Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vydržet let střemhlav. Aero testuje nový lehký bitevník L-39

  5:00
Simulace vybírání střemhlavého letu, schopnosti omezit nebezpečné vibrace nebo zvládání srážky s ptákem bez poškození. Projekt nového cvičného letounu z dílny Aero Vodochody přešel od vývoje prototypu do fáze testování. Nyní budou technici zkoumat zda konstrukce letounu vydrží všechny úkoly, které se od něj očekávají.
Testování nového letounu Aera Vodochody

Testování nového letounu Aera Vodochody | foto:  Dan Materna, MAFRA

Nový letoun má nahradit půl století starou původní verzi Albatrosu. Lehký bitevník budou využívat vojenští piloti k výcviku.

Takzvané statické zkoušky začnou letounu naostro koncem měsíce. „Nejprve budeme zkoušet, zda křídla a trup vydrží zatížení až do maximálních provozních sil. Budeme simulovat maximální ohyb křídla, kdy na letoun budou působit síly odpovídající ekvivalentu osmi G,“ vysvětlil Josef Jironč, který ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) řídí útvar testující pevnost konstrukcí letadel.

Takovéto zatížení, se kterým se stroj bude během služby setkávat v ­běžném provozu, musí zvládat bez jakéhokoli poškození. Na závěr testů nicméně přijde náročnější zkouška, takzvané početní zatížení, během kterého se působící síly ještě o polovinu zvýší. Otestuje se tím životnost letounu v extrémních situacích. Kostra letadla při něm musí zůstat neporušená minimálně tři vteřiny, uvedl Jironč.

Ještě předtím technici otestují například správné fungování přetlakové kabiny nebo to, zda závěsníky zbraní pro bitevní verzi L-39 NG vydrží zatížení od podvěšených zbraní. Po zkoušce maximálního zatížení se totiž může stát, že testovaný prototyp už nebude v celku.

Musíme ho zlomit

Právě s tím ale výrobce počítá. Vyrobeny proto budou celkem tři prototypy, z nichž jeden bude parametry modelované počítačově ověřovat při zkušebních letech ve vzduchu a dva draky letounu bez motoru pro zkoušky na zemi. Čtvrtý, takzvaně předsériový letoun, se od podzimu také zapojí do letových testů.

Kromě zmiňovaných testů pevnosti konstrukce stroj napřesrok na jaře čekají ještě takzvané únavové zkoušky, které mají ověřit, zda vydrží odhadovaných 15 tisíc letových hodin, a tedy trojnásobek životnosti svého předchůdce.

Ten doposud slouží jako letoun pro pokračující výcvik vojenských pilotů v řadě zemí. Z téměř tří tisíc vyrobených strojů je jich stále v provozu na šest stovek u armád v­ různých zemích i u soukromých majitelů. Očekávat, že všech šest set strojů se podaří nahradit novým typem, je podle Aera příliš optimistické. Podle mluvčího Tobiáše Tvrdíka má firma ambici prodat během deseti až patnácti let nejméně 150 letounů. 

„Během této doby vznikne celosvětově poptávka po přibližně třech tisících cvičných letounů,“ uvedl Tvrdík. Avšak jako potenciální odběratelé připadá z různých důvodů v úvahu pouze polovina celosvětových trhů. „Pokud se nám podaří získat deset procent relevantního trhu, dostáváme se na uvedená čísla,“ popsal zjednodušeně výpočet očekávaných prodejů Tvrdík.

Zatím má firma na nový stroj dvojici zájemců. Jedním z nich je Senegal, který má zájem o vyzbrojenou verzi. Ta bude k dispozici nejdříve v roce 2021. Prvním odběratelem se tak zřejmě stane Česko, které prostřednictvím leteckých opraven LOM Praha nakoupí čtyři cvičné stroje za 1,1 miliardy korun. Ty budou letouny využívat pro výcvik českých i zahraničních pilotů. První sériově vyráběné stroje by se měly objevit v příštím roce. Ještě do konce letošního roku plánuje Aero získat certifikaci pro základní výcvik, razítko pro pokročilý cvičný letoun pak ke konci příštího roku.

Zbavit se staré verze bylo těžké

Vývoj letounu, který představuje první proudové letadlo po dvaceti letech od lehkého bitevníku L-159, je důležitou obchodní příležitostí pro tuzemský letecký průmysl. Velká očekávání českého výrobce předchozí model L-159 Alca ale nesplnil. Kromě české armády, která koupila 72 letounů, z nichž však většinu nevyužívá, se mu dlouho nedařilo proniknout do výzbroje žádného dalšího letectva. Až v roce 2015 koupil 15 strojů Irák za 750 milionů korun.

Výjimečnost zakázky potvrzuje i ­letecký zkušební ústav. Šanci testovat kompletní letoun tuzemské výroby totiž nemají každý den, většina práce se týká zkoušení součástí letadel. Úspěch novinky by zároveň zvýšil prestiž českého obranného průmyslu.

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...