Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Plán ČSSD: Jízdné pro studenty a seniory zdarma. Stát by to stálo miliardy

  5:00
Děti a studenti do 18 let a všichni senioři by mohli v příštích letech jezdit vlaky a autobusy zcela zdarma. Rozšíření bezplatného jízdného na další skupiny cestujících je jedním z bodů volebního programu sociálních demokratů do nadcházejících voleb. Státu však přinese náklady navíc.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle dopravního experta ČSSD Pavla Švagra jde o to, zpřístupnit cestování veřejnou dopravou lidem, kteří na ni dnes nemají nebo příliš zatěžuje jejich rodinné rozpočty. Vychází přitom z toho, že podle statistik Českých drah jezdí vlaky zaplněné v průměru ze čtvrtiny. Dopravci by tak přišli jen o tržby za jízdenky od žáků či seniorů, ale místa by pro ně bylo v dopravních prostředcích dost.

Sociální demokraté chtějí, aby jízdné zdarma platilo ve všech vlacích a autobusech, které jsou takzvaně v závazku veřejné služby. Jde o spoje, kterými dorovnává ztrátu ministerstvo dopravy či kraje. Neplatilo by v městské hromadné dopravě. „Jde o návrh pro příští vládu. Reálně by to mohlo fungovat nejprve od roku 2019,“ dodal Švagr.

Propad ČSSD potvrdil další průzkum, ANO se přiblížilo sněmovní většině

Ten odhaduje hrubou kalkulací náklady navíc na 1,5–2 miliardy korun, které by musely jít z rozpočtu dopravcům navíc za ušlé jízdné. Jeho stranický kolega a bývalý šéf kampaně Jan Birke odhaduje celkovou částku na maximálně tři miliardy. „Z pohledu celkových výdajů je to marginální,“ říká Birke. Veřejná doprava zdarma například u dětí je může naučit i v dospělosti využívat více veřejnou dopravu než dosud.

Provoz autobusů a vlaků v závazku ročně stojí státní a krajské rozpočty zhruba 18 miliard korun. Sociální demokraté se inspirovali na Slovensku, kde zatím jízdné zdarma pro studenty a seniory platí jen ve vlacích.

Platící mají rádi 1. třídu

Jízdné zdarma pro více skupin cestujících na Slovensku v první dny platnosti nového opatření přivedlo do vlaků tolik lidí, že si musel slovenský státní dopravce ZSSK pronajímat staré koženkové vozy od Českých drah. Z 66 milionů cestujících loni 27 milionů nemuselo podle zákona ve vlacích platit. To pro dopravce znamenalo výpadek tržeb zhruba 20 milionů eur. „Fakt, že v současnosti takřka každý druhý cestující ve vnitrostátní přepravě jezdí bezplatně, se na na tržbách projevuje,“ potvrdil mluvčí Tomáš Kováč.

Bezplatné cestování přineslo větší zájem o jízdu vlakem, na druhé straně jsou ale často přeplněné, zejména během špičky. To přineslo dopravci i nečekaný zdroj tržeb: lidé, kteří za lístek musí platit, si častěji kupují jízdenku do první třídy, loni na Slovensku pasažérů v nejvyšší třídě přibylo o čtvrtinu. „Čím dál více cestujících očekává od cesty vlakem více než jen přesun z místa na místo. První třída jim nabízí větší cestovatelský komfort i určitý nadstandard,“ vysvětlil Kováč.

Bezplatná doprava pro určité skupiny je běžná už v některých městech, ve Frýdku-Místku například mohou jezdit všichni zdarma.

Kraje se tváří skepticky

Kraje se zatím na plány dívají spíše skepticky. „Předpokládám, že zatím asi nikdo neřešil, jak se to bude kompenzovat krajům,“ říká Martin Půta, hejtman Libereckého kraje.

Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky je snaha o zavedení plošného jízdného zdarma pro některé skupiny obyvatel laciný populismus, který rozhodně dopravě nepomůže. „Na Slovensku dnes díky tomuto opatření mají někteří lidé v podstatě bydliště v rychlíku na trase z Bratislavy do Košic a zpět. Sedět v kupé s těmito cestujícími by chtěl asi málokdo. Zkušenosti ze Slovenska ukazují, že tudy cesta ke zlepšení veřejné dopravy nepovede a naopak jízdné zdarma posiluje vnímání tamní železnice jako skutečnou socku,“ tvrdí Vyka. Podle něj by se za veřejnou dopravu mělo platit. „Politici by místo populistických návrhů mohli veřejné dopravě pomoci tím, že by začali veřejnou a železniční dopravu rozvíjet jako službu pro všechny občany,“ dodal.

Proti plánům jsou i soukromí dopravci. „Plošné zavádění vlaků a dopravy zdarma je absolutní populistický nesmysl, který vede pouze ke zneužívání dopravy těmi, kdo vůbec nepotřebují cestovat. Příklad ze Slovenska to jednoznačně ukazuje. Pokud chce ČSSD opravdu podpořit sociálně slabší občany, tak ať prosazuje vyšší sociální dávky pro ty, kdo to potřebuji, a ti se následně rozhodnou, zda tyto peníze využijí na dopravu, bydlení, vzdělání nebo jiné potřebnější věci,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...