Test elektrokol pro rok 2021Elektrokol je málo. V terénu se sešla pestrá směs |
Výsledky testů kol jsou velmi žádaným parametrem při výběru nového kola. Testy elektrokol, které předcházely tomuto, zabírají už několik let přední příčky v internetových vyhledávačích.
Je zajímavé srovnávat kola jednoho modelového roku. Redakce vydavatelství V-Press, se kterou redakce iDNES.cz při velkém testu elektrokol spolupracuje, však může srovnávat i kola v běhu času, a to je často ještě zajímavější. Kola procházejí bouřlivým vývojem, což se měrou vrchovatou týká právě jízdních kol s elektrickým pohonem.
Týden s elektrokoly na iDNES.czTesty modelů na rok 2020 a soutěž o půjčení na víkend
|
Záměrně už neděláme výrazný rozdíl v terminologii a neoznačujeme zbytečně jeden typ kola předponou „elektro“. I elektrokolo je především kolo, což se i při tomto testu a při skladbě kol do testu zařazených potvrdilo.
Ano, máme kategorie kol městských, cestovních, krosových, horských, celoodpružených, silničních, dětských. A všechno to jsou kola. A všechno to už dnes také existuje i v motorizované verzi.
To, co dává velký smysl v jízdním testu ověřit, je právě cyklistická stránka – jak kolo jede, jak zatáčí, jak brzdí, jak řadí, jak se na něm sedí. To je to vůbec nejdůležitější. Motory se totiž v samotném základu příliš neliší (tedy ty, které mají tentýž výkon), ale konstrukce kola a geometrie rámu mají rozpětí od žebřiňáku přes kamion až k formuli jedna. A to je vážně hodně.
Pár známých motorů...
S motory to samozřejmě také není tak jednoduché, i když výběr se v posledních letech ustálil na několika značkách: Bosch, Yamaha, Shimano, Bafang, Brose, Fazua a na pár motorech, které si výrobci kol nechávají konstruovat pro sebe od specialistů. Na domácím trhu se prosazuje i česko-japonský Comp Drives.
Rozdíl je v Boschi loňském a Boschi letošním, rozdíl je ve výkonu motoru a nastavení dalších parametrů pro konkrétní kolo, liší se elektronika, způsob ovládání, displej, kapacita baterie.
Jsme si vědomi toho, že absolutní výsledky testu jsou maličko zavádějící v případě dojezdu kola i v případě hodnocení citlivosti a síly motoru. V testu se používala výhradně nejvyšší dopomoc (většinou označovaná jako „turbo“), aby byl test vůbec proveditelný a realizovaný za jeden den. V základním módu by se dojezd u mnoha kol dostal přes sto kilometrů, nástup dopomoci by byl jemný a plynulý.
Konkrétní model vybraly značky
Oslovili jsme všechny známé značky elektrokol na našem trhu, testovat jsme mohli pouze ty, jejichž zástupci se zařazením do testu souhlasili a kola nám ve správný čas dodali. Na nich byl také výběr konkrétního modelu.
Čtenáře možná překvapí, že je takový zájem o to prezentovat horská kola a speciálně velký zájem o testování celoodpružených horských kol. Mezi lidmi totiž možná ještě přežívá dojem, že elektrokolo je kolo pro důchodce a lenocha, ale výběr kol a množství těch sportovních dokazují, že tomu tak dávno není. Doba se změnila a je již zbytečné argumentovat tím, pro koho a na jakou příležitost je elektrokolo ospravedlnitelné.
Elektrokolo tu zkrátka je a je vhodné pro každou příležitost a každý způsob ježdění. Pochybujme snad jen o smyslu plnohodnotného závodního měření sil. Za elektrokolo se už není třeba stydět a omlouvat, elektrokolo je zkrátka sport svého druhu – sport rekreační, kondiční.
Vyzkoušejte si zdarma elektrokoloSoutěžte o půjčení e-biku na víkend |
Nároky zákazníků rostou, a to je dobře. Věříme, že vám test umožní hlubší proniknutí do tohoto tématu, a pokud vybíráte nové elektrokolo, pak vám bude i pomocníkem.
Kolo na vrcholu: Specialized Kenevo Expert
Přinášíme vám také tip na premianta. Je to kolo, které posílá do starého železa všechny horské vleky a lanovky, kolo určené na bikeové sjezdovky, do bikeparků a na endurové tratě. Slogan „ještě více trailů“ tu dostává jasný hmatatelný rozměr. S tímhle kolem sjedete ještě víc trailů, protože na jejich start vícekrát vystoupáte a více sil vám zbude.
Testy elektrokol na iDNES.cz |
Specialized si nechává motor vyrábět speciálně pro sebe, což v oboru elektrokol není úplně běžné, ten nový nese označení 2.1 a je z úplně jiné, nově objevené planety.
Zesiluje šlapání jezdce o 410 procent, takže si lze troufnout na opravdu pořádný kopec a kapacita baterie 700 Wh poskytne více energie, než činí zásobárna jezdeckých sil na jednu vyjížďku. Geometrie a chod zadní vidlice těží z osvědčeného modelu Enduro. Zdvih přední i zadní vidlice je úctyhodných 180 mm, ale při jízdě máte v rukou stále pocit snadno ovladatelného hravého kola.
Vylepšená trajektorie osy zadního kola směrem vzad zlepšuje prostupnost terénem, dává jízdě větší plynulost a setrvačnost, excentrická konstrukce rámu zajišťuje větší tuhost, nižší hmotnost, lepší ovladatelnost a jistotu.
Ale co je hlavní a nové, toto kolo také výborně stoupá, skvěle reaguje na ergonomické šlapání a díky teleskopické sedlovce lze rychle nastavit optimální šlapací posed. Kenevo je kolo, které doposud nebylo objeveno a doceněno, protože většině lidem stačí již tak „dost dobré“ Levo. Ale chcete-li do opravdu náročného terénu a do vysokých hor, chcete-li zažívat opravdu maximální pocit svobody, pak je tu Kenevo od Specialized. V nejlepší výbavě stojí 179 999 korun.
22. června 2020 |
Jak se testovala elektrokola v roce 2020Celkem 28 strojů se v květnu sjelo na další Velký test elektrokol do ekolo.cz, aby změřily svůj výkon a kapacitu v dojezdu i pohodlí jízdy a samozřejmě ergonomii při ovládání a manipulaci. Protože jde již o čtvrtý ročník testování, mohu prohlásit, coby autor testovací metodiky, že výsledky tohoto testu jsou v nejvyšší možné míře objektivní a lze se jimi bez obav řídit při výběru elektrokola. Deklarovaná objektivita výsledků je především dána velkým počtem testovacích jezdců, kteří byli redakcemi organizátorů vybráni tak, aby reprezentovali jak ostřílené ebikery, tak uživatele, kteří seděli na elektrokole úplně poprvé. Z hlediska demografie byli jezdci ze všech věkových skupin a dokonce byla početně ideálně zachována i rovnost pohlaví. Samotné testování je rozdělené na dvě části jízdní a ergonomickou:
|
1 Horská kola s pevným rámem
- Apache Yamka MX-I 1 - chytrý tichošlápek
- Author Elevation 29 - dokonalý generační přerod
- Bergamont E-Revox Sport -kolo od hamburské technické univerzity
- CTM Pulze Pro - drsný, ale jistý
- EasyBike Egoist - tuhé kol, velice dobrý motor
- Giant Fanthom E+ 3 Power 29 - parádní jízda bez displeje
- Haibike Sduro HardSeven 7.0 - sportovně-turistické e-MTB
- Kellys Tygon 10 - volba sportovních jezdců
- Merida eBig.Nine 400 - kolo vyvážených vlastností
- Moustache Samedi 27 Off 2 - pro toho, kdo hledá něco „trochu jiného“
- MTF Mount 7.1 - drsný zevnějšek od Mountfieldu
- Rockrider E-ST 900 - brutální tank s jemným vychováním
- Trek Powerfly 4 - kolo, které padne do ruky „na první dobrou“
2 Celoodpružená horská kola
- Apache Quruk Bosch CX 625 - favorita sráží jízda bez baterie
- Ghost HybRide ASX 6.7+ - enduro geometrie do náročného terénu
- Giant Stance E+ 1 Pro 29 - vyvážené trailové kolo
- KTM Macina Chacana 293 - testeři se vraceli s úsměvem ve tváři
- Merida eOne-Forty 8000 - nejlepší do tvrdého terénu
- MTF Xtreme 9.1 - dodává odvahu k překonávání sebe sama
- Scott Genius eRide 920 - překvapil sílou motoru v kombinaci s dojezdem
- Specialized Turbo Levo SL Expert - menší výkon, specifické výhody
- Trek Rail 7 - jezdci si pochvalují chování v zatáčkách
- Whyte E-150 S - mimořádná stabilita v náročném terénu
3 Krosová kola
- Author Enigma - pro snadný vstup do kategorie elektrokol pro dámy
- MTF Road 6.1 - pohodlné cestovní kolo
- Scott Sub Cross eRide 20 - kros do terénu i jezdivé kolo na stezky
- Specialized Turbo Vado 5.0 - ovládání mobilem, šesticiferná cena
- Trek Dual Sport+ - elegance, nadčasový design, snadné ovládání