Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Koronavirus poslal mnohá letadla na „hřbitov“ v poušti. Stání je drahé

Přibližně 60 procent všech letadel po celém světě je v současné době uzemněno kvůli pandemii covid-19. Letecké společnosti proto musí řešit, kam s nepoužívanými letadly. Parkování letadel na letištích je drahé a prostor omezený, vhodnou alternativou se tak pro mnohé významné společnosti stávají „hřbitovy letadel“.

Ještě než svět zachvátila pandemie koronaviru, létala většina velkých letadel se dvěma uličkami, které vzlétají z německého Frankfurtu, dálkové trasy do Dubaje, New Yorku nebo Šanghaje. Od propuknutí pandemie ale obří Airbusy A380 od Lufthansy létají jen jedním směrem, do celkem zvláštní destinace.

Let LH9924, který nebyl uveden v žádném letovém řádu, ve středu odletěl na místo, které zpravidla neznají ani ti nejzkušenější odborníci na leteckou dopravu –⁠ do Teruelu.

Pětatřicetitisícové město se nachází v provincii Aragonie ve východním Španělsku, přibližně na půl cesty mezi Madridem a Valencií. Starobylé město, které je mimochodem na seznamu světového dědictví UNESCO, od dob koronavirové pandemie nikdo z turistů nenavštívil.

Pro letecký průmysl se ale stalo důležitým bodem na mapě. Společnost Tarmac Aerosave zde totiž nabízí dlouhodobé parkování pro velká letadla, včetně jejich úplné údržby, uvedla německá televize Deutsche Welle

Město Teruel v Aragonii leží ve výšce 915 m. n. m.

Město Teruel v Aragonii leží ve výšce 915 m. n. m.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Klienti s velkým jménem

Společnost Tarmac Aerosave si díky koronaviru mne ruce. Zájem o její služby totiž v posledních měsících razantně vzrostl. Letecká společnost Lufthansa sem odeslala sedm A380 a půl tuctu svých čtyřmotorových letadel A340-600, které v současné době nepotřebuje. Air France zde zaparkuje několik svých zastaralých A380 a British Airways pět Boeingů 747.

V současné době zde našlo azyl asi 115 letadel. Dostupná parkovací plocha je téměř plná. „Nikdy jsme tady tolik letadel neměli. Další parkovací místa jsme vytvořili v poli tak, že jsme na zem umístili obrovské kovové plechy, řekl ředitel společnosti Tarmac Aerosave Pedro Saez. Plocha o rozloze asi 140 fotbalových hřišť by měla vystačit pro dalších 20 až 25 letadel.

Plány na rozšíření

Zájem o parkování je obrovský a místa v polopouštní krajině dostatek, proto  společnost začala plánovat expanzi. Tu již schválili i regionální vůdci. Dokončení ale bude trvat několik let. To by podle odborníků nemuselo vadit, protože u mnoha letadel se počítá s tím, že budou trvale vyřazena z provozu. 

Společnost Tarmac Aerosave by tak z nich mohla mít prospěch i dlouho poté, co koronavirová krize ustoupí. Společnost se totiž specializuje také na demontáž a recyklaci přebytečných letadel. Časté sucho ve Španělsku tomuto byznysu přímo nahrává, protože minimalizuje nebezpečí koroze hliníku.

Odhady průmyslového portálu Cirium naznačují, že do konce dubna bylo uzemněno téměř 17 tisíc letadel všech velikostí, což je asi 64 procent z celkové globální flotily. 

Americký „hřbitov letadel“ je příliš daleko

Největší a nejznámější „hřbitovy letadel“ se nachází na jihu USA. Jeden na letecké základně Davis Monthan Air Force Base v Tucsonu a druhý v Marana. Oba ve státě Arizona. Pro evropská letadla je to ale příliš daleko.

Mnohé společnosti se zpočátku zabývaly dočasným uzavíráním přistávacích drah na hlavních evropských letištích, ale vzhledem ke zhoršujícímu se finančnímu zdraví se snažily rychle nalézt levnější alternativu.

„Frankfurt je velmi drahý,“ prohlásil nedávno generální ředitel Lufthansy Carsten Spohr. Jedním z hlavních problémů je podle něj to, že je těžké předvídat, kdy budou letadla znovu potřebovat. Letecké společnosti obecně doufají, že cestovní omezení budou v příštích několika týdnech zmírněna a v červenci již budou moci pomalu zahajovat provoz. 

Poptávka roste i ve Francii

Po Teruelu je druhým největším evropským zařízením letiště Tarbes-Lourdes-Pyrenees v jihozápadní Francii, kde parkování, údržbu a recyklaci letadel provozuje také společnost Tarmac Aerosave. I na tomto letišti společnost zaznamenala velký zájem o parkování letadel, a to nejen v krátkodobém horizontu.  

Svou flotilu A380 parkuje ve Francii například British Airways. Swiss International Air Lines zaparkovala velkou část své flotily na vojenském letišti Dübendorf v blízkosti svého domovského letiště Zürich-Kloten. Letadla, u kterých se předpokládá dlouhodobější parkování, byly zaslány do jordánského Ammánu. 

Největší poptávka po parkování letadel byla zaznamenán na letišti Alice Springs v australském vnitrozemí. Zařízení založil teprve před několika lety bývalý analytik Deutsche Welle Tom Vincent. Od roku 2014 jeho společnost Apas zaparkovala 40 letadel. Až s koronavirovou krizí ale přišel ten opravdový boom. 

Alice Springs je jediné skladiště letadel na dosah v asijsko-pacifickém regionu. Vincent díky současné době získat třináctiměsíční smlouvu, která mu zajistila za parkování jednoho Boeingu 777 téměř 300 tisíc eur (8,3 milionů Kč). 

„Můj telefon nepřestal zvonit, poptávka explodovala,“ řekl Vincent nedávno Financial Times. Jeho zatím největší zakázkou bylo poskytnutí parkování pro čtyři nejnovější A380 Singapore Airlines. „Do konce měsíce plánujeme expanzi, abychom mohli pojmout 70 až 80 letadel,“ dodal Vincent.

Autor:
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

26. dubna 2024  13:38

Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...