Odvolací senát tak dal za pravdu správkyni dědictví Zdeňka Milera, právničce Mileně Fischerové. Rozhodnutí je pravomocné.
Soudy dospěly k závěru, že obsah licenční smlouvy, kterou Karolína Milerová uzavřela se svým nemocným dědečkem v září 2011, není dostatečně určitý. Výtvarníkova vnučka totiž v době uzavření smlouvy neznala počet a rozsah 375 licenčních kontraktů ke Krtečkovi, které byly uzavřeny dříve.
„Ze smlouvy není zřejmé, jaká práva měla žalovaná (Milerová) nabýt,“ konstatoval předseda odvolacího senátu Jiří Čurda.
Milerová argumentovala mimo jiné tím, že obecnou formulaci zvolil výtvarník záměrně, protože chtěl, aby jeho vnučka licenci získala v co nejširším rozsahu.
„Je mi to samozřejmě líto, ale právní vada není moje chyba. Já jsem dělala maximum pro to, abych tu smlouvu obhájila. Uvidíme, jestli se budeme moct nějak domluvit, nebo ten byznys budeme muset zavřít,“ řekla novinářům po jednání Milerová.
„Ta situace už byla vyčerpávající, takže někdy i prohra je výhra v tom, že máte jasno. Nejhorší je ta nejistota,“ doplnila.
Na otázku, zda bude stahovat předměty s Krtečkem z trhu, zatím nedokázala odpovědět. „Záleží to hodně na protistraně, jak se zachová. Bude se snažit co nejvíce hájit své obchodní partnery a eliminovat škody,“ dodala.
Právník vítězné Fischerové Jiří Matzner předpokládá, že Milerová a její firma Little Mole bude muset své produkty stáhnout – obdobně, jako to po loňském prohraném sporu musela udělat její teta Kateřina se svou knihou Krtek na návštěvě.
„Kdyby prodejci dále distribuovali, dopustili by se neoprávněného jednání. Takže by měli přestat prodávat,“ uvedl právník k předmětům, které nesou označení Little Mole. „Až dostaneme od soudu písemné vyhotovení rozsudku, můžeme se obrátit na jednotlivé distributory, televize, prodejce a vyzvat je, aby přestali,“ vysvětlil.
„Rozsudek znamená jednu zásadní věc: zánik dvojkolejnosti. Tedy zánik toho, že se budou objevovat dva licenční partneři na stejný výrobek, na stejnou oblast trhu, na stejné území,“ uvedl Matzner. Označil to za výhru výtvarníkových dědiců, kteří se na vypořádání mnohamilionového dědictví stále nedohodli.
Spor o práva ke Krtečkovi může vyřešit mediátor, nařídila soudkyně |
Fischerová zažalovala Milerovou také kvůli vydání výnosů z uzavřených smluv, protože peníze podle ní náleží všem dědicům. Pražský městský soud čekal s projednáním věci na rozsudek v dnešním sporu. „Budeme zkoumat výši výnosů. Máme zažalovány miliony, ale to neznamená, že to nebude víc,“ sdělil Matzner.
Správkyně dědictví označila pondělní rozhodnutí za potěšující. „S panem Milerem jsem spolupracovala v dobré shodě víc než 20 let a tu agendu jsme nikdy nevystavili žádným soudním sporům. Bylo to pro mě psychicky velmi zatěžující a jsem ráda, že to skončilo,“ řekla.
Ohledně dědického řízení si Fischerová netroufá odhadnout další vývoj. Existuje totiž několik závětí a postoje dědiců jsou podle ní „proměnlivé“. „Bylo by dobře, aby to skončilo už v zájmu udržení určité image licence Krteček. Žádný spor nepřispívá k dobré pověsti licence,“ uzavřela.
Rozsudek se dotkne řady děl, vysílání bude muset ukončit například česko-čínský animovaný seriál Krtek a Panda.
Výtvarník, ilustrátor a režisér animovaných filmů Miler zemřel 30. listopadu 2011 ve věku 90 let. Postava Krtka mu podle odhadu českých vydavatelů vynesla až 200 milionů korun. I dnes Milerovo dílo vydělává ročně miliony. Dědické řízení počítá s vdovou po Milerovi, dcerami Barborou a Kateřinou a synem Michaelem. Karolína Milerová žila v domácnosti svého dědečka od svých 14 let, kdy se přestala stýkat s matkou Barborou. Barbora Milerová se ve sporu o licenci už dříve zastala Fischerové.
Vrchní soud v Praze v pondělí potvrdil tento prvoinstanční rozsudek z října 2017:
17. října 2017 |