Mediální konzultantka firmy Radka Háčková iDnes.cz sdělila, že Legios Loco považuje pohledávky za zhruba tři miliony za smyšlené. Dodala, že první insolvenční návrh podala jedna ze společností skupiny CSG před dvěma týdny u Městského soudu v Praze, který jej zamítl. Teď podle ní zkouší totéž u místně nepříslušného Krajského soudu v Českých Budějovicích.
„Skupina CSG se pomocí třetích firem snaží pirátsky získat zásadní vliv v insolvenci Heavy Machinery Services a nově s pomocí podvodného insolvenčního návrhu ovládnout přes třetí firmy společnost Legios Loco,“ dodala Háčková.
Návrh na zahájení insolvenčního řízení podala firma Car Service Partner, které Legios Loco údajně dluží více než tři miliony korun za pronájem aut. Pohledávky vůči firmě však údajně mají ještě asi další dvě desítky věřitelů.
Bývalá vagonka Legios může jít do konkurzu, věřitelům dluží miliardy |
„Insolvenční návrh podaný jednou ze společností skupiny Czechoslovak Group považujeme za šikanózní a opakovaný pokus poškodit společnost Legios Loco,“ uvedla Háčková.
Dodala, že první insolvenční návrh podala táž skupina zhruba před dvěma týdny u Městského soudu v Praze, který jej zamítl. Teď podle ní zkouší totéž u místně nepříslušného Krajského soudu v Českých Budějovicích.
Pohledávky zhruba za tři miliony jsou podle Háčkové smyšlené, insolvenční navrhovatel je získal dvojnásobným postoupením mezi nemajetnými účelovými firmami v posledních dvou týdnech. „Skupina CSG se pomocí třetích firem snaží pirátsky získat zásadní vliv v insolvenci Heavy Machinery Services a nově s pomocí podvodného insolvenčního návrhu ovládnout přes třetí firmy společnost Legios Loco,“ dodala Háčková.
Insolvenční návrh uvádí, že Legios Loco vlastní jen stroje za 50 milionů korun, zásoby a rozpracované výrobky za zhruba 400 milionů korun a sama firma má vůči jiným subjektům pohledávky asi za 300 milionů. „Dlužník nevlastní nemovitý majetek, jeho výrobní činnost probíhá v areálech v Lounech, částečně v Nymburce a Horním Slavkově, tyto areály jsou ve vlastnictví tří osob,“ uvádí se ve zveřejněném insolvenčním návrhu.
Stíhaný miliardář František Savov požádal v Británii o azyl |
Legios Loco si pronajímá část areálu lounských strojíren. Do obchodního rejstříku byla zapsána v lednu 2013. Tehdy byla jediným akcionářem londýnská společnost Legios Group, která byla také jediným akcionářem HMS (původně Legios).
Firma Legios Loco patří podle údajů v Obchodním rejstříku kyperské firmě Kirosium Limited. Lounská vagonka HMS patří britské firmě CDM Engineering.
Média už dříve psala, že za Legios Loco i za HMS stojí podnikatel žijící v Londýně František. Podle nich mají obě firmy stejného majitele - právě Savova. Spojení žádný soud dosud oficiálně nepotvrdil a sám podnikatel jakékoli majetkové vazby opakovaně odmítá.
Zástupkyně Legios Loco Radka Háčková vyzvala média, aby se nepodílela na šíření zprávy o insolvenčním návrhu do řádného rozhodnutí soudu. „Prosíme, neúčastněte se této provokace a nešiřte tuto zjevně podvodnou zprávu,“ uvedla.
Výběr hlavních událostí kolem společnosti HMS28. října 2013 - Českobudějovický soud zahájil insolvenční řízení s lounskou vagonkou Legios. Návrh podala slovenská Všeobecná úvěrová banka (VÚB), které firma, která přesunula své sídlo do Českých Velenic na Jindřichohradecku a zaměstnává více než tisícovku lidí, dlužila více než 220 milionů korun. 6. listopadu 2013 - Krajský soud v Českých Budějovicích odmítl návrh vagonky Legios na vyhlášení moratoria, stanovil předběžného správce. Z insolvenčního rejstříku také vyplynulo, že firma, která si změnila název na Industry plant LG, celkem dluží více než 2,75 miliardy korun. 21. března 2014 - Českobudějovický krajský soud vyhlásil úpadek vagonky Industry plant LG. Společnost následně vyhlásila reorganizaci a oznámila, že mění jméno na Heavy Machinery Services (HMS) a dále hodlá pokračovat ve výrobě. 3. listopadu 2014 - VÚB podala k pražskému vrchnímu soudu odvolání kvůli rozhodnutí v případu insolvenčního řízení s HMS. Podle VÚB byl verdikt insolvenčního soudu v Českých Budějovicích zmanipulovaný tím, že jej ovládli věřitelé s fiktivními pohledávkami s vazbou na podnikatele Františka Savova. O Savovovi, který je obviněný v kauze rozsáhlých daňových podvodů a žije v Londýně, se spekuluje jako o možném majiteli vagonky. Savov to odmítl s tím, že na firmu nemá ani neměl majetkové vazby. Pohledávky do řízení přihlásilo 322 věřitelů v celkové výši 3,285 miliardy korun. 13. dubna 2015 - Soud v Českých Budějovicích jmenoval po odstoupení Iva Haly novou insolvenční správkyní HMS Petru Hýskovou. Hala požádal o zproštění z funkce ze zdravotních důvodů. Důvodem Halova odchodu z funkce ale podle serveru iDnes.cz bylo to, že zatím nedostal prověrku Nejvyššího bezpečnostního úřadu. 8. června 2015 - Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost VÚB, která u něj napadla insolvenční řízení vedené s HMS. Soud stížnost odmítl jako předčasně podanou a tedy nepřípustnou. 23. září 2015 - VÚB podala k českobudějovickému insolvenčnímu soudu návrh na jiný postup v kauze HMS. VÚB usiluje o to, aby soud reorganizaci podniku nahradil konkurzem. 14. ledna 2016 - Soud v Českých Budějovicích uznal žalobu VÚB pro zmatečnost v insolvenčním řízení s HMS. Podle soudu měl o insolvenci rozhodovat jiný soudní senát. 18. dubna 2017 - VÚB informovala o tom, že už není věřitelem HMS, pohledávku postoupila švýcarské firmě Mitteleuropa Kredit & Immobilien AG. 23. října 2017 - Českobudějovický krajský soud zakázal HMS manipulovat se svým majetkem. Podle rozhodnutí soudu firma zvýhodňovala některé věřitele. 11. června 2018 - Odvolací Krajský soud v Ústí nad Labem poslal bývalého manažera lounské vagonky Pavla Prázného na tři roky do vězení za neodvádění daní a jiných povinných plateb za zaměstnance. HMS má podle rozhodnutí soudu zaplatit ze stejného důvodu půl milionu korun. 25. října 2018 - V areálu HMS v Lounech zasahovalo zhruba dvacet policistů. Podle médií zásah souvisel s insolvenčním řízením firmy. 17. prosince 2018 - Insolvenční správkyně HMS Hýsková Hospodářským novinám řekla, že z HMS se v posledních měsících ztratily desítky milionů korun. Při říjnovém policejním zásahu ve firmě, kterého se správkyně účastnila, nalezla policie dokumenty, které podle ní mohou naznačovat pokus o vytunelování podniku. Vedení firmy svému jedinému zákazníkovi Legios Loco odpouštělo platby. HMS to vysvětluje nedopatřením během změn ve výrobě. 19. ledna 2019 - Krajský soud v Českých Budějovicích zamítl reorganizaci HMS. Usnesení je zveřejněno v insolvenčním rejstříku a je možné se proti němu odvolat do 15 dnů. V případě zamítnutí reorganizace se otevírá cesta ke konkurzu. Podle soudu jednání HMS od podání návrhu na povolení reorganizace vzbuzovalo pochybnosti o poctivosti jeho skutečných úmyslů. Firma například neplnila povinnosti vůči obchodnímu rejstříku, často střídala lidi ve statutárních funkcích a problematické bylo i obsazení dozorčí rady, které bylo podle soudu pouze formální. Faktický management není podle soudu možné identifikovat, řídicí struktura firmy se prolíná s vedením firmy Legios Loco. 5. února 2019 – Krajský soud v Českých Budějovicích zahájil insolvenční řízení proti společnosti Legios Loco. |