Výstavbě první evropské továrny automobilky Tesla opět nic nebrání. Vyšší správní soud pro Berlín a Braniborsko jí totiž dal za pravdu ve sporu s místními ekologickými aktivisty. Případ požadavku na zastavení stavby velkokapacitního závodu, označovaného jako Gigafactory 4, projednával od pondělí. Rozhodnutí soudu je konečné a nelze se proti němu odvolat.
Spolek Grüne Liga Brandenburg (Zelená braniborská liga) chtěl stavbu zastavit kvůli jejímu možnému vlivu na divoká zvířata. Argumentoval také tím, že závod může v okolí znečistit pitnou vodu, píše Deutsche Welle. Soud kvůli jeho požadavku v pondělí pozastavil kácení lesa na pozemku, na kterém má továrna stát, ve čtvrtek však původní rozhodnutí zrušil.
Do ekologů se v odpovědi na jejich požadavek opřel majitel Tesly, Elon Musk. V pondělí uvedl, že jsou jejich argumenty nepodložené. Továrna podle něj k provozu bude potřebovat mnohem méně vody, než aktivisté tvrdí. Na svém Twitteru navíc také tvrdil, že les, který se snaží zachránit, není přírodní. „Byl vysázený jen proto, aby se z něj udělala lepenka.“
3. února 2020 |
První továrna v Evropě
Tesla představila záměr vystavět továrnu v Evropě loni v listopadu. Vyrábět v ní plánuje baterie a SUV vozy Model Y. Dokončený a připravený k produkci měl závod podle původních plánů být v polovině roku 2021. Dvě podobné továrny má automobilka v USA, třetí nedávno otevřela v Šanghaji.
Pro výstavbu potřebuje firma nejdřív vykácet zhruba 92 hektarů lesa poblíž Berlína. Ročně by deset tisíc zaměstnanců v závodě mělo vyrobit půl milionu aut. Továrna tak představuje významnou konkurenci pro německé automobilky jako Volkswagen, Daimler či BMW.
Berlínská gigafactory rozdělila německou enviromentální scénu. Kromě těch, kteří se její výstavbu snaží zastavit, ji totiž část aktivistů vítá. „Není nutné odporovat úplně všemu,“ uvedla například členka Spolkové rady za stranu Zelených Ramona Pop.
„Je absurdní prohlásit borovicovou plantáž za les. Musíme se na to dívat ze širší perspektivy. Pokud chceme pomoci čisté dopravě a ochraně klimatu, měli bychom investice Tesle umožnit co nejrychleji,“ dodala v rozhovoru pro Berliner Zeitung.
Tesla, která se v posledních letech potýkala s výsledky v červených číslech, v letošním fiskálním roce sází na rychlou expanzi. A to se investorům líbí – i díky předčasnému spuštění výroby v Šanghaji se cena jejích akcií zvýšila o 300 procent.