Několik klientů české cestovky Neckermann, kteří tráví dovolenou v zahraničí, bylo v úterý nemile překvapeno, když po nich hotel požadoval platbu za pobyt. Ten měli přitom uhrazený.
„Je to případ více hotelů v různých zemích. Několik případů jsme zaznamenali v Turecku, jednotky případů evidujeme na Mallorce. Víme také o jednom případu v Řecku a jednom v Rakousku,“ řekl iDNES.cz mluvčí cestovní kanceláře Jan Šrámek. Mezi zhruba tisíci turisty, kteří jsou aktuálně v cizině, jde podle něj jen o jednotky případů.
V podobné situaci Neckermann klientům doporučuje obrátit se na non-stop SOS linku. Telefonní číslo najdou v dokumentech získaných při odbavení.
Situaci na Mallorce firma vyřešila poté, co požádala o pomoc české konzulární zastoupení. „Pomohlo to. Kontaktovali hoteliéra a všechno se vyjasnilo,“ dodal Šrámek.
Někteří hoteliéři nerozlišují mezi jednotlivými firmami, které spadají do britské skupiny Thomas Cook. Součástí v pondělí zkrachovalého obřího holdingu, který byl jednou z největších „továren“ na dovolené ve světě, je také tuzemská CK Neckermann, která není v insolvenci (byť pozastavila prodej nových zájezdů) a chce dál pokračovat v byznysu samostatně.
Záhadné zdražení pobytu
Také německá aerolinka Condor dostala naději na nový život poté, co jí vláda přislíbila půjčku ve výši 380 milionů eur, tedy zhruba deset miliard korun.
Podle Jana Šrámka se většina hoteliérů chová seriózně a akceptuje garance od firmy z ČR. Na druhé straně se vyskytl případ, kdy chtělo ubytovací zařízení po českém klientovi přemrštěnou částku za pobyt, která neodpovídala uzavřené smlouvě.
Výsledkem nepřehledné situace kolem bankrotu, ale i komplexního fungování sdílených služeb ve zkrachovalé skupině je fakt, že tuzemská cestovka Neckermann v některých případech netuší, zda bylo za pobyt zaplaceno a podle Šrámka je obtížné to ověřit. Ubytovací služby se totiž částečně zajišťovaly přes britskou centrálu a někdy dokonce rezervace měly na bedrech třetí strany, externí agentury apod.
„Pokud hoteliér platby bude vyžadovat, jsme připraveni poskytnout z České republiky garance,“ ujistil Šrámek.
Stalo se už také, že klient CK Neckermann podlehl a zaplatil za pobyt v zahraničí podruhé. „Kontaktovali jsme hotel, kterému jsme zaplatili a on poté vrátil peníze klientovi, popř. pokud se domluvíme s klientem, vracíme mu peníze my,“ uvedl.
Zatím padesát klientů tuzemské cestovní kanceláře zdárně dokončilo dovolenou v zahraničí a je opět doma. Přes tisíc lidí je stále s cestovkou v jedné ze třiceti zemích. Nejvíce jich tráví dovolenou v Bulharsku, Turecku a na řeckých ostrovech.
Neckermann slibuje jejich bezproblémový návrat. Jak už však uvedl dříve, může docházet k rušení některých budoucích zájezdů právě kvůli zmíněným rizikům. V tom případě jim CK vrátí plnou částku uvedenou v kupní smlouvě.