Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Problémovou elektrárnu Vítkovic mají zachránit investoři z USA a Číny

  9:54
Strojírenská skupina Vítkovice je podle ředitele mateřské společnosti Libora Witasska schopna v horizontu 10 až 12 měsíců dokončit problémový projekt hnědouhelné elektrárny Yunus Emre společnosti Adularya Enerji Elektrik v Turecku. Dostavba elektrárny by ale mohla přijít až na více než tři miliardy korun, firmě se podle něj už hlásí investoři.
Uhelnou elektrárnu Yunus Emre pro tureckou společnost Adularya postavila česká...

Uhelnou elektrárnu Yunus Emre pro tureckou společnost Adularya postavila česká firma Vítkovice Machinery Group, 11 miliard na ni půjčila Česká exportní banka. Spuštění elektrárny mělo více než rok zpoždění. | foto: Česká exportní banka

Vítkovice pro dostavbu elektrárny hledají investory, kteří by mohli elektrárnu převzít. Už mají několik zájemců. Původně měl projekt hodnotu zhruba 12 miliard korun.

Potenciální investoři jsou z Číny nebo USA. Americkým investorem je firma, která staví energetické zdroje v Evropě a chce se etablovat v Turecku. „Turecká strana je, řekl bych, velmi pozitivní, chová se korektně. Jsem velmi mile překvapen. Samozřejmě politická situace tam je ještě trochu turbulentní, nicméně tento projekt má zelenou,“ řekl Witassek.

Problémový projekt turecké elektrárny byl jedním z důvodů, které přivedly do úpadku společnost Vítkovice Power Engineering (VPE), jež byla hlavním dodavatelem. Elektrárna se začala stavět před pěti lety, ale dosud nefunguje. Uhlí totiž neodpovídá kvalitě, na jakou byly kotle elektrárny stavěny.

Situaci ztěžuje skutečnost, že po loňském pokusu o puč v Turecku holding Naksan, do nějž Adularya patří, skončil v rukou státu. Úvěr na výstavbu elektrárny, který pokryl investici turecké společnosti, poskytla státní Česká exportní banka (ČEB). Pojistila jej státní pojišťovna EGAP.

„Vítkovice předkládají všem zúčastněným partnerům už tři čtvrtě roku pozitivní řešení. Bohužel ze strany partnerů, jak tureckých, tak i českých, je to zatím v takovém stavu vyčkávání. Proto jsme začali hledat investory a máme několik zájemců, kteří by chtěli elektrárnu převzít,“ řekl Witassek.

Pohledávky firmy se vyšplhaly na 1,5 miliardy

S potenciálními investory podle Witasska Vítkovice jednají tak, aby mohly stavbu dokončit a dostaly zaplaceny své pohledávky. Ty představují 54 milionů eur, tedy téměř 1,5 miliardy korun. „Těch 54 milionů eur by šlo do Poweru a dostali by to věřitelé. To je hlavní důvod, proč to děláme. Já bych chtěl zdůraznit, že moje role v celém tureckém projektu je taková, že hájím dobré jméno Vítkovic ve světě a že se snažím tu elektrárnu dostavět, abych chránil i renomé českého strojírenství,“ řekl Witassek.

Věří, že firma je schopna projekt dokončit a že peníze dostane. „Já si myslím, že ten projekt je dobrý a až se dokončí, tak to bude docela pěkná reference pro Vítkovice. Když ten problém vyřešíme, tak o to víc bude vidět, že jsme silnější,“ řekl ředitel.

Dodávané uhlí se podle něj až v 90 procentech testovaných parametrů liší od toho, na jaké byla elektrárna projektována. „Když to vezmu úplně jednoduše - my jsme jim dodali mercedes s naftovým motorem, a oni do toho lijí benzin,“ řekl Witassek.

Chlór v uhlí způsobuje korozi

Kvůli značnému obsahu chloru navíc uhlí způsobuje vysokou míru koroze. Vítkovice mají ve spolupráci s klíčovou rakouskou společností Andritz připraveny čtyři varianty, jak upravit kotle, aby v nich bylo možné spalovat i to nejhorší uhlí, jaké tam teď je.

„Předpokládáme, že ty náklady, pokud by to byla ta nejhorší varianta, by se vyšplhaly někde ke třem až 3,5 miliardy korun na dostavbu. Ale to je úplně ta nejhorší varianta. Pak může být varianta, kde to bude třeba jenom deset procent té částky, protože se ukáže, že z jiných částí toho dolu je možné uhlí navážet tak, aby bylo možné ho homogenizovat na nějaké parametry, a pak je možné to spustit velice rychle,“ řekl Witassek.

Elektřinu by podle něj elektrárna mohla začít vyrábět řádově už do čtvrt roku. „Už by vyráběla, už by mohla na sebe vydělávat a mohla by částečně přispět na to dokončení i z vlastních zdrojů. Teď je potřeba ten koncept rozpracovat a prezentovat i České exportní bance. Jestli pro ni bude přijatelný, tak můžeme ten příběh poměrně rychle ukončit,“ řekl Witassek.

Mluvčí ČEB Jan Černý, že ČEB v tuto chvíli nemůže vzhledem k probíhajícím jednáním obchodní případ dále komentovat. „Česká exportní banka se aktivně podílí na činnosti meziresortního koordinačního výboru na úrovni akcionářských ministerstev a v pracovní skupině vytvořené za účelem jednání s tureckou protistranou a úspěšného řešení obchodního případu Yunus Emre a plně spolupracuje s pojišťovnou EGAP,“ sdělil Černý. Mluvčí EGAP Hana Hikelová sdělila, že pojišťovna v současné době vývoj kolem elektrárny Adularya nemůže komentovat.

Autoři: ,

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...