Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nic jsme nevydělali a lepší to nebude, vzkázal konkurent Uberu investorům

  16:33
Alternativní taxislužba Lyft před vstupem na burzu oznámila, že doposud měla jen samé ztráty a možná nebude schopna dosáhnout zisků a udržet si je. Jinými slovy, Lyft nikdy nevydělal žádné peníze a nemůže slíbit, že je někdy vydělá.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jak uvedl server Quartz, i přes tržby ve výši 8,1 miliard dolarů v roce 2018, zakončila společnost účetní období se ztrátami ve výši 911 milionů dolarů. Podobně na tom byla i v roce 2017, s čistou ztrátou 688 milionů dolarů. O rok dříve ztratila 683 milionů dolarů. V konečném součtu přišel Lyft za poslední tři roky o 2,3 miliardy dolarů.

Samozřejmě, že ztráty jsou v Silicon Valley, kde vládnou investorské dotace, módní. Ziskovost zároveň není nezbytným předpokladem pro to, aby mohla technologická společnost vstoupit na burzu. Společnost Google (nyní Alphabet) a Facebook sice při vstupu na burzu byly ziskové, ale Twitter, Spotify, Blue Apron, Snapchat, Dropbox, Etsy a další společnosti rozhodně v zisku nebyly.

Proč na tom záleží?

Když je společnost ve ztrátě, není to příliš dobrý obchod. Například společnost Meal-kit od Blue Apron byla soukromými investory oceněna na tři miliardy dolarů. Investoři věřili, že by mohla předefinovat způsob, jakým se Amerika stravuje. Nevadilo jim ani, že do té doby nevydělala žádné peníze a vynaložila značnou částku na marketing. Veřejné trhy to však Meal-kitu na rozdíl od rizikových kapitalistů neodpustily.

Akcie společnosti se od začátku vstupu na burzu drží na minimu. Začaly se obchodovat v polovině roku 2017 a nyní mají hodnotu jeden dolar za akcii. V lednu, když Blue Apron uvedl, že v prvním čtvrtletí letošního roku plánuje konečně dosažení zisku, akcie o něco vzrostly.

S výše uvedným souhlasí i hlavní analytik společnosti Tradecentrum Michal Dvořák. „Lyft prodává především vizionářský projekt a vize jsou málokdy profitabilní,“ říká Dvořák. Na druhou stranu upozorňuje, že Lyft, stejně jako další společnosti, které hledají uplatnění ve sdílené ekonomice, je reprezentován (podobně jako Tesla) zdánlivě hlavní činností, ale core business může spočívat ve zcela odlišných aktivitách. Například Uber a Lyft se výrazně angažují na poli autonomního řízení, jeho vývoje a zavádění do praxe.

„Sdílená ekonomika je velmi citlivá na politická rozhodnutí, postačí zavedení daně, nebo zpřísnění regulace a naděje na zisk ze sdílených taxi je pryč,“ připomíná Dvořák.

Zisky v nedohlednu

Lyft nabízí jen velmi málo důvodů, které by investory přesvědčily, že se u něj něco v nejbližší době změní. „Naše náklady se budou v budoucnu pravděpodobně zvyšovat, protože vyvíjíme a uvádíme na trh nové nabídky a funkce platformy, rozšiřujeme stávající a nové trhy, zvyšujeme naše obchodní a marketingové úsilí a nadále investujeme do naší platformy,“ píše Lyft ve svém podání. „Tyto snahy mohou být dražší, než očekáváme a nemusí vést ke zvýšení tržeb nebo růstu našeho podnikání,“ pokračuje. Jinými slovy, Lyft plánuje utratit hodně peněz a možná i více, než plánuje. To rozhodně není uklidňující.

Společnost měla na konci roku 2017 hotovost a peněžní ekvivalenty ve výši 1,1 miliardy dolarů. K 31. prosinci 2018 se její finanční zásoby ztenčily na 518 milionů dolarů a v soutěžení s Uberem si rozhodně nějak nepolepšila. 

Jenže podle Dvořáka je pro budoucnost hodnoty společnosti klíčový ukazatel počtu aktivních cestujících a ten má pozitivní vývoj. „Počet cestujících, kteří si rezervovali nejméně jednu jízdu za čtvrtletí, vrostl od 4. čtvrtletí roku 2017 do 4. čtvrtletí roku 2018 o 50 procent,“ dodává Dvořák. 

„Věříme, že naše stávající peněžní prostředky a peněžní ekvivalenty nám budou stačit alespoň v příštích dvanácti měsících,“ uvádí Lyft ve svém prospektu.

Společnost získá vstupem na burzu peníze, což je koneckonců jedním z důvodů, proč začínající podniky na burzu vstupují. Zdá se však, že její současná míra výdajů není udržitelná a že zisky jsou stále ještě hodně daleko.

„Jsou to ohromně nerentabilní společnosti,“ řekl deníku LATimes Hubert Horan, odborník na dopravu, který je již dlouho kritikem investic společností Uber a Lyft.

Autor:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

Aby neujel vlak. Velké řetězce šlapou do online byznysu, zisk bývá problém

19. května 2024

Premium V domácnostech se rychle zabydlelo objednávání zboží online s dovozem před dveře. Dokazují to...

Galaktický úspěch. Síla provází prodeje Lego Star Wars už pětadvacet let

19. května 2024

Svět Star Wars a Lega slaví čtvrt století spolupráce. Spojení dvou úspěšných značek se v roce 1999...

Firma Danone opouští ruský trh, prostor je volný pro Čečence napojené na Putina

18. května 2024  21:46

Francouzská potravinářská firma Danone završila prodej svých aktiv v Rusku a odchází z ruského...

V Indii se rozmáhá nové a téměř nevyčerpatelné biopalivo. Kravský trus

18. května 2024

Alternativou k zemnímu plynu a dalším fosilním palivům čím dál více představuje také bioplyn. Ten...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....