Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi jezdí ve stále starších autech, průměrný věk už přesáhl patnáct let

  1:00
Průměrný věk osobních automobilů v Česku stále roste. Přesahuje už patnáct let. Evropský průměr je přitom výrazně nižší – činí jen 9,7 roku. Vyplývá to z aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů pro iDNES.cz.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: DavocariDNES.cz

„Kupní síla obyvatelstva ČR dosud není v průměru na takové úrovni, aby pořízení nového osobního automobilu bylo pro běžnou rodinu prioritní či nezbytnou investicí,“ upozorňuje nezávislý analytik Antonín Šípek. Proto jsou podle něj stále udržována v provozu stará vozidla ve věku kolem 18 až 20 let, která stále plní základní funkci v domácnosti: jezdí se s nimi jen do práce nebo na nákupy.

„Pokud se chceme přiblížit vyspělým evropským zemím, je zapotřebí zvýšit koeficient obměny vozového parku a obnovit více než jeden milion nejstarších vozidel. Současný vozový park rozhodně není důstojný země, která si říká automobilová velmoc,“ říká mluvčí Škody Auto Vítězslav Pelc a upozorňuje: „Stále se k nám dovážejí vozy, které jsou technologicky a zejména ekologicky za zenitem.“ Česko by si podle něj zasloužilo zpřísnění pravidel pro dovoz ojetin, aby se nedovážely vraky.

„Staré automobily představují závažný problém nejen z pohledu ekologie, ale i bezpečnosti,“ říká mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Polovina dovážených ojetin je starší deseti let

„Patnáct let staré vozy jsou už většinou opotřebované a napadené korozí, což dále snižuje úroveň jejich pasivní bezpečnosti,“ dodává tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. Situace se podle něj může ještě zhoršit. Chystané evropské zvýhodnění aut na alternativní pohon může na náš trh vrhnout další vlnu ojetin ze Západu.

„Plných 54 procent dovážených ojetin je starších deseti let,“ upozornil Šípek. Rychlost obměny vozového parku by podle něj měla být nad sedmi procenty ročně, celosvětový průměr v roce 2016 činil 7,33 procenta.

V České republice ale v roce 2016 dosahovala tato hodnota 5,03 procenta a letos to bude podle názoru dalších oslovených expertů velmi podobné. „Domácí ekonomice se opravdu daří, čehož důsledkem je rekordní počet prodaných nových automobilů v posledních letech. Navzdory rekordní výši prodejů nových automobilů průměrný věk registrovaných osobních automobilů nadále stoupá. Stáří vozového parku je ovlivněno vysokým podílem automobilů starších 15 let, které výrazně navyšují průměrný věk,“ vysvětluje Jakub Jurga, člen automobilové expertní skupiny PwC.

„Více než 70 procent prodejů nových osobních automobilů uskutečňuje firemní klientela,“ doplňuje Antonín Šípek a připomíná další faktory, které brzdí nákup nových aut ze strany domácností: „Řada firem poskytuje stále ve větší míře jako benefit služební automobil i pro soukromou potřebu. Dříve tradiční vlastnictví automobilu je postupně nahrazováno sdílením vozidel a tento trend bude nadále pokračovat.“

V této souvislosti expert očekává, že prodeje nových vozidel budou dále spíš stagnovat. Snižování průměrného věku vozového parku tak bude ještě více závislé na vyřazování starých vozidel z provozu.

Zasáhnout může stát

„Stát může obměnu vozového parku podpořit v zásadě dvěma způsoby – stimuly nebo restrikcemi. Stimuly jsme ve větší míře zaznamenali během ekonomické krize, kdy řada států zaváděla tzv. šrotovné. „Česko tehdy takové opatření nezavedlo,“ připomíná Jan Linhart, partner KPMG odpovědný za automobilový sektor. „V současné době je v této kategorii například podpora vozů na alternativní paliva, která je však dostupná pouze omezenému okruhu zákazníků.“

Dosud opomíjeným nástrojem regulace kvality vozového parku je podle něj silniční daň. Je zde prostor pro navýšení daně na stará neekologická auta používaná pro podnikatelské účely. „Naopak se domnívám, že opatření typu šrotovné není vhodným nástrojem pro obnovu vozového parku, obzvlášť v době ekonomického růstu,“ konstatuje Jan Linhart.

„Opatření by měla být motivační, ne represivní. Především by se však mělo jednat o soubor opatření na následujících pět až deset let, která by svou reálnou výhodností motivovala zákazníky k nákupu nového nebo prověřeného zánovního vozu,“ dodává mluvčí Škoda Auto Vítězslav Pelc.

„Nevoláme po šrotovném, není to dlouhodobé řešení. ČR potřebuje strategickou koncepci, která řekne, jak budeme zacházet s vozy bez katalyzátoru a s vozy se starými normami Euro 1, Euro 2. Tyto tři segmenty starých vozů dneska reprezentují zhruba polovinu vozového parku v Česku.“

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

USA a eurozóně se nedaří překonat inflační trápení. Snížení sazeb je v ohrožení

3. května 2024

Rok 2024 se měl mimo jiné nést v postupném snižování úrokových sazeb v eurozóně i Spojených státech...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...