TEST ELEKTROKOL 2020: Nevybírejte podle motoru, ale jízdních vlastností

Redakce iDNES.cz spolu s cyklistickým magazínem Velo a prodejcem ekolo.cz potřetí testovala elektrokola, tentokrát nejnovější modely pro sezonu 2020. Do letošního testu nám výrobci poskytli 28 modelů. Vyzkoušeli jsme krosová, pevná i celoodpružená horská kola. Češi mají z čeho vybírat.
Velký test elektrokol pro rok 2020. Letos se v testu sešlo 28 modelů, každý z...

Velký test elektrokol pro rok 2020. Letos se v testu sešlo 28 modelů, každý z nich je potřeba před jízdou nastavit. Měří se najeté kilometry a jezdí se na nejvyšší výpomoc. | foto: Michal Červený

Test elektrokol pro rok 2021

Elektrokol je málo. V terénu se sešla pestrá směs

Výsledky testů kol jsou velmi žádaným parametrem při výběru nového kola. Testy elektrokol, které předcházely tomuto, zabírají už několik let přední příčky v internetových vyhledávačích.

Je zajímavé srovnávat kola jednoho modelového roku. Redakce vydavatelství V-Press, se kterou redakce iDNES.cz při velkém testu elektrokol spolupracuje, však může srovnávat i kola v běhu času, a to je často ještě zajímavější. Kola procházejí bouřlivým vývojem, což se měrou vrchovatou týká právě jízdních kol s elektrickým pohonem.

Týden s elektrokoly na iDNES.cz

Testy modelů na rok 2020 a soutěž o půjčení na víkend

Záměrně už neděláme výrazný rozdíl v terminologii a neoznačujeme zbytečně jeden typ kola předponou „elektro“. I elektrokolo je především kolo, což se i při tomto testu a při skladbě kol do testu zařazených potvrdilo.

Ano, máme kategorie kol městských, cestovních, krosových, horských, celoodpružených, silničních, dětských. A všechno to jsou kola. A všechno to už dnes také existuje i v motorizované verzi.

To, co dává velký smysl v jízdním testu ověřit, je právě cyklistická stránka – jak kolo jede, jak zatáčí, jak brzdí, jak řadí, jak se na něm sedí. To je to vůbec nejdůležitější. Motory se totiž v samotném základu příliš neliší (tedy ty, které mají tentýž výkon), ale konstrukce kola a geometrie rámu mají rozpětí od žebřiňáku přes kamion až k formuli jedna. A to je vážně hodně.

Pár známých motorů...

S motory to samozřejmě také není tak jednoduché, i když výběr se v posledních letech ustálil na několika značkách: Bosch, Yamaha, Shimano, Bafang, Brose, Fazua a na pár motorech, které si výrobci kol nechávají konstruovat pro sebe od specialistů. Na domácím trhu se prosazuje i česko-japonský Comp Drives.

Rozdíl je v Boschi loňském a Boschi letošním, rozdíl je ve výkonu motoru a nastavení dalších parametrů pro konkrétní kolo, liší se elektronika, způsob ovládání, displej, kapacita baterie.

Jsme si vědomi toho, že absolutní výsledky testu jsou maličko zavádějící v případě dojezdu kola i v případě hodnocení citlivosti a síly motoru. V testu se používala výhradně nejvyšší dopomoc (většinou označovaná jako „turbo“), aby byl test vůbec proveditelný a realizovaný za jeden den. V základním módu by se dojezd u mnoha kol dostal přes sto kilometrů, nástup dopomoci by byl jemný a plynulý.

Konkrétní model vybraly značky

Oslovili jsme všechny známé značky elektrokol na našem trhu, testovat jsme mohli pouze ty, jejichž zástupci se zařazením do testu souhlasili a kola nám ve správný čas dodali. Na nich byl také výběr konkrétního modelu.

Čtenáře možná překvapí, že je takový zájem o to prezentovat horská kola a speciálně velký zájem o testování celoodpružených horských kol. Mezi lidmi totiž možná ještě přežívá dojem, že elektrokolo je kolo pro důchodce a lenocha, ale výběr kol a množství těch sportovních dokazují, že tomu tak dávno není. Doba se změnila a je již zbytečné argumentovat tím, pro koho a na jakou příležitost je elektrokolo ospravedlnitelné.

Elektrokolo tu zkrátka je a je vhodné pro každou příležitost a každý způsob ježdění. Pochybujme snad jen o smyslu plnohodnotného závodního měření sil. Za elektrokolo se už není třeba stydět a omlouvat, elektrokolo je zkrátka sport svého druhu – sport rekreační, kondiční.

Vyzkoušejte si zdarma elektrokolo

Soutěžte o půjčení e-biku na víkend

Nároky zákazníků rostou, a to je dobře. Věříme, že vám test umožní hlubší proniknutí do tohoto tématu, a pokud vybíráte nové elektrokolo, pak vám bude i pomocníkem.

Velký test elektrokol pro rok 2020. Letos testeři projeli 28 modelů od různých značek.

Kolo na vrcholu: Specialized Kenevo Expert

Přinášíme vám také tip na premianta. Je to kolo, které posílá do starého železa všechny horské vleky a lanovky, kolo určené na bikeové sjezdovky, do bikeparků a na endurové tratě. Slogan „ještě více trailů“ tu dostává jasný hmatatelný rozměr. S tímhle kolem sjedete ještě víc trailů, protože na jejich start vícekrát vystoupáte a více sil vám zbude.

Testy elektrokol na iDNES.cz

Specialized si nechává motor vyrábět speciálně pro sebe, což v oboru elektrokol není úplně běžné, ten nový nese označení 2.1 a je z úplně jiné, nově objevené planety.

Zesiluje šlapání jezdce o 410 procent, takže si lze troufnout na opravdu pořádný kopec a kapacita baterie 700 Wh poskytne více energie, než činí zásobárna jezdeckých sil na jednu vyjížďku. Geometrie a chod zadní vidlice těží z osvědčeného modelu Enduro. Zdvih přední i zadní vidlice je úctyhodných 180 mm, ale při jízdě máte v rukou stále pocit snadno ovladatelného hravého kola.

Tip na cyklopremianta za hromadu peněz: Specialized Kenevo

Vylepšená trajektorie osy zadního kola směrem vzad zlepšuje prostupnost terénem, dává jízdě větší plynulost a setrvačnost, excentrická konstrukce rámu zajišťuje větší tuhost, nižší hmotnost, lepší ovladatelnost a jistotu.

Ale co je hlavní a nové, toto kolo také výborně stoupá, skvěle reaguje na ergonomické šlapání a díky teleskopické sedlovce lze rychle nastavit optimální šlapací posed. Kenevo je kolo, které doposud nebylo objeveno a doceněno, protože většině lidem stačí již tak „dost dobré“ Levo. Ale chcete-li do opravdu náročného terénu a do vysokých hor, chcete-li zažívat opravdu maximální pocit svobody, pak je tu Kenevo od Specialized. V nejlepší výbavě stojí 179 999 korun.

VELO TEST 2020: Ergonomie elektrokol

22. června 2020

Jak se testovala elektrokola v roce 2020

Celkem 28 strojů se v květnu sjelo na další Velký test elektrokol do ekolo.cz, aby změřily svůj výkon a kapacitu v dojezdu i pohodlí jízdy a samozřejmě ergonomii při ovládání a manipulaci. Protože jde již o čtvrtý ročník testování, mohu prohlásit, coby autor testovací metodiky, že výsledky tohoto testu jsou v nejvyšší možné míře objektivní a lze se jimi bez obav řídit při výběru elektrokola.

Deklarovaná objektivita výsledků je především dána velkým počtem testovacích jezdců, kteří byli redakcemi organizátorů vybráni tak, aby reprezentovali jak ostřílené ebikery, tak uživatele, kteří seděli na elektrokole úplně poprvé. Z hlediska demografie byli jezdci ze všech věkových skupin a dokonce byla početně ideálně zachována i rovnost pohlaví. 

Samotné testování je rozdělené na dvě části jízdní a ergonomickou:

  • JÍZDNÍ TEST
    Důležitou změnou v letošním Testu elektrokol bylo zkrácení testovací trasy na šest kilometrů, což vedlo k tomu, že na jednom e-kole se mohlo vystřídat i více než deset různých testovacích jezdců, než došlo ke kompletnímu vybití baterie.

    Tato metodika vám dává zcela pravdivý obrázek o reálném dojezdu testovaného modelu ve skutečném terénu, kde budete e-kolo využívat. Jezdilo se samozřejmě s maximální asistencí elektropohonu - takovou, jaká je nastavena od výrobce konkrétního modelu e-kola. Redakce také díky čtrnácti aktivním testerům získala daleko více subjektivních hodnocení kvality každého testovaného kola.

    Vzhledem k vysokému zastoupení celoodpružených horských elektrokol v testu byla pro ně připravena specifická, technicky náročnější trasa obsahující několik terénních skoků v rámci singl trek pasáže. Jinak byla trasa jako obvykle vytyčena v Krčském lese (Praha 4) a obsahovala jak asfalt, tak šotolinu, ale v případě terénních elektrokol (80 procent z testovaných modelů) byl především kladen důraz na jízdu offroad - ať už stoupání (cca 16%), nebo rovinaté pasáže mimo cesty, po kořenech.

    Každý testovací jezdec zahájil test se zcela vypnutým kolem, které musel zapnout a dále hodnotit snadnost aktivace asistence a ovládání a svůj okruh zakončil jízdním testem s vypnutím asistence na cca 400 metrech po rovině bez asistence (tato vzdálenost se nezapočítává do celkově ujetých kilometrů).

    Po ukončení každého testovacího okruhu popisovali jezdci své bezprostřední subjektivní zážitky redaktorům a také písemně hodnotili na bodové škále 1-5 tato kritéria: Jaký byl vás subjektivní pocit z jízdy ? Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“? Jaká byla asistence motoru při jízdě po rovině, při trekingové jízdě a při terénní jízdě? Jaká byla subjektivní hlučnost motoru? Cítili jste nějaké zvuky nebo vibrace? Jaká byla jízda na e-kole bez asistence motoru? Snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítíte jste odpor motoru? Jak složité bylo elektrokolo zapnout a za jízdy jej ovládat?

    Po vybití kapacity baterie, respektive prvním vypnutí asistence elektrokola, byl z displeje opsán údaj celkem ujetých kilometrů, které se dozvíte u každého testovaného elektrokola. Tento dojezd se liší max. +- 5 procent od nájezdu zaměřeného přesně na satelitní navigací.
Velký test elektrokol pro rok 2020. Ergonomický test zkoumá u každého modelu...
  • ERGONOMICKÝ TEST
    Bezprostředně po ukončení Jízdního testu byl zorganizován tzv. Ergonomický test. V něm hodnotíme čtyři základní parametry, důležité pro majitele při běžném provozu každého elektrokola:
    - E-kolo je zváženo, včetně veškerého originálního příslušenství a pedálů.
    - Je otestována snadnost manipulace s kolem při jeho snášení a především vynášení do pěti schodů.
    - S použitím originálního klíče se pokoušíme odemknout a vyjmout baterii z rámu.
    - Pokoušíme se upnout testované elektrokolo do standardního automobilového nosiče na „kouli”.

    Výsledky ergonomického testu si můžete prohlédnout v přiložené tabulce. Hodnotilo se stejně jako u Jízdního testu: 5 bodů je maximum (perfektní), 1 bod je minimum (nevyhovující). V případě, že je v tabulce uvedeno N/A (u testu vyjmutí baterie) znamená to že nebylo možné test realizovat. Výrobce buď nedodal klíč od baterie, nebo daný model nemá baterii vyjímatelnou a v tomto případě se žádné body nenačetly. U modelů, které mají nejnižší známky z testu vyjímání baterie, nebylo možné baterii ani s použitím klíčku z elektrokola vyjmout.

    U všech celoodpružených elektrokol byl problém s jejich upnutím na nosič na automobilu a také manipulace s nimi při nošení byla výrazně komplikovanější.
  • VÝSLEDKY ERGONOMICKÉHO TESTU ZDE
  • Závěrem: Letošní test elektrokol pod patronací Vydavatelství V-Press a serveru iDNES.cz přinesl velmi zajímavé výsledky, protože se ho účastnili jak velké zahraniční značky (Spedcialized, Haibike, Giant, KTM, Merida, Scott), malé specializované a relativně luxusní značky (Whyte, Moustache), tak tuzemští výrobci elektrokol (Author, Apache, Kellys). Ale byly zastoupeny i modely elektrokol dodávaných v řetězcích (Decathlon, AutoKelly, Mountfiled). 
  • Zvětšující se nabídka na trhu bohužel přináší zájemcům o elektrokola stále složitější rozhodování. Doporučuji proto každému adeptovi na pořízení prvního nebo nového elektrokola si v malém udělat podobný test. Zvolte si u svého prodejce maximálně tři modely e-kol ve vámi požadované typové kategorii a akceptovatelné ceně, vyzkoušejte si jízdu na nich. Zaměřte se nejen na výkon, ale i na hlučnost, jízdu bez asistence elektřiny, na snadné ovládání displeje a určitě i manipulaci s kolem, když na něm nesedíte. Nic lepšího totiž pro zodpovědný výběr vašeho elektro-partnera na cestách na příštích několik let udělat nemůžete...

    Jakub Ditrich, ředitel testu, ekolo.cz

1 Horská kola s pevným rámem

2 Celoodpružená horská kola

3 Krosová kola

Autoři: ,

Prémiové testy

Zařizujete si domácnost, nakupujete sportovní výbavu, chystáte se na dovolenou? S výběrem toho nejlepšího zboží či služeb na míru pomohou nezávislé spotřebitelské testy. Exkluzivně na iDNES Premium.

Test loveckých salámů nepotěšil: Hodně tuku a soli, ale občas i kousky kostí

ilustrační snímek

Nemá smysl si nalhávat, že je lovecký salám bůhvíjak přínosný pro náš jídelníček. Není. Ani...

Test kysaného zelí: Stojí pakatel, ale funguje lépe než drahé vitaminy

ilustrační snímek

Výborně chutná a ještě umí udělat tuze dobře našemu organismu. Také proto je kysané zelí základem...

Test nealko vína: Chybí mu energie a chová se jinak. Jako vykastrovaný kocour

ilustrační snímek

Nealko víno není vynález posledních let. Za vínem alkoholickým má ale zpoždění, v porovnání s ním...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

ilustrační snímek

Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž...

Test parkování v obchoďácích. Vánoční boj o auto bez škrábanců začíná

Test parkovišť u obchodních center

VIDEO Tři a půl metru dlouhé a třeba taky jen 206 centimetrů široké. I taková parkovací místa jsme našli...

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  4.5 11:52

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Už toho máme dost! Jak se populární destinace perou s přemírou turistů

1. května 2024

Velké pokuty za prkotiny, deklasování turistů na chodící peněženky, vytváření organizovaného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  4.5 11:52

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

Očima šotouše: vyberte nejkrásnější fotografii Karkulky nebo Rosničky

3. května 2024  14:33

Dubnové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše pro všechny milovníky železnice jsme tentokrát...

Český výletník: Když sochy hrají golf. Zkuste si netradiční stezku v Praze

3. května 2024

Golfové hřiště v Praze-Hostivaři je zároveň originální sochařskou galerií a jednou měsíčně nabízí...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...