Na odborné konferenci k NEN pořádané společností Otidea to řekl Jiří Vondráček, vedoucí oddělení správy národního elektronického nástroje a elektronických tržišť ministerstva pro místní rozvoj.
Podle Vondráčka je pravděpodobné, že projde varianta s až ročním odkladem. Ve hře jsou ještě dvě další možnosti: ostrý start letos v červenci nebo až v lednu příštího roku. Rozhodnutí ale záleží na vládě, která dosud tento materiál nemá na programu. Hrozí tak, že finální verdikt se dozvědí až na dva týdny. Podle Vondráčka se ale o startu ví dlouho a všichni se mohli připravit.
Zadavatelé si ovšem stěžují na nečinnost ministerských úředníků v případě žádostí o školení, údajně nereagují na e-maily i déle než měsíc.
Stát platí velké peníze za systém na zakázky. Jenže zájem o něj není |
NEN platí už od dubna povinně pro organizační složky státu a centrální zadavatele, kteří musí nabídky přijímat pouze elektronicky. Od července mají používat NEN i pro zakázky malého rozsahu. Úředníci a odborníci ale upozorňují, že nový systém je příliš pomalý, složitý a stát nestihl vyřešit mnoho jeho nedostatků.
„Celkově NEN vnímám jako pozitivní a nezbytný krok. Zásadním problémem je však jeho aktuální nepřipravenost. Je velice pomalý, jednotlivé úkony se načítají dlouho, zadání zakázky někdy trvá až několik hodin. A to už nyní, kdy v něm pracuje minimum uživatelů. Bojím se, co se stane, až ho začnou využívat další stovky či tisíce z nich. Systém funguje jen v češtině a vůbec není připraven pro podávání nabídek od zahraničních dodavatelů,“ upozorňuje Kateřina Koláčková, ředitelka společnosti Otidea. Systém navíc funguje pouze v prohlížeči Internet Explorer.
„Národní elektronický nástroj by měl 1. července nahradit stávající profily na elektronických tržištích. Do poslední chvíle ale není jisté, zda NEN skutečně bude povinný a neví se, v jakém rozsahu,“ dodala Koláčková.
K poslednímu červnu zároveň skončí bezplatný provoz soukromých elektronických tržišť. Jejich provozovatelé již oznámili, že zavedou poplatek za užívání tržiště ve výši jednoho procenta z celkové ceny vítězné nabídky, který zaplatí vítěz soutěže.