Vstup na český trh a otevření prvních prodejen potvrdil nizozemský Action i německý Tedi, který spadá pod skupinu Tengelmann (dříve v tuzemsku provozoval například prodejny Plus Discount).
„První dvě prodejny Action otevřeme ve středních a východních Čechách, a to v průběhu dubna letošního roku. Do konce letošního léta pak na různých místech České republiky plánujeme otevřít pět prodejen,“ tvrdí Monique Groeneveldová, generální ředitelka Action pro rozvoj na nových trzích.
Podle informací MF DNES z developerských kruhů se chystá otevření prvních prodejen Tedi na květen až červen letošního roku.
Oba hráči vstup do Česka připravují poměrně dlouhou dobu. Action zde má založenou firmu od roku 2014 a oba nováčci jsou minimálně dva roky zakresleni – s nadsázkou řečeno – na každé mapce nového retailového parku. To jsou totiž místa, kam tyto řetězce obvykle míří.
Supermarkety a diskonty táhnou, lidé v nich nakupují stále raději |
Action zatím nicméně nechce zveřejnit, kde bude stát jeho první prodejna. A tentýž přístup vyznává jeho konkurent Tedi.
Jisté je pouze to, že na tuzemském trhu s levným zbožím bude momentálně více diskontů, než je tomu v segmentu potravin. Řetězce Kik a Pepco, které levnému zboží v Česku dosud vládly, přesto zdůrazňují, že jejich nabídka se s nabídkou Action a Tedi kryje jen částečně. Oba totiž kladou hlavní důraz na textil a růst jejich hospodářských výsledků ukazuje, že na Čechy to zabírá.
Slevy, slevy, slevy
„Action a Tedi se specializují na segment non food, který u nás dělá třetinu obratu. V určitých kategoriích tak budou mít nabídku širší, což otevírá další možnosti, kde nakupovat. Věřím však, že vzhledem k tomu, že prodáváme i textil, naši zákazníci ocení a uvítají nabídku non food a textilu na jednom místě,“ nebojí se nové konkurence Martin Šatný, šéf německého řetězce Kik.
Kik má v tuto chvíli po republice rozeseto už 220 prodejen a za letošní rok chce zhruba deset nových obchodů přidat. Starší obchody zároveň modernizuje.
Na věrnost zapomeňte, jen slevy už nestačí, vzkazují Češi obchodníkům |
„Máme za sebou velice úspěšný rok, dokonce jeden z nejúspěšnějších vůbec. Předběžně můžeme říci, že tržby jsou zhruba o pět procent vyšší než v předchozím období,“ tvrdí Šatný. V roce 2018 prodejny Kik podle obchodního rejstříku utržily 3,4 miliardy a vydělaly si po zdanění 245 milionů korun.
Podobně úspěšné je i Pepco, které má nyní v Česku 200 obchodů. „V následujících letech budeme pokračovat v otevírání nových prodejen v podobném tempu jako v minulosti a v postupném zvětšování menších obchodů,“ uvádí šéf řetězce Pepco Milan Drahoš. Cílem je přiblížit se třem stovkám prodejen. Tržby mělo Pepco za poslední známý rok končící v září 4,8 miliardy a zisk po zdanění 531 milionů korun.
Ačkoli se sortiment zmíněných čtyř řetězců prolíná jen zčásti, všem je společný důraz na nízkou cenu. Například Action na svých webových stránkách v češtině hlásá, že v nabídce je více než 1 500 produktů levnějších než 25 korun.
Kvalita i nízká cena
Všechny řetězce také tvrdí, že ani přes nízké ceny nedělají ústupky v kvalitě. Nízkých cen například podle webových stránek Action dosahují lepšími podmínkami při nákupu velkého množství zboží a tím, že se vyhýbají drahým místům spojeným s vyššími nájmy. Podobně to vysvětlují i ostatní.
Konec éry hypermarketů? Češi upřednostňují pohodlný nákup v menší prodejně |
Většina prodejen se nachází na krajích měst v takzvaných retail parcích, kde bývá pohromadě typicky potravinářský řetězec, drogerie Teta či Rosmann, Takko či Pepco nebo Kik. Obchody mají samostatné vchody a nemusí platit za společné prostory a marketing, což je další významná úspora.
Jsou ale i případy, kdy jdou diskontní prodejci do obchodních center a daří se jim dobře, například Pepco boduje v pražských centrech na Novodvorské a na Harfě. Oběma případům je přitom společné, že šlo buď o prostory, kde se nikomu dlouho nedařilo, anebo slepou část centra, kam nechodilo mnoho lidí. Kik zase zvolil centra Nové Butovice či Bondy a nyní se chystá do City Parku v Jihlavě.
„Nesnažíme se otevírat prodejny kvůli lukrativní adrese za nesmyslných podmínek a tím jsme schopni dosahovat dobré ziskovosti ve všech typech lokalit,“ přibližuje strategii Pepka Drahoš.
Jak retail parky, tak obchodní centra připadají v úvahu i pro řetězec Action. „Součástí našich celoevropských standardů je orientace na retailové oblasti se spádovou oblastí alespoň 30 tisíc obyvatel,“ upřesňuje Groeneveldová. Plocha prodejny podle ní bývá minimálně tisíc metrů čtverečních.
I velikostně se tak budou nové prodejny Action podobat Kiku či Pepku, byť oba zavedené řetězce už dnes uvádějí, že menší obchody zvětšují nad tuto výměru.
Těžíme z míst, kam chodí hodně lidí, říká šéf ActionŘetězec Action se chystá v Česku otevřít pět poboček do konce léta. „Dvě z nich plánujeme otevřít v dubnu a zahájit tím vstup na nový trh,“ říká v rozhovoru s novináři generální ředitel firmy Sander van der Laan. Znáte už konkrétní místa, kde první prodejny budou? Víme celkem jistě, kde bychom si přáli mít oněch pět prvních obchodů. Za prvé jsme ale ještě nedokončili jednání s pronajímateli pozemků a za druhé nechceme, aby byla konkurence o nic moudřejší než je teď. Půjdete do retail parků, nebo i do obchodních center, kde jsou vyšší nájmy? Protože vstupujeme na nový trh, chceme si vyzkoušet jak obchodní centra, tak retail parky. Zaměřujeme se na jeden koncept prodejen na různých místech, abychom získali zkušenosti s vaším trhem. Tímto stylem jsme pracovali i v jiných zemích. Samozřejmě naše prodejny nenajdete na "high street" nebo ve velkých exkluzivních obchodních domech. Snažíme se takovým místům spíš vyhýbat. Jak vnímáte konkurenci na českém a polském trhu? Vím, že Česká Republika a Polsko jsou odlišné země. Ale pokud jde o maloobchody, nalezneme mezi nimi určité podobnosti. V Polsku má mnoho prodejen Kaufland, Lidl i Pepco. To samé platí pro Česko. Víme například, že Kaufland přitahuje hodně lidí, takže by určitě nebylo od věci otevřít jednu z našich prvních prodejen právě vedle Kauflandu. Na druhou stranu chceme otevřít pobočku i osamoceně nebo právě v menším obchodním centru. Jak konkrétně si konkurujete například se sítí Pepco? U Pepka tvoří padesát procent sortimentu oblečení, nenajdete tam ale příliš produktů pro kutily (do it yourself). Pokud Pepco otevře prodejnu vedle té naší, nijak nás to nemůže ohrozit. Ve skutečnosti naše prodeje ještě porostou, protože těžíme z frekventovaných nákupních míst. |