Zakázku fond nabídl pěti firmám, z nichž zájem projevily tři a dvě nakonec podaly nabídku. Ve výběrovém řízení vybral Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) nakonec společnost Asseco Central Europe. Ta si podle úřadu naúčtovala výhodnější cenu.
Nad částkou 401 milionů korun se však pozastavil i premiér Andrej Babiš (psali jsme zde). „Je úplně absurdní, že my řešíme na vládě haléřové záležitosti a tahle zakázka vůbec neprošla ani systémem Útvaru hlavního architekta,“ řekl Babiš.
SFDI cenu naopak obhajuje tím, že zakázka nezahrnuje pouze e-shop, ale také náklady za uživatelský portál, mobilní aplikaci, call centrum, evidenci všech zaplacených dálničních poplatků a další služby.
Cena za dílo představuje 105 milionů korun z částky. Za poskytování služeb provozní podpory po dobu čtyř let si Asseco Central Europe naúčtovala 156 milionů korun, za služby platformy a rozvoje 139,8 milionů korun. Cenu podle fondu potvrdil i posudek, který vypracovala soukromá společnost Znalecká kancelář Dr. Ludvíka.
Nyní je v procesu ještě jedna samostatná veřejná soutěž, která má nalézt zřizovatele kamenných prodejen. Ty budou sloužit motoristům, kteří nechtějí nebo nemohou kupovat dálniční známky přes internet. Částka za celý systém tak bude nejspíš vyšší.
Podle odhadů by měla celá síť obchodních míst v příštích pěti letech vyjít na 477 milionů korun. Dalším výdajem budou speciální vozidla policejních složek pro kontrolu dálničních známek.
Tajné informace ve smlouvě
SFDI vybíral možného dodavatele ze společností, které mají prověrky Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ) a certifikace Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost (NÚKIB).
„Dodavatel se bude nejen seznamovat s informacemi, ale zároveň je i vytvářet,“ vysvětlila ředitelka Sekce pro správu finančních zdrojů Lucie Bartáková, proč byla potřeba certifikace NÚKIB. „Dalším kritériem byly zkušenosti, které dodavatel musí mít s vývojem významných informačních systémů. Musí naplňovat zákon o kybernetické bezpečnosti a další zákony v oblasti veřejné správy,“ doplnila.
Server Hlídač státu si ve středu všiml, že ve smlouvě mezi SFDI a společností Asseco Central Europe je začerněna struktura ceny i etapy plateb. To SFDI obhajuje zákonem o zadávání veřejných zakázek, který uvádí výjimku v případě práce s utajovanými informacemi.
SFDI však přemýšlí, že by během víkendu některé informace ze smlouvy odkryla. „Rádi bychom se domluvili na tom, že by se zveřejnilo více informací, než bylo v prvním stadiu. Pořád jsou tam však věci týkající se zabezpečení systému jako takového,“ vysvětlila Bartáková.
Ušetříme 120 milionů korun
Kritici dále upozorňovali na to, že v soutěži figurovalo málo firem a nakonec si SFDI vybíralo jen ze dvou nabídek. Podle Bartákové nemusel fond nikoho oslovovat a zakázku mohl zadat napřímo. „Chtěli jsme si minimálně ověřit, že cena bude reálná,“ vysvětlila Bartáková postup při zadání zakázky.
Překážkou podle ní bylo i časové hledisko, které SFDI na zřízení elektronických dálničních známek má. Z časových důvodů nebylo možné zrealizovat soutěž s desítkami firem.
O elektronické dálniční známce se diskutuje více než pět let. V srpnu minulého roku nový systém schválil Senát. Šéf fondu Zbyněk Hořelica věří, že elektronické dálniční známky ušetří státu ročně 120 milionů korun, neboť zmizí náklady na tisk a distribuci papírových vinět.