Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Příliš drahé bezpečí. Železničáři se brání milionovému ochrannému systému

  5:00
Počet pochybení na železnici roste. Železniční dopravci se však zdráhají používat ve vlacích moderní zabezpečovač ECTS, protože je příliš drahý. Vybavení jedné soupravy tímto zařízením stojí téměř 10 milionů korun. Od roku 2025 bude navíc na celostátních tratích povinné.

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Když se na železnici vršily na přelomu února a března počty nehod a dalších pochybení, slibovali dopravní experti kromě tvrdších trestů pro strojvedoucí i řešení spočívající v moderním celoevropském zabezpečovacím zařízení ETCS

Tři mimořádné události na železnici za týden. Na vině jsou technika i lidé

Propracovaný zabezpečovač, který lidově řečeno zastane velkou část práce i odpovědnosti železničních dispečerů i strojvedoucích, má ale jednu zásadní slabinu. Je drahý, takže se dopravci příliš nehrnou, aby si jej do svých souprav pořizovali.

K prvním výběrovým řízením se před třemi roky odhodlaly České dráhy. Cena vybavení jedné soupravy ale tehdy překročila částku deset milionů korun. Dopravce tak soutěže zrušil s vidinou toho, že zabezpečovač, který vyžaduje Evropská unie, ještě dalších deset let nebude povinný.

Sázka na zlevnění ale v tomto případě nevyšla. Potvrdilo to výběrové řízení nákladního dopravce ČD Cargo. Tato firma, patřící pod státem vlastněné České dráhy, vysoutěžila první zakázku na vybavení 78 lokomotiv za téměř 30 milionů eur (necelých 770 milionů korun), tedy za zhruba 9,8 milionu za jednu.

Efekt snižování ceny u zavedených technologií přebila vytíženost potenciálních výrobců. Systém totiž musí mít v dohledné době všechny evropské země. Do tendru ČD Cargo se tak přihlásil jen jediný zájemce, sesterská firma ČD Telematika spolu s AŽD Praha.

K ještě vyšším cenám se dopracovali soukromí dopravci, kteří systém pořizovali pro menší počty vozidel. „Na jednotkách Stadler Flirt jsme v loňském roce vysoutěžili dodávku ETCS v celkové hodnotě 3,5 milionu eur pro všechny jednotky. Tato cena byla daleko nad naše očekávání a převyšovala i prostředky získané z evropských zdrojů, které jsou určeny na pořízení této technologie,“ řekl MF DNES mluvčí společnosti Leo Express Emil Sedlařík. Firma proto zakázku na vybavení pětice svých vlaků odložila.

Staré motoráky se nevyplatí

Od začátku roku 2025 se žádný z tuzemských dopravců bez tohoto systému na celostátní tratě nepodívá. Například jen pro Prahu a okolí to znamená vybavit přes 200 souprav a motorových vlaků. Zařízení v ceně nového autobusu budou muset mít i lokálky, které končí jízdu ve stanici na celostátní trati.

Státní slevy dostaly lidi do vlaků, železnice hlásí rekordní rok

Dá se tedy očekávat, že za šest let skončí provoz řady starých motoráků 810, které nebude ekonomicky únosné novým systémem dovybavit. Navíc může nastat situace, kdy budou kraje zvažovat, zda není rozumnější vzdát se na některých úsecích vlakové dopravy.

„Předpokládáme, že náklady bude stát z velké části kompenzovat. Pokud ne, tak hrozí, že náklady vyskočí tak vysoko, že u lokálek bude hrozit riziko srovnávání nákladů autobus versus vlak,“ uvedl mluvčí organizátora pražské integrované dopravy Ropid Filip Drápal. 

Většina pražských příměstských linek žádnou alternativu nemá. Příjezdové komunikace do hlavního města jsou totiž kvůli hustotě automobilového provozu natolik přetížené, že navýšení počtu autobusových linek nepřipadá v úvahu. V jiných regionech je ale situace jiná.

Ať platí stát!

Na finanční podporu státu spoléhají i nákladní dopravci. „Je nutná maximální podpora, nejlépe až stoprocentní pokrytí nákladů ze strany EU nebo českého státu.

Důvody jsou dva – první je fakt, že je to systém, který prosazuje EU, a druhý, že se jedná fakticky o přenos traťové části zabezpečení, tedy i návěstidel (lidově „semaforů“), na palubu lokomotivy,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení železničních dopravců Žesnad Oldřich Sládek.

Legendární „kredenc“ slaví jubileum, železnice brázdí už 70 let

V současnosti čtyři pětiny nákladů na pořizování zabezpečovacího zařízení Evropská unie proplácí. Kohouty evropské podpory se ale mohou brzy uzavřít. Současná podpora skončí v roce 2022.

To se sice může zdát jako vzdálené datum, ve skutečnosti ale už nyní musí dopravci spěchat. Šanci na podporu totiž budou mít jen ta vozidla, která do tohoto data budou zařízením plně vybavena. 

Ministerstvo dopravy už proto počítá s tím, že bude muset dopravce k nákupu v budoucnu motivovat příspěvkem z národních zdrojů. Pořízení zabezpečovacího zařízení bude zřejmě financovat z peněz Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), přes který proudí peníze například na výstavbu a opravy silnic a železnic.

„Prozatím běží stále financování z evropského Operačního programu Doprava , kdy na podzim plánujeme další výzvu. Zákon o SFDI nicméně umožňuje financovat tuto oblast také ze zdrojů SFDI, což předpokládáme následně po vyčerpání evropských dotací,“ doplnila mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...