Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Letadla na baterky. Letecký průmysl čeká elektrická revoluce

  17:00
Vlaky, lodě i automobily už za sebou elektrickou revoluci mají. Další na řadě jsou letadla. Ta ještě čekají na úpravu motorů, která by dokázala změnit ekonomický i environmentální výhled leteckého průmyslu. Až dosud přechod z fosilních paliv na elektrický pohon omezovaly u letadel dvě tuny vážící baterie. To by se ale brzy mělo změnit.

E-Fan X | foto: Airbus

Minulý měsíc konsorcium, které tvoří společnosti Airbus, Rolls-Royce a Siemens prohlásilo, že našlo způsob, jak využít hybridní elektrické motory k pokoření gravitace. Uvedl to server listu The Guardian.

Zainteresované subjekty jsou zapojeny do programu s názvem E-Fan X, v rámci kterého plánují nahradit jeden ze čtyř proudových motorů testovacího letadla Aerospace BAe 146 motorem elektrickým. Do roku 2020 by společnosti chtěly mít hotovou předváděcí verzi a v roce 2025 provozovat nová letadla komerčně. Podle hlavního technika společnosti Rolls-Royce Paula Steina, je překonání gravitace velkou výzvou, při které váha hraje velmi důležitou roli.

U letadla BAE 146, které má kapacitu až 100 osob, bude hybridním motorem nejprve nahrazen jeden ze čtyř proudových motorů. Ten bude napájen bateriemi a palubním generátorem, který používá letecké palivo. Pokud bude test úspěšný, nahradí konstruktéři hybridem další dva proudové motory. 

Siemens navrhuje elektromotor s výkonem 2 MW. Společnost Rolls-Royce buduje generátor, který napájí motor a společnost Airbus integruje systém do letadla a propojí jej s řídícím systémem. 

Elektrifikace letadel

Fosilní paliva obsahují zhruba 100krát více energie než lithium-iontová baterie, která je nejčastějším zdrojem elektrické energie v současnosti. V automobilu, který má kola pevně na zemi, mohou technici vyvinout něco, co tuto nevýhodu vyváží. Ale ve stroji, který se musí zvednout ze země a letět směrem nahoru, je to mnohem těžší.

Toto choulostivé dilema je výzvou, která byla v leteckém sektoru přijata s chutí. „Letecká doprava se elektrifikaci vždy vyhýbala. Bylo to z velké části kvůli velikosti a hmotnosti. Ale technologie jdou rychle kupředu, proto je nyní elektrifikace reálnější i v leteckém průmyslu,“ řekl Stein. 

Podle něj je elektrická revoluce v letectví uskutečnitelná u tří leteckých tříd. „Nejmenší jsou letecká taxi, která mohou převážet jednu až čtyři osoby na 120 kilometrů. U malých leteckých taxíků je technologie baterií téměř hotova,“ řekl.

Některá letecká taxi-letadla vypadají jako létající automobily - například ty, které podporoval Larry Page, jeden ze zakladatelů společnosti Google. Také řízení čínského letadla Terrafugie probíhá podobně jako řízení běžného automobilu na zemi. Pohybuje se i po silnici, vejde se do standardní garáže pro jeden vůz a můžete si jej pořídit za 300 tisíc dolarů. Rovněž slovinská společnost Pipistrel už vyrobila cvičné dvoumístné elektrické letadlo. A Airbus zase vyvinul dvousedadlový systém E-Fan, který v roce 2015 přeletěl Lamanšský průliv.

Druhým trhem jsou malé regionální letouny, které mohou přepravovat 10 až 100 cestujících. Třetím trhem je komerční letouny na krátkých trasách. Tam dominují Airbus A320 a Boeing 737.

Bjorn Fehrm, letecký analytik společnosti Leeham News and Comment, je ale skeptičtější. „Letouny pro krátký dosah mohou být plně elektrické. Dnešní tisícovky letounů s jednoduchou uličkou (A320, 737) budou muset být hybridní ještě nejméně dalších 30 let. Na dlouhé vzdálenosti je to nereálné. To by muselo dojít k průlomu v palivových článcích nebo někde jinde,“ sdělil Fehrm.

Úspory paliva

Letecké společnosti sledují vývoj technologií elektrické baterie se zájmem. EasyJet chce cestující přepravovat v elektrických letounech na krátkých trasách během 10-20 let. Společnost podepsala smlouvu s americkou inženýrskou společnosti Wright Electric. Ta musí vyvinout letadla poháněná elektrickým proudem, která by mohla doletět z Londýna do Paříže a Amsterdamu.

V závislosti na ceně ropy dosáhly v několika posledních letech provozní náklady na letecké palivo 17-36 procent. Stein počítá s tím, že E-Fan X by mohl přinést až 15procentní úsporu paliva.

Pokračování ve vývoji technologie elektrických baterií v automobilovém průmyslu a nový tlak na letecký průmysl pravděpodobně povede k věděckým průlomům. 

Společnost Samsung Electronics nedávno prohlásila, že zvýšila energetickou kapacitu lithium-iontové baterie o 45 procent a snížila dobu potřebnou na dobití tím, že do napájecího zdroje přidala grafen - ultratenkou formu uhlíku. Chemie lithium-iontové baterie je zjevně nestabilní, náchylná k přehřátí a vzniku ohně - není ideální při letu v 10 tisících metrech. „Bezpečnost je pro nás nejdůležitější. Nemůžeme použít baterii, která může způsobit požár,“ řekl Stein.

Z toho vyplývá, že spousta velkých společností začne investovat obrovské peníze do rozvoje alternativních chemických technologií. Jednou z nadějných možností je pevná lithiová baterie, která nahradí tekutý elektrolyt stávajících buněk za pevnou náhradu. Takové baterie nabízejí mnohem vyšší hustotu energie a jejich hromadná výroba by měla být levná. Na ty, kteří pomohou problém vyřešit a vyrobí zdroj energie nové generace, který bude levnější a ekologičtější, čeká velké bohatství.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...