Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Automobilky nestíhají vyrábět, na některá SUV se čeká přes půl roku

  1:00
Na některé nové vozy jsou nyní překvapivě dlouhé čekací lhůty. Nejdéle se čeká na SUV. České i evropské ekonomice se daří, lidé chtějí nakupovat a ­výrobci aut nestačí vyrábět. Namísto obvyklých dvou nebo tří měsíců, které jsou pro zadání vozu do výroby běžné, si u některých modelů počkáte i dlouho přes půl roku.

Výroba kompaktního SUV Karoq v závodě Kvasiny | foto: Archiv Škoda Auto

Podle zjištění MF DNES je rekordmanem model Seat Ateca, vyráběný ve východočeských Kvasinách. „Někteří naši zákazníci na něj čekají už od podzimu 2016,“ shodují se dealeři automobilky Seat.

„Řešením je předobjednávka vozu Škoda Karoq, který bude hodně technicky podobný a po rozjezdu výroby se na něj bude čekat přibližně stejně dlouho jako na atecu,“ doporučují. Škodu Karoq, kterou zatím nikdo naživo neviděl a do výroby přijde až v říjnu, si proto v Česku dopředu objednalo už 1 500 zákazníků.

Dlouhé čekací doby, někdy až půl roku, se týkají i dalších modelů SUV z koncernu VW, hlavně Volswagenu Tiguan a Škody Kodiaq. Přibližně pět měsíců si počkáte i na novou Škodu Octavia s žádaným benzinovým motorem 1,4 TSI, jehož výroba nestíhá pokrýt aktuální poptávku.

Na Suzuki se čeká až 9 měsíců

Dalším nečekaným rekordmanem je letos značka Suzuki, která zařadila do nabídky hned dva vydařené modely kategorie SUV. Na model Suzuki Vitara se čeká přibližně 6 měsíců, na model S-Cross dokonce až devět měsíců. Oba modely se přitom vyrábějí v nedalekém Maďarsku. Je ale o ně celosvětově vysoký zájem a továrna nestíhá pokrýt poptávku.

Škodu zaskočil velký zájem o kodiaqy, z pásů sjíždějí vozy bez sedaček

Řešením může být nákup některého ze skladových vozů, v takovém případě si však zákazník nemůže vůz nakonfigurovat podle vlastních požadavků a musí vzít za vděk již kompletně sestaveným vozem s pevně danou výbavou. To platí i pro automobilku Dacia, která si získává celoevropskou oblibu. Zatímco čekací doba na dříve nedostatkový SUV model Duster se už zkrátila na tři měsíce, na model Dacia Logan MCV, vyráběný v Maroku, tuzemští prodejci berou objednávky až na leden 2018.

Duster ovšem stále patří k vlajkovým lodím rumunské automobilky s francouzským vedením. A na českém trhu se mu díky příznivým cenám nebývale daří. Podle statistik Svazu dovozců automobilů prodala Dacia za prvních sedm měsíců letošního roku 9 080 vozů, což ji řadí na páté místo v pořadí nejúspěšnějších značek. Ke čtvrté příčce, kterou drží Ford, chybí Rumunům zhruba 700 prodaných kusů.

Hyundai dodává některé vozy už do měsíce

Všechny automobilky prodaly dohromady 164 100 vozů, což představuje meziroční nárůst o 8,3 procenta. Prvenství si tradičně drží Škoda Auto s 50 598 prodanými vozy a tržním podílem ve výši 30,83 procenta. Následuje Volkswagen s 17 008 a Hyundai, které prodalo 12 510 vozů a chlubí se velmi krátkými dodacími lhůtami, někdy pouhý jeden měsíc od objednání. Tato trojice výrobců společně ovládá necelých 50 procent českého trhu s nově registrovanými vozy.

Zástupci Dacie však budou mnohem raději ukazovat jen červencové statistiky, kdy se jim s 1 508 vozy podařilo Ford překonat a téměř dotáhnout na bronzové Hyundai. Pozici jedničky ubránila mladoboleslavská Škoda s 5 366 vozy, ale její tržní podíl poklesl na 27,31 procenta.

V oblíbenosti SUV Česko zatím stále nedohnalo západ kontinentu. Vozy, kterým v Česku dominují Škody Yety a Kodiaq, si za sedm měsíců získaly podíl 19,46 procenta. Ale dotahují se na kategorii malých vozů (jedničkou je Škoda Fabia) s ­19,75% podílem. U Čechů však pořád nejvíc bodují modely nižší střední třídy, kam se řadí 20,77 procenta nově registrovaných aut a­ kde v prodejích vládne další Škoda - tentokrát Rapid.

Úprk od nafty

Červencové statistiky také potvrdily, že ústup dieselových motorů pokračuje. Zatímco loni v červenci tankovalo 56,9 procenta vozů natural a 40,43 procenta naftu, letos benzin posílil svůj podíl na 57,9 procenta, zatímco diesel s podílem 37,9 procenta ztratil 2,5 procentního bodu.

Ze statistik je zřejmé, že ne všichni, kdo se vyhnuli dieselovému motoru, nasedli do auta s benzinovým agregátem. Stoupl zájem o alternativní pohony -stlačený zemní plyn (CNG) a také hybridní pohony dosáhly každý téměř na jednoprocentní podíl.

Naopak se téměř vůbec nezměnil podíl zájemců o nová auta. Firemní zákazníci pořád zajišťují autosalonům zhruba 75 procent všech nákupů, zatímco jako rodinný vůz zůstává nejčastější volbou ojetina.

V Kvasinách jsme si vyzkoušeli výrobu aut na vlastní kůži:

20. listopadu 2013

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

ČEZ snížil fixované ceny energií. Od léta zlevní i smlouvy na dobu neurčitou

2. května 2024  10:50

Energetická společnost ČEZ zlevňuje dodávky elektřiny a plynu. Tento měsíc snižuje ceny u...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...