Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pražské letiště se rozroste. Mělo by odbavit třicet milionů pasažérů

  5:00
Letiště Václava Havla Praha reaguje na rozvoj konkurence z okolních zemí co se do kapacit pro odbavování pasažérů týče. Nemůže se přitom spoléhat na pomoc státu. Letiště chce do konce desetiletí rozšířit kapacitu o další dva nástupní prsty.
Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze | foto: Letiště Praha

Ambiciózní projekty nových letišť v Berlíně, u polské Varšavy nebo nabobtnání vídeňského letiště o třetí přistávací dráhu. S rozvojem bližší i vzdálené konkurence se bude pražské Letiště Václava Havla muset vyrovnat miliardovými investicemi a připravit se na to, že v roce 2040 jeho branami projde téměř dvojnásobek cestujících proti současnosti.

Nejziskovější část státem vlastněného leteckého holdingu přitom nemůže počítat s tím, že by jí do odhadované 27miliardové investice přitekly peníze ze státní kasy. Podle ministerstva financí totiž má svůj rozvoj primárně financovat ze zisku, případně využít komerčních úvěrů. 

Téměř bez dluhů

Zkušenosti s mnohamiliardovými půjčkami přitom pražské letiště nemá zrovna čerstvé. „Poslední úvěr, který Letiště Praha čerpalo, byl od Evropské investiční banky,“ uvedl mluvčí společnosti Roman Pacvoň. Šlo o zhruba osmimiliardovou půjčku na výstavbu takzvaného druhého terminálu, který se v současnosti používá pro lety do evropských zemí spadajících do schengenského prostoru.

Půjčku na rozšíření letiště banka schválila v roce 2003 a o další tři roky později byl nový terminál otevřen. Se splácením to ale bylo o hodně delší. Poslední peníze z dluhu, který letiště před čtyřmi roky kvůli výhodnějším úrokovým sazbám refinancovalo, splatila státní firma letos v červnu. Napřesrok v červnu pak letiště předpokládá splacení posledních 250 milionů korun z­emi z dluhopisů.

Současné stavební úpravy zvládá letiště financovat z vlastních peněz. Jde ale o podstatně menší projekty, než je avizovaná stavba nové vzletové dráhy nebo výstavba dvou nových odbavovacích prstů. Největší ze současných projektů je rekonstrukce třídírny zavazadel za půl druhé miliardy korun nebo výstavba depa cisteren za zhruba půl miliardy korun.

Z velkých plánovaných investic by jako první měla přijít na řadu výstavba nového nástupního prstu D, se kterou se počítalo už v době dostavby druhého terminálu. 

Tento nástupní prostor by měl vzniknout na samém konci druhého terminálu mezi roky 2025 a 2028 a rozšíří se jím přepravní možnosti o devět klasických stání, případně pět stání pro letadla dálkových linek.

Se zhruba sedmnácti miliony odbavenými cestujícími je totiž pražské letiště na hranici pohodlného odbavování cestujících. Otevřením tohoto nového prstu a­ zároveň vybudováním nové paralelní dráhy, která by měla být hotová rovněž do deseti let, se kapacita zvýší na zhruba 21 milionů cestujících.

Vývoj počtu cestujících na pražském letišti a pohyb letadel

Zájem o lety z Ruzyně ale bude podle prognóz ještě o několik milionů cestujících ročně vyšší. Vychází tak z dlouhodobých trendů, podle kterých se i přes občasné krize počet leteckých cestujících zvyšuje každých patnáct let. Schopnost pražského letiště vyhovět této poptávce ale bude podle předsedy představenstva Václava Řehoře za tímto trendem pokulhávat.

Letiště Praha by do roku 2035 mělo být schopno odbavit 23 milionů lidí

Prostor pro další dva miliony odbavených pasažérů chce letiště do roku 2023 získat přeskupením bezpečnostní kontroly. Ta by měla být centralizovaná ve druhém terminálu do roku 2029. Odhadovaný počet cestujících se už ale touto dobou bude blížit 25 milionům lidí.

Poslední rozvojovou fází, se kterou vedení letiště počítá, je výstavba nástupního prstu E. Projekt, kvůli jehož umístění je nezbytným předpokladem dokončení nové paralelní dráhy a zrušení takzvané vedlejší přistávací dráhy, má umožnit nárůst cestujících na zhruba 30 milionů ročně.

Rating poskočil nahoru

K ufinancování popsaného rozvoje proto bude letiště zřejmě potřebovat další finanční injekce, a to zejména v případě, že si stát z jeho zisku bude i nadále vyplácet miliardovou dividendu, jako to udělal v loňském roce. 

Rating pražského letiště stoupá, Moody’s jej hodnotí jako velmi kvalitní

Tehdy ze zisku dnes už neexistujícího Českého Aeroholdingu, jehož bylo letiště hlavní součástí, odčerpal 2,5 miliardy korun. Prakticky celý zisk z období, za které se dividenda vyplácela.

Na druhou stranu má nyní letiště nejlepší podmínky pro získávání úvěrů. Na konci října mu agentura Moody’s zvedla úvěrový rating o jeden stupeň, čímž se letiště z pohledu lákavosti pro potenciální věřitele zvedlo z kategorie střední kvality mezi velmi kvalitní příležitosti
.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

K moři vyrazí víc lidí než loni. Kvůli davům Češi hledají méně okoukaná místa

25. dubna 2024

Premium Na potravinách a jiném zboží nebo na návštěvách restaurací jsou Češi ochotní šetřit, ale na...

Peníze jsou v IT nebo farmacii. V účetnictví moc nevyděláte, ukázal průzkum

25. dubna 2024

Zaměstnanci sektoru IT i mají v poslední době i kvůli umělé inteligenci hledání práce těžší. Když...

Švédsko se připravuje na válku. Investuje nejen do energetické infrastruktury

24. dubna 2024

Švédsko se připravuje na možný válečný střet s Ruskem. V současné době se zaměřuje zejména na...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...