to firmy vezmou?
Zaměstnavatel může podle metodiky ministerstva pro místní rozvoj požadovat po kraji či městu, které si službu platí, aby došlo ke změně smlouvy z důvodu uzavření nové kolektivní smlouvy nebo její změny. Pokud by se tam nesetkal s pochopením, pak bude muset asi vypovědět smlouvu s objednatelem z důvodu nemožnosti plnění. Pokud nebudou řidiči oceněni jako ostatní, tak odejdou k jiné firmě nebo z oboru. To už se teď masově děje.

Vraťme se k tomu, o jakých částkách pro řidiče se tedy bavíme. Stovka na hodinu je podle vás málo?
Mluvíme minimálně o 130 korunách, čehož jsme měli dosáhnout při nárůstu minim. Ale došlo k tomu, že se některé pohyblivé složky mzdy přesunuly do minimální hodinové mzdy, takže navýšení na 130 korun není naplněno. Proč v některých městských podnicích mají řidiči autobusů 200 a víc korun na hodinu a řidiči příměstských autobusů se dohadují, jestli jezdit za 98, nebo 101?

Pokud není konkrétní řidič spokojen s výší své mzdy, nic mu přeci nebrání jít dělat jinam. Ostatně po řidičích je na trhu velká poptávka, nebo ne?
Dopravní obslužnost krajů zajišťuje 11 tisíc řidičů a je to systémová záležitost. Pokud se nebude systémově řešit, tak to systém ohrozí. V okamžiku, kdy odejde několik set řidičů ze systému, tak dopravní obslužnost zkolabuje. Už teď jezdí řidiči, kteří jsou 300 až 350 hodin v práci, což snižuje kvalitu jejich života, ale také bezpečnost cestujících a silničního provozu. Řidiči jsou přepracovaní.

Takže by podle vás měla tato veřejná služba být ze strany objednavatelů, krajů, lépe ohodnocena?
Určitě. Kraje mzdy zdevastovaly tím, že v minulých letech soutěžily jen na nejnižší cenu a vůbec je nezajímalo, že uzavírají smlouvy na deset let a chyběla v nich indexace mezd podle inflace. Nechceme, aby se to opakovalo, aby se to zabetonovalo na stávajícím minimu a abychom se každoročně dostávali do takovýchto problémů.

Už víte, kolik řidičů se stávky zúčastní?
Stávka je vyhlášena jako celorepubliková, ale zatím ty informace sbíráme. Skutečně se to pozná až v průběhu stávky, teď by to bylo věštění z křišťálové koule. Odbory nepůsobí všude, z 11 tisíc řidičů je členů asi osm tisíc. K aktivní účasti na stávce jsme vyzvali všechny členy a zaměstnance, ale nikoho do ní nenutíme. Bohužel už se z druhé strany setkáváme s tím, že jsou zastrašováni různými nevybíravými způsoby, aby se jí nezúčastňovali, a to jak ze strany krajů, tak zaměstnavatelů.

Rozmyslete si, zda stávkovat, vyzvali v pondělí firmy i řidiče:

3. dubna 2017

Jak jsou zastrašováni?
Je jim vyhrožováno, že případné škody a sankce půjdou za nimi, že budou mít exekuci, přijdou o majetek a podobné nesmysly. Bohužel když je to správně podáno, může to mít odstrašující účinek. Naprosto to odmítáme, je to nelegitimní, neetické a je protiprávní bránit někomu ve výkonu ústavního práva na stávku. Vyhlašovatelem stávky je odborový svaz dopravy, který celou akci zaštiťuje.

Chystáte přehled linek, které v den stávky nevyjedou?
Nemáme přehled o tom, který člověk kterou linkou jezdí, jsou jich v Česku desetitisíce. Zaměstnavatelé ale budou od našich kolegů vědět, kdo se aktivně zúčastní a nepojede.

Stávkovat se má ve čtyřech krajích - Jihočeském, Jihomoravském, Ústeckém a Olomouckém. Máte informace, že by tyto kraje chystaly náhradní způsoby dopravy?
Nemám, ale z jiného kraje mám informace, že řidičům vyhrožují, že je po dobu stávky nahradí armádní autobusy. Takový přístup patří spíš do skupiny kriminálních činů, protože takhle vyhrožovat zaměstnancům, aby nestávkovali, to je pro nás nepřijatelné.

Tomu říkáte výhrůžka? Není to spíš řešení, jak pomoci cestujícím dostat se kam potřebují?
Mám na mysli stávkokaze. Je tady vidět hysterie - místo, aby se hledalo řešení k odstranění problému, tak se hledá cesta, jak případné stávkující řidiče nahradit. Tak ať se předvedou, chtěl bych vidět, jak lidé, kteří neznají linky, jízdní řády, místní poměry, budou plně nahrazovat stávkující řidiče.

Poslední celorepubliková stávka v dopravě byla v roce 2011, nejezdily vlaky, autobusy, metro. Připomeňte, za co se stávkovalo...
Bylo to proti asociálním reformám tehdejší vlády (zrušení režijních jízdenek a stravenek, zavedení důchodového spoření, nadstandardů ve zdravotnictví či sjednocení DPH na 17 procentech, pozn.red.). Nikdo nevyhrožoval, že za každý nevypravený spoj budou sankce a že to zaměstnavatelé přenesou na stávkující. Část těchto reforem se neuskutečnila.

Stávku nemůžu vyloučit, řekl už v únoru v Rozstřelu odborář Pomajbík:

20. února 2017

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...