Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lepší je odpočatý bankéř. Spořitelna nadělila lidem 37 dní dovolené

  19:56
Česká spořitelna vyslyšela volání bankéřů, kteří chtěli víc flexibility a volna. Od ledna jim ke standardním pětadvaceti dnům dovolené nadělila dalších dvanáct. „Lidé se zkušenostmi vyžadují jiné podmínky při odměňování a nástupu,“ říká v rozhovoru pro MF DNES členka představenstva České spořitelny Daniela Pešková.

Daniela Pešková, členka představenstva České spořitelny. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Většina lidí do bankovní pobočky už nechodí poslat platbu nebo zadat trvalý příkaz. Proto ubývá pracovníků za přepážkou a přibývá poradců. 

„V poradenství jsou obecně úspěšnější ti bankéři, kteří už mají nějaké zkušenosti, už řídili svůj rodinný rozpočet. Jsou uvěřitelnější,“ říká Daniela Pešková. 

Co chcete bankéřům nabídnout? Přilákat je na více dnů dovolené?
Finanční poradenství je náročná práce, a pokud má poradce klientovi pomoci, musí být v pohodě, vyrovnaný a odpočatý. Od našich zaměstnanců jsme navíc stále častěji slyšeli, že chtějí více flexibility, více možností pracovat z domova a více dní volna. Proto jsme se rozhodli, že jim ke standardním pětadvaceti dnům dovolené za rok přidáme ještě dalších dvanáct dní volna. Je to na každý měsíc jeden den. A lidé ho mohou využít, jak potřebují, aby si odpočinuli od práce.

Budou si je moci vzít najednou a udělat si dva měsíce prázdnin?
My bychom raději, aby si lidé brali volno průběžně, aby byli „průběžně odpočatí“. Pokud někdo chce dlouhé volno, je to věc individuální dohody. Těchto dvanáct dní volna mohou zaměstnanci čerpat za stejných podmínek jako standardní dovolenou, jen není možnost převést nevyčerpané volno do dalšího roku, což u dovolené v omezené míře možné je. Pochopitelně na manažery v pobočkách a v klientském call centru to klade větší odpovědnost při plánování směn, protože musíme zaručit maximální dostupnost poboček a péče pro klienty.

Vypadne vám zhruba dvacetina času zaměstnanců. Zvládnete to nahradit se stejným počtem lidí? A nebudou tyhle dny volna znamenat pomalejší růst mezd?
Na některá místa, třeba do klientského call centra, přijmeme více lidí, ale obecně věříme, že odpočatí lidé dokážou práci udělat. A opravdu je to benefit, který je navíc. Mzdy přehodnocujeme průběžně, v pobočkové síti rostly v posledních třech letech každý rok v průměru o šest procent, letos porostou u těch nejzkušenějších poradců až o osm procent. Na růst mezd a odměn dáváme letos 360 milionů korun. 

A připočítáme-li k tomu i oněch dvanáct dnů volna navíc, představuje naše letošní investice do navýšení odměn zaměstnancům více než sedm set milionů korun. Na druhou stranu musíme být zodpovědní, nemůžeme růst mezd přehnat, abychom pak ve složitější době nemuseli propouštět. Průměrný bankéř v pobočce si podle seniority u nás vydělá od 31 do 46 tisíc korun.

To je ale pořád třetina toho, co bere v Rakousku...
Platy bankovních poradců se v rakouských bankách pohybují okolo tří a půl tisíce eur, tedy zhruba devadesát tisíc korun. Mluvila bych tedy spíše o dvojnásobku, což je vzhledem k tamním vyšším životním nákladům pochopitelné. Navíc české platy obecně se pomalu přibližují k západní Evropě a my se stejně jako jiní zaměstnavatelé musíme primárně srovnávat s českým trhem.

Kde jste se inspirovali?
Známe několik příkladů ze zahraničních IT firem, kde zavedli čtyřdenní pracovní týden a produktivita stoupla. Jsme první velká firma v Česku, která něco takového zavádí, nepočítám-li malé IT firmy nebo start-upy. Sami jsme to během loňského roku zkoušeli v několika pilotních pobočkách. Zúčastnily se asi dvě stovky zaměstnanců a ukázalo se, že lidé volné dny opravdu využili. Nejčastěji se věnovali sami sobě – zašli si ke kadeřníkovi, k lékaři nebo jeli na výlet – či dětem. Hodnota toho benefitu vynikne více v pobočkách a v regionech než třeba na centrále, kde lze daleko jednodušeji pracovat z domova.

Čekáte, že díky tomu přetáhnete lidi od konkurenčních bank?
Určitě to bude naše konkurenční výhoda, způsob, jak najdeme ty nejlepší lidi na trhu. Nehledáme nicméně jen bankéře, ale v prvé řadě lidi, kteří rádi s někým komunikují. To jsou ti, kteří pracují ve službách nebo obecně i v maloobchodě. Člověka, který je schopný naslouchat. Všechno ostatní, tedy přípravu na certifikace, ho umíme doučit. Ale už ho nedoučíme, aby rád jednal s lidmi a chtěl jim pomáhat.

Kolik lidí vám chybí?
Nové zaměstnance hledáme průběžně. Standardně máme otevřeny zhruba dvě stovky volných pozic, z nichž je přes stovku v pobočkové síti a zbytek zejména v oddělení informačních technologií. Konkurenci pro nás nepředstavují jen banky, ale stále více také státní správa, která v posledních letech bují. Pro ni je člověk, který dělal rok v bance a prošel řadou školení, velmi cenný.

Co všechno musí bankéř v pobočce umět?
Z pohledu bankovní regulace je to stále náročnější. Každý bankéř musí mít čtyři certifikace – úvěrovou, pojišťovací, investiční a na penzijní spoření. A zkoušky musí v pravidelných intervalech opakovat. Zaměstnanci se na certifikace nově mohou připravovat doma, k dvanácti dnům volna jim totiž přidáváme dalších dvanáct dní možnosti práce z domova, aby se mohli na zkoušky připravovat v klidu.

Jak moc jejich výdělek závisí na tom, kolik toho lidem prodají?
V souvislosti s přechodem na poradenský model už v odměňování našich poradců zohledňujeme také přímo spokojenost klienta. Čtvrtina odměn poradce závisí na tom, jaké hodnocení od klienta dostane, a je to propojené i s tím volnem navíc. Odpočatý bankéř bude na klienta působit lépe. Máme poměrně velký vzorek, o spokojenost se po komunikaci s bankéřem podělí dvacet až třicet procent klientů.

Banky také masivně investují do nových technologií. Bude tak možné zcela nahradit bankéře?
V případě poradenství je technologie spíše jen doplněk, bankéř pomocí dat ukáže přehledně klientovi jeho finanční život. A na základě toho mu může třeba poradit, jak postupovat, aby jeho peníze neztrácely hodnotu. V těchto věcech bude role bankéře ještě nějakou dobu nezastupitelná.

Co to tedy znamená pro banku?
Měníme například formát poboček. Schůzka s poradcem nemůže probíhat v hale nebo u přepážky, ale v diskrétnějším prostředí. V novém formátu už máme zhruba každou třetí pobočku, soustředíme se na ty větší, kde je alespoň sedm či osm zaměstnanců. Nejde jen o změnu dispozice pobočky, ale také o nasazení technologií, to se týká velkých i malých poboček. Celkem do proměny pobočkové sítě investujeme kolem půl miliardy ročně. A budeme v tom pokračovat.

Hodláte snižovat počet poboček?
Teď máme kolem pěti stovek poboček, to je nejvíc na trhu. Velké snížení proběhlo kolem roku 2015, nyní ročně zavíráme kolem deseti poboček. Prioritou je pro nás pobočkovou síť optimalizovat a přesouvat pobočky tam, kde tráví klienti nejvíce času. Tedy například v obchodních centrech, kde máme pobočky otevřené i o víkendech.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...