Mlýn pocházející z Číny začne v lednu fungovat ve zkušebním provozu. Bude zpracovávat výhradně oves pocházející z biozemědělství. To umožní dokončit jednání se subjekty v Německu, Kanadě a USA, kde trh striktně požaduje výrobu právě v bio kvalitě.
Jen německý trh by mohl následně směřovat zhruba milion výrobků měsíčně. Asi 15 procent německé populace vyznává veganství, čtvrtina pak kupuje výhradně biopotraviny.
Že je o biovýrobky zájem, dokazuje obrat firmy. Příští rok bude atakovat hranici 50 milionů. Firma KR Real začala podnikat v roce 2012, kdy uvedla na trh bezlepkový potravinový doplněk na hubnutí. Koncem roku 2015 společnost k funkčnímu programu hubnutí vyvinula nový výrobek.
Alternativa zdravé snídaně o mnoho překonala prodejní očekávání. Místo původně plánované produkce 10 tisíc výrobků měsíčně se jich dnes na deseti světových trzích prodává přes 100 tisíc, v některých obdobích dokonce 250 tisíc. V Česku výrobky prodávají například retailové řetězce Globus, Rossmann či Coop a na Slovensku Tesco či Billa.
Po expanzi na další trhy produkce měsíční stoupne na 750 tisíc výrobků. Kvůli zvýšené poptávce už společnost vybudovala závod na zpracování exotického ovoce přímo na Filipínách a také postavila unikátní sušičku pracující na kondenzačním principu, která výrazně sníží náklady a zvýší kvalitu sušených výrobků v Česku.
Biopotraviny brzdí skepse lidí i internet, říká průkopník ekozemědělství |
Dosud se firma financovala ze soukromých zdrojů, rozšíření výroby v důsledku rostoucí poptávky jí ale donutilo „jít s kůží na trh“. O peníze si zkoušeli říct nejdřív v bance. Ta jim ale navrhla financování v maximálním objemu milion korun, což bylo s ohledem na výrobní potřeby žalostně málo.
Když společnost chtěla víc, roztočil se kolotoč dotazů, lustrací a dokladování. „Za problém bylo považováno například to, že nám v určitém segmentu roste obrat meziročně až dvojnásobně. Vše bylo potřeba ihned dokladovat. Byli jsme v situaci, kdy jsme si připadali, že se musíme stydět když máme dobré výsledky,“ popisuje jednatel KR Real Miroslav Borkovec.
12 milionů za měsíc
Peníze na rozšíření výroby nakonec dostali od soukromých investorů přes portál Dluhopisy.cz. Upisovací lhůta začala koncem letošního října a během dvanácti dnů byla celá emise v objemu 7 milionů korun vyprodána a uzavřena. Díky takové rychlosti se společnost rozhodla navýšit objem na celkových 12 milionů, aby rozšířila výrobní prostory a koupila vlastní stroj na výrobu kelímků, kterou do té doby outsourcovala. Dodatečných 5 milionů korun se pak prodalo jen za tři dny.
Naprostá většina investorů na portálu jsou podle jednatele firmy provozující Dluhopisy.cz Jiřího Mesároše Češi a Slováci, malé procento pak cizinci žijící už nějaký čas v Česku, typicky třeba Rusové či Italové.
Zbytky z kuchyně jako palivo budoucnosti. Bioplynek na odpady přibývá |
I portál zájemce o financování prověřuje, nefunguje jen jako zprostředkovatel. „Téměř každý den se nám ozve nějaká firma, že by chtěla vydat dluhopisy. My ji v první fázi požádáme o základní podklady (byznys plán), na základě kterých se rozhodneme, zda to má vůbec smysl. Tady končí tak dvě třetiny firem a se zbylou třetinou se sejdeme osobně, bavíme se o jejich majetku, obratu, záměru a vizi a pak se buď domluvíme, nebo rozejdeme,“ popisuje proces financování Mesároš.
Z třiceti zájemců projdou tímto sítem zhruba čtyři. „Po samotné emisi si s nimi pak každý týden voláme či scházíme osobně a zajímáme se, jak se jim daří realizovat záměr a jak využívají získané prostředky,“ doplňuje jednatel dluhopisového portálu.