Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rychlovlak z Prahy do Drážďan pomůže i Mostu, slibuje projekt za 138 miliard

  1:00
Louny, Most či Karlovy Vary mají šanci získat mnohem pohodlnější dopravní spojení s hlavním městem. Koleje do průmyslového Podkrušnohoří by se totiž mohly stát součástí projektu vysokorychlostní tratě mezi Prahou a saskými Drážďany. Zkrácení dojezdu vlaků na polovinu slibuje projekt stavby téměř 200 kilometrů nových kolejí za 138 miliard korun.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Prověřování ekonomické výhodnosti nového železničního napojení je součástí studie proveditelnosti, kterou zadala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), a zatím se vyvíjí slibně. Vlaky z­ Loun a Mostu by podle předběžných výsledků dokázaly cestujícím nabídnout kratší dojezdové časy, než je současná dojezdová doba autem.

Nově vybudovaná dvoukolejná trať má podle předběžných propočtů vyjít na 138 miliard korun. V tom je zahrnutá částka na výstavbu vysokorychlostní trati do Prahy k německé hranici včetně výše uvedené odbočky do Mostu. Samotná  Trasa přes Louny do Mostu má spolykat zhruba čtvrtinu této částky. Při posouzení uvažovaných nákladů a dopravních přínosů toto spojení podle manažera projektu Petra Provazníka z­ odboru strategie SŽDC dává ekonomický smysl. Nikoliv ale jako vysokorychlostní spojení pouze pro osobní dopravu, ale jako smíšená trať pro expresní vlaky a nákladní dopravu.

„Trať je od odbočení v blízkosti Nové Vsi (u Mělníka) navrhovaná na rychlost až 250 kilometrů v hodině pro smíšený provoz osobních a­ nákladních vlaků,“ řekl MF DNES mluvčí státního správce železnic Marek Illiaš.

Přestože se parametry uvažovaného propojení vyvíjejí pozitivně, stále ještě není o jeho dalším osudu definitivně rozhodnuto. V současnosti totiž experti SŽDC výstupy ze studie kontrolují a poslední slovo bude mít ministerstvo dopravy.

Plnokrevný rychlovlak v Polabí

Ambiciózní plán má za cíl pomoci zatím spíše opomíjenému regionu. Spojení mezi Mostem a Prahou by se zkrátilo na zhruba půl hodiny oproti současným dvěma hodinám. Cesta by tak trvala podobně jako na hlavní větvi mezi Prahou a ­Ústím nad Labem, jež se má zkrátit ze 71 ­na 25 minut. Profitovat z ­rozšíření ale budou také další města.

Rychlovlaky na letiště nepojedou, jen stanice by stála víc než dráha do Brna

Po dostavbě spojení a zároveň modernizaci konvenční tratě mezi Mostem a Karlovými Vary se dojezd vlakem z Varů do metropole zkrátí pod hodinu a půl. Autem je přitom v současnosti možné zhruba 130 kilometrů mezi oběma městy urazit za hodinu a čtyřicet minut. I po dokončení dálnice D6 by však měl být dojezdový čas vlaku schopen konkurovat osobní dopravě. Alespoň tak soudí správa železnic.

O výstavbě vysokorychlostních železničních tratí se v Česku intenzivně mluví od roku 2017, kdy vláda schválila základní síť těchto spojení napojujících Prahu, Brno a Ostravu na metropole sousedních zemí. Kromě trasy do Drážďan (jejíž první část by měla stát do roku 2035) prověřují železničáři ekonomický přínos spojení z Prahy s Brnem a dále přes Přerov s Ostravou.

Mezi Prahou a Brnem by mohly vlaky jezdit 320kilometrovou rychlostí. Vyšší rychlost totiž s sebou přináší vyšší náklady, které nejsou dostatečně kompenzovány nárůstem cestujících. Zatímco pomalejší vlak by při rychlosti 250 kilometrů v hodině dokázal na trasu přilákat přibližně 45 tisíc cestujících, souprava jedoucí 300kilometrovou rychlostí zhruba 49 tisíc. Další zrychlení o ­50­km/h by podle studie přilákalo navíc už jen tisícovku cestujících.

Přes Krušné hory rychlostí 200 km/h

Na trase do Drážďan se proto s­ rychlostmi nad 300 kilometrů za hodinu počítá jen v rovinatém úseku mezi Prahou a Litoměřicemi. Odtud do Ústí nad Labem se k vysokorychlostním vlakům připojí nákladní doprava a maximální rychlost osobních vlaků tím klesne na 250 kilometrů za hodinu.

Chceme-li rychlodráhy, jsou potřeba lomy. Není materiál, varují geologové

Za Ústím má trasa vést tunelem pod Krušnými horami, kterým budou osobní vlaky jezdit dvousetkilometrovou rychlostí, zatímco nákladní doprava si bude muset vystačit se 120kilometrovou rychlostí.

Nákladní vlaky tak umožní vyplnit volná okna mezi vlaky s cestujícími a zlepší tím efektivitu plánovaných staveb. Například zmiňovaná odbočka do Mostu by bez nich ekonomicky nedávala smysl.

„Nové spojení by bylo významné pro řadu průmyslových podniků v ­Krušnohoří,“ řekl MF DNES Oldřich Sládek, výkonný ředitel sdružení nákladních železničních dopravců Žesnad.cz.

V konečném důsledku by ale ulevilo železnici i na jiných tratích. Hlavní železniční tahy totiž v současnosti nemají objízdné trasy, což tuto dopravu limituje proti spolehlivějším kamionům.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...