Čechům se daří dobře, potvrdila dat z Českého statistického úřadu. Právě na účtech za šaty se dá totiž snadno vykreslit současný ekonomický boom – o dvacet a více procent se za oblečení utrácelo naposledy v únoru roku 2008.
Němci našli recept na fungující dům s módou, leží kousek od hranic |
Naopak když se o dvanáct měsíců později česká ekonomika ponořila do ekonomické krize, Češi utratili za oblečení meziročně o 12,5 procenta méně.
Trend, který vyplývá ze statistik, potvrzují i obchodníci. „Prodeje naší módní značky F&F narostly. Jedná se především o sezonní dětské a dámské oblečení,“ uvedl Václav Koukolíček, manažer externí komunikace řetězce Tesco.
Diskont Lidl, který na módu nově láká i na svůj e-shop, zájem lidí o sortiment potvrzuje. Na druhou stranu si nevšiml toho, že by se zákazníci přesouvali od levnějšího k dražšímu zboží, jako je tomu v případě tematických nabídek potravin.
Peněženky se otevřou ještě víc
Kromě šatů Češi utrácejí také za vybavení domácností a za elektroniku. „Důvody pro svižný růst poptávky domácností jsou zřejmé – rekordně nízká nezaměstnanost, rychlý růst mezd a nízká míra nejistoty,“ shrnul analytik poradenské společnosti Deloitte David Marek. Dodal, že v dohledné době se na tomto trendu nic měnit nebude, a Češi tak budou utrácet i nadále.
Podle odhadů analytiků by celkový růst tržeb v roce 2017 mohl připomenout rekordní roky 2004 až 2007, kdy tržby v obchodech v průměru stoupaly dokonce o 9,4 procenta. „Za celý rok 2017 očekáváme, že by tempo růstu maloobchodních tržeb mělo dosáhnout téměř šesti procent,“ domnívá se Jakub Červenka z Raiffeisenbank.
Poštovné zdarma po tři dny. E-shopy prodlužují předvánoční lákadlo |
Hlavní nápor přitom obchody ještě čeká, protože podle odhadů odborníků přijdou opravdu štědré Vánoce. Na ně se chystají nejen kamenné prodejny, ale také e-shopy.
Tržby internetových prodejců stouply v září meziročně o 19,3 procenta, a pokud bude pokračovat trend z minulých let, porostou v listopadu a během adventu o více než 30 procent. Například dopravní firma PPL očekává, že v tomto období dodá každý den zhruba 200 tisíc balíků.
Asociace pro elektronickou komerci očekává další silný rok. Tržby za prodej zboží on-line přesáhnou 100 miliard korun. Zároveň už je jisté, že se podíl internetových prodejů na celém maloobchodu letos poprvé přehoupne přes deset procent.