Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi slyší na slevy, budeme je na ně lovit dál, říká šéf Zalanda

  5:00
Internetový módní gigant Zalando nasadil v ČR plošné slevy, nestihl však odbavovat objednávky a svou kampaň musel zastavit. Na slevy nicméně hodlá lovit dál, protože Češi na ně zvláště dobře slyší. Vybočují i svými nákupními zvyky. „Hodně nakupují v době oběda. To se nikde jinde neděje,“ říká spoluzakladatel Zalanda a jeho šéf Robert Gentz.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: MF DNES

Německý e-shop Zalando, který je „evropským Amazonem módy“, vzal loni český trh útokem. Za rok a půl zde dosáhl výsledků jako za šest let v Polsku a ­uvažuje o tom, že by v Česku otevřel kamenný outlet. Expandovat chce i v jiných oblastech, třeba prodejem kosmetiky. 

Český online trh závratně roste, dle studie banky JP Morgan nejrychleji v Evropě. Ale je velmi konkurenční. Jak se vám tu daří?
Česká e-commerce roste rychlým tempem kolem dvaceti procent ročně. Jsme proto nadšeni pozitivními reakcemi českých zákazníků na naši nabídku. Podařilo se nám rychle dosáhnout dobrých výsledků. Konkrétní čísla o prodejích na jednotlivých trzích nezveřejňujeme, ale ve srovnání s úspěšným rozjezdem našeho byznysu v Polsku si Česko vede skvěle. To, co jsme zde zvládli za rok a půl, v Polsku trvalo šest let. Cílem Zalanda je dosáhnout do roku 2023/2024 pětiprocentního podílu na evropském trhu s módou. Předpokládáme, že Česko k tomu výrazně přispěje.

Nákupní horečka stoupá. Překotný růst tržeb obchodníků táhnou e-shopy

Co vás tady nejvíc zaskočilo?
Byli jsme mile překvapeni, jak dobře se naše móda na českém internetu prodává. To se potvrdilo i­ během letní kampaně, v jejímž rámci jsme nasadili plošné slevy ve výši 70­ procent. Během tří dnů o víkendu přišlo na 200 tisíc objednávek. Jedno procento české populace si na Zalandu zařídilo účet a objednalo nějaké módní kousky. To také dokazuje, jak moc Češi milují slevy.

Říkáte, že kampaň potvrdila potenciál trhu, ale museli jste ji zastavit a část lidí to nesla špatně.
Kampaň jsme stopli dříve, poptávka totiž překonala naše očekávání. Zpracování objednávek bylo obtížnější, protože jsme dosáhli svých limitů, zejména u přepravních kapacit a objemu objednávek pro naše interní logistické systémy. Docela jsme se zapotili.

Český trh má i další specifika, jedním z nich je dobírka.
Oblíbenost dobírky ve srovnání s ­platbou kreditní kartou je typickým znakem e-commerce trhů v ­rané fázi. Není to jen české specifikum, oblíbená je také třeba v Itálii. Je na nás, abychom přesvědčili lidi, že rizika vždy neseme my, a ne zákazník. S přibývající důvěrou pak dobírka ustupuje.

Jiným specifikem je, že Češi nakupují jindy než jiné národy. Na ostatních trzích máme nejvíce objednávek o víkendech a večer, ale Češi hodně nakupují v době oběda. To se nikde jinde neděje.

V současnosti doručujete českým zákazníkům zboží z německého skladu. Neplánujete si v tuzemsku nějaký postavit?
Naši síť napříč Evropou bude už brzy tvořit patnáct logistických center. Tato infrastruktura bude moci pokrýt až dvojnásobnou poptávku. Čeští zákazníci jsou nicméně velmi blízko logistických center v Polsku i­ Německu.

Souboj o online módu. Zoot se vrací, ale Zalando a About You ho předběhly

Jaké novinky v Česku chystáte?
Díky velkému potenciálu českého trhu plánujeme v příštím roce až dvou spustit více služeb. Ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku startuje náš nákupní klub Zalando Lounge, který nabízí registrovaným členům exkluzivní prodejní kampaně až se 75procentními slevami.

Kromě toho v průběhu příštího roku uvedeme na trh novou kategorii Beauty, kterou v Německu prodáváme od loňska. Není to snadná kategorie, neboť je náročnější na logistiku. Jsme také spokojeni s výsledky našeho křížového prodeje (pozn. red. – k objednávce se zákazníkovi nabídne související zboží), díky němuž tři z ­pěti košíků s kosmetikou obsahují módní kousky. Proto chceme tuto kategorii rozšířit i do Česka.

Současně hledáme příležitosti pro mezinárodní expanzi s naší koncepcí prodejen, která už existuje v Německu.

Myslíte kamenné prodejny?
Zkoumáme možnosti otevření prvního kamenného obchodu v Česku, outletu s módou, kde bychom nabízeli zlevněné kolekce, které se neprodaly na internetu. Pro Čechy, kteří se orientují na slevy a ­rádi nakupují v kamenných obchodech, by to mohl být benefit.

Místo pro všechny: velké e-shopy se mění na tržiště. Napodobují Amazon

Češi milují slevy, ale pro obchodníky to může být past, z níž není úniku. Nevnímáte to tak?
Zákazníkům především chceme zajistit pohodlný nákupní zážitek. Chceme jim ulehčit život v tom, že si nemusí chodit zboží zkoušet do obchodu, ale přineseme šatník přímo k nim domů. A jestliže se Češi orientují na slevy, hodláme jim v tom vyjít vstříc.

Prodej módy online bude asi vždy spojen s rizikem většího množství vratek. Jak se s tím chcete vypořádat a ­kolik se vám vrací objednávek?
Prodej módy online může fungovat jedině tehdy, když má zákazník možnost si věci vyzkoušet, a pokud se mu nelíbí, tak je bez problémů vrátit a objednat si něco jiného. Naše míra návratnosti na všech trzích je kolem 50 procent, v Česku je podíl trochu nižší. Na vyspělých trzích vidíme vyšší podíl vratek. Častým důvodem je nesprávná volba velikosti, a proto se zákazníkům snažíme pomoci s výběrem té správné. Máme na to tým 25 specialistů a zabýváme se i analýzou nákupních dat pomocí strojového učení.

E-shopy rostou nejrychleji v Evropě. Češi vedou i v mobilních nákupech

Kolik produktů v e-shopu nabízíte a jak vám v byznysu pomáhají moderní technologie?
Náš sortiment čítá přes 450 tisíc položek, pokud započítáme různé styly a všechny možné variace. Nabízíme výrobky od více než dvou tisíc značek, z nichž některé jsou na českém trhu dostupné jen přes Zalando, například Topshop nebo­ Monki. Byznys nám usnadňují i­technologie, jako je umělá inteligence. Prostřednictvím naší platformy také prodáváme zboží z jiných obchodů a značek. Tyto produkty nevlastníme, partnerské značky se připojují k Zalandu v takzvaném „partnerském programu“, aby je mohly samy prodat a odeslat.

Představili jste strategii udržitelnosti se závazky, jako je konec obalů z jednorázového plastu do roku 2023, či generovat pětinu obratu e-shopu prodejem ekologických výrobků. Dosažení takových cílů je snazší, pokud máte dostatek vlastních značek. Chcete je posílit?
Vnímáme benefity privátních značek. Naše strategie se však spíše zaměřuje na umožnění a rozšíření nabídky partnerského programu.

Jaké má Zalando páky na výrobce oděvů? Jak třeba chcete textilku v Bangladéši donutit, aby se chovala ekologicky? A měníte kvůli své strategii dodavatele?
Transparentnost je základem našeho posuzování a hodnocení partnerů. Umožňuje nám udržitelně se rozvíjet dvěma způsoby. Prvním je transparentnost ve výrobním řetězci od materiálů až po konečný produkt a tím druhým jsou jasné informace pro zákazníky. Definujeme metody posuzování značek a partnerů, abychom byli schopni prosazovat naše standardy. Vyřazení značek, které se nechtějí angažovat, nám pomůže zvýšit laťku celkového sortimentu.

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

V Česku nenašla vhodného investora, tak si staví lázně v Emirátech

8. května 2024

Česká podnikatelka Helena Neumannová expanduje se svým byznysem založeným na pěstování levandule do...

Čínská síť desetitisíců falešných e-shopů tahala z lidí peníze i data

8. května 2024  14:53

Více než 800 tisíc lidí v Evropě a USA se podle zahraničních médií stalo obětí podvodu čínských...

Mazlení krav v ohrožení. Oblíbenou zábavu milovníků zvířat kazí ptačí chřipka

8. května 2024

Platit farmářům za to, že se přitulí k půltunovým jalovicím, je ve Spojených státech díky sociálním...

Efekt Taylor Swift. Hvězda v Paříži zastiňuje olympijské hry, zájem je obrovský

8. května 2024

Pařížské úřady se léta připravovaly na téměř 2 miliony zahraničních návštěvníků, které do Francie...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...